۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۶۷۸۴۱۱
بررسی موضوع شناسانه رمز ارز‌ها (۱۱)؛

نگاه فقهی به جایگاه رمز ارز ها

نگاه فقهی به جایگاه رمز ارز ها
اسلامی فر گفت: طبق نظر شرعی و فقهی استخراج بیت کوین از حیث عقود همانند جعاله صدق می شود و مانعی از حیث استخراج و استفاده از آن وجود ندارد مگر منع قانونی کشوری.

حجت الاسلام علی اسلامی فر استاد سطح عالی و مدرس حوزه علمیه در موضوع بیت کوین به خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا گفت: موضوع بیت کوین بحث تخصصی و تحلیلی است که هدف ما ارائه نظرات مراجع عظام تقلید نیست زیرا مبحث آن زیر بنایی می باشد.

وی با توجه به محوریت مبحث فقهی و شرعی بیت کوین در جامعه اسلامی بیان کرد: موضوع بیت کوین در دو بحث مطرح است اول حکم استخراج اینگونه رمز ارز ها و دوم حکم خرید و فروش و مبادلات آن.

استاد سطح عالی حوزه علمیه بیان کرد: در مبحث بیت کوین یا رمز ارز این دیدگاه مطرح است که آیا بیت کوین صرفا پول می باشد یا کالا؟ که با توجه به این دو موضوع پاسخ متفاوتی خواهد داشت اما در صورتی که قوانین کشور منعی برای استخراج بیت کوین نداشته باشد.

وی ادامه داد: دیدگاه غالب ما بر اساس پول بودن رمز ارز هاست که مسائل پولی و ارزی کشور باعث و بانی رشد جایگاه بیت کوین یا رمز ارز ها شده است که منافعی مانند عدم دسترسی بانک به حساب کاربران و مفاسدی مانند پول شویی، قاچاق ارز و دور زدن تحریم و... را دارد.

اسلامی فر با توجه به دیدگاه شرعی و فقهی نسبت به این موضوع بیان کرد: سئوال اینجاست که آیا از لحاظ فقهی ادله ای دال بر استخراج رمز ارز موجود است؟ طبق نظر اهل تسنن امکان خلق پول برای غیر حاکم جایز نیست اما در نظر شیعه طبق استدلال به روایت ادله خاصی دال بر حرمت خلق پول نیست.

وی ادامه داد: طبق نظر شرعی و فقهی استخراج بیت کوین از حیث عقود همانند جعاله صدق می شود و مانعی از حیث استخراج و استفاده از آن وجود ندارد مگر منع قانونی کشوری.

سینا ریاحی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
خدا قوت ولی چیز خاصی دستمون رو نگرفت، بعد از اون مصاحبه های تفصیلی یدفعه رسا چرا اینقد مجمل کار کرده؟
1
0
ناشناس
Bulgaria
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
در موضوع شناسی رمز ارزها توقف و تردید وجود داره.
0
0