۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۶۷۸۳۹۱
در برنامه "ضیافت" مطرح شد؛

ملاّ احمد نراقی نسبت به اتفاقات جامعه واکنش نشان می‌داد

ملاّ احمد نراقی نسبت به اتفاقات جامعه واکنش نشان می‌داد
سید سجاد ایزدهی گفت: ملااحمد نراقی نسبت به مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه بی تفاوت نبود و در جنگ ایران و روس یکی از پرچمداران مبارزه با تجاوز خارجی بود.

به گزارش خبرگزاری رسا، نخستین قسمت از ویژه برنامه افطار شبکه قرآن و معارف سیما با عنوان "ضیافت" به سیره اخلاقی و مبارزاتی "آیت الله ملااحمدنراقی" مشهور به "فاضل نراقی" عالم و مجاهد شیعه قرن سیزدهم هجری قمری پرداخت.

حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به سیره عملی این عارف مبارز اظهار داشت: بررسی و معرفی سیره بزرگان گذشته به ما کمک می‌کند که بدانیم این افراد در موقعیت‌های گوناگون و در ظرف زمان خودشان چگونه به جامعه اسلامی خدمت کردند. در واقع ما با مرور زندگی این بزرگان، برای امتداد مسیر آنها در زمان حال و ترسیم نقشه فردای خود، دست به آینده نگاری می‌زنیم.

ملااحمد نراقی سرآمد عصر و زمان خود

وی آیت الله ملااحمد نراقی را یکی از سرآمدان عصر و زمان خود خواند و افزود: ملااحمد، با الگو قرار دادن پدرش آیت الله محمدمهدی نراقی، در فقهی، اصول و اخلاق نه تنها همان مسیر پدر را ادامه داد بلکه به اندازی نوآوری داشت و رشد کرد که از پدرش ممتاز شد.

حجت الاسلام ایزدهی، نظریه "ولایت فقیه" را یکی از ویژگی‌های اختصاصی ملااحمد نراقی خواند و تصریح کرد: ملااحمد برای نخستین بار به طور منسجم، مستدل و جامع در عائده ۵۴ از کتاب " عوائد الایام" قاعده "ولایت همه جانبه فقیه جامع الشرایط" را مطرح کرده است که سبب و زمینه فراگیری بحث مهم ولایت فقیه شد که تبلور آن را در انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) شاهد بودیم.

وی بیان داشت: ملااحمد نراقی انسانی جامع الاطراف است. کتاب "مستند الشیعه فی احکام الشریعه" ایشان در زمینه فقهی و نیز کتاب "معراج السعاده" ملااحمد در حوزه اخلاق با گذشت بیش از ۲۰۰ سال همچنان برجسته و مورد بحث محافل علمی است.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه ملااحمد نراقی طبع شعری خوبی نیز داشت و بیش یازده هزار بیت شعر در "دیوان طاقدیس" سروده است، اظهار داشت: ایشان در عین جامعیت علمی، در میان معرکه فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز حضور داشت و نسبت به کوچک‌ترین اتفاقات جامعه در حوزه‌های مختلف واکنش نشان می‌داد.

ملااحمد؛ عالم عامل

وی بیان داشت: آیت الله نراقی مدتی بعد از نوشتن معراج السعاده به حوزه نجف رفت. با اینکه انتظار داشت مرحوم بحرالعلوم به حکم تکریم مهمان، به استقبالش برود اما روی خوشی از ایشان ندید. با این حال خودش به دیدار مرحوم بحرالعلوم رفت. این مسئله دو سه بار دیگر نیز پیش آمد تا اینکه در هنگامه بازگشت به ایران وقتی امتناع جناب بحرالعلوم را از ملاقات با خود دید، تصمیم گرفت تا بار دیگر به دیدار وی برود که این بار با استقبال گرم و تفقد علامه بحرالعلوم روبرو می‌شود. وقتی دلیل این رفتار را از جناب بحرالعلوم می‌پرسند می‌گوید می‌خواستم ببینم کسی که معراج السعاده را نوشته است، خودش نیز عامل به آن هست یا خیر! این نشان می‌دهد که خود این بزرگان، عالم عامل بودند که موجب ماندگاری و اثرگذاری آثارشان شده است.

عالمی که برای پاسخ به شبهات یهودیت، عبری آموخت

وی ادامه داد: در قرن سیزدهم هجری که بسیاری از فرقه‌های انحرافی مثل صوفی گری، اخباری گری و حتی تبشیری های مسیحی فعالیت می‌کردند، ملااحمد با شناختی که از اینها داشت، در کتاب‌هایش به شبهات این جریانات پاسخ می‌داد. نقل است که برای پاسخ به شبهات یهودیت، زبان عبری آموخت و به زبان خودشان، بهترین پاسخ‌ها را به شبهات آنها می‌داد.

حجت الاسلام ایزدهی با اشاره به سیره مبارزاتی آیت الله ملااحمد نراقی نیز اظهار داشت: در دورانی که روسیه تزاری با حمله به ایران قصد اشغال بخش‌هایی از خاک کشورمان را داشت، ایشان فتوای جهاد می‌دهد و در سلطانیه و آذربایجان در وسط میدان جهاد حضور میابد و با هدایت مردم منجر به پیروزی و بیرون راندن لشکر روس می‌شود.

گفتنی است، ویژه برنامه افطاری "ضیافت" برنامه ترکیبی است که با اجرای سیدعلی قوامی ۹۰ دقیقه پیش از اذان مغرب از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

ارسال نظرات