۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۶۷۸۱۴۰

« فقه استدلالی دیات» کتاب سال خراسان رضوی

« فقه استدلالی دیات» کتاب سال خراسان رضوی
دو كتاب انتشارات حوزه علمیه خراسان با عناوین «فقه استدلالي ديات» و «تمدن نوين اسلامي» در هفدهمين دوره كتاب سال خراسان رضوي به عنوان کتب برتر برگزیده شدند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دو كتاب انتشارات حوزه علمیه خراسان با عناوین «فقه استدلالي ديات» اثر حجت الاسلام و المسلمین سيد عبدالهادي مرتضوي و همچنین «تمدن نوين اسلامي» نوشته حجت الاسلام روح الله سعيدي فاضل، در هفدهمين دوره كتاب سال خراسان رضوي به عنوان کتب برتر برگزیده شدند.
کتاب فقه استدلالی دیات با توجه به نیازهای موجود اندیشه ای و رسالت پاسخگویی حوزه و اینکه یکی از مسئولیت های مهم مراکز حوزوی در کنار تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی، نشر آثار فاخر علمی می باشد و همچنین در راستای تحقق منو‌ّیات مقام معظم رهبری در خصوص توجه ویژه به «علم و پژوهش» در بیانیه گام دوم، تدوین شده است.
انتشارات حوزه علمیه خراسان نیز تاکید بسزایی به این امر در خصوص پیشبرد مأموریت اصلی خود که ارتقاء کیفی و کمی پژوهش های دینی در حوزه است، داشته و از سوی دیگر، به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی، در تلاش است با تولید، چاپ و انتشار آثار مهم فرهیختگان حوزوی، بتواند گام بزرگی را در این راستا بردارد.
از همین رو با توجه به اهمیت جایگاه مباحث حقوقی و قضائی، کتاب «فقه استدلالی دیات» نوشته حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالهادی مرتضوی در راستای تبیین دیدگاه فقهی و استدلالی شیعه در زمینه مسائل مربوط به (دیات) منتشر شده است.
همچنین يکی از ابوابی که بی‌ترديد با نيازهای اجتماعی و به‌خصوص نظامات حکومتی گره خورده و ورود فقيهانه بدان ضروری است، مباحث مربوط به «قضاوت» می باشد که در حوزه فقه شيعی با توجه به مهیا نبودن شرایط قضاوت برای فقیهان شیعی در دوران گذشته، کمتر بدان توجه شده و آثار نادری از آن باقی مانده است؛ البته بايد مسرور بود که عنايت فقيهان معاصر به مقتضيات زمان و مکان موجب شده است که در چند دهه اخير کرسی‌های درس پرشوری برپا شده و در نتيجه، آثار فقهی ارزشمندی در اين باب به نگارش در آيد و هر يک، بخشی از اين خلأ فقهی را پر کند.
يکی از مهم‌ترين حوزه‌های تدريس اين مقوله، بحث‌های فقهی آيت‌الله سيد حسن مرتضوی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان و استاد برجسته این حوزه در مشهد مقدس است که از حدود چهل سال پيش، بحث خارج فقه «کتاب القضاء» شروع شد و سرآغازی نمايان در دروس خارج فقه و پيوند آن با مسائل مبتلابهِ جامعه گرديد و مورد استقبال شورانگیز فرهیختگان و فضلای حوزه علمیه آن روز قرار گرفت.
مولف این کتاب با پرداختن تفصيلی به «مبانی فقه جزايی» و پيروی از روش آیت الله مرتضوی در مبنا قرار دادن کتاب «تحرير الوسيله»، طی حدود 330 جلسه درس، «فقه استدلالی ديات» را به بوته نقد و بررسی گذاشته و اين کتاب که در 8 فصل و 47 مبحث فراهم آمده، حاصل تقرير همين درس‌هايی است که حدود سه سال در حوزه علمیه خراسان به درازا کشيده و به همت حجج اسلام محمدعلی صائمی و قدرت‌الله رمضانی تهیه و تنظيم شده و دکتر محمدعلی قاسمی، بازنويسی و ويرايش شده است.

ارسال نظرات