۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۶۷۸۷۳۴
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

انگلستان زبان انگلیسی را به دنیا تحمیل کرد

انگلستان زبان انگلیسی را به دنیا تحمیل کرد
اصفهان - آیت الله مهدوی گفت: زبان انگلیسی از چند قرن پیش از سوی انگلستان به دنیا تحمیل شد و در برخی کشورها با تهدید و اجبار مردم را وادار به فراگیری زبان انگلیسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در درس اخلاق مجازی خود، با بیان اینکه روزه، اعتکاف، حج و جهاد، چهار عملی هستند که انقطاع در آنها وجود دارد، گفت: انقطاع از دنیا در این چهار عمل باعث سبک باری انسان خواهد شد و زمانی که انسان سبک بار باشد سبک بال خواهد شد.

وی در ادامه افزود: از عوامل مهم همت عالی نشاط است، نشاط عامل امید است و امید عامل حرکت است، کسی که نشاط ندارد و مبتلا به غم و غصه است دچار ناامیدی خواهد شد و ناامیدی عامل توقف است، مؤمن بیشترین نشاط را بخاطر ارتباط با خداوند و توکلی که بر خداوند می‌کند و ارتباطی که با خدا دارد و تفویضی که به خداوند می‌کند خدا را عامل نشاط خود و حل مشکلات و رفع غم و غصه می‌داند و این نشاط باعث حرکت در آنها خواهد شد.

آیت الله مهدوی حرکت را همان همت بلند دانست و اظهار کرد: نشاط سومین مرحله از مراحل اراده است، شوق انسان را به اراده می‌کشاند، اما نشاط بالاتر از شوق است، نشاط یک حالت بهجت و لذتی است که انسان در درون خود از رسیدن به جایی احساس می‌کند، مانند کسی که در ورزش نشاط دارد و از آن خسته نمی‌شود.

وی فعالیت علمی را دارای نشاط بسیار توصیف کرد و گفت: باید مراقب باشیم دچار نشاط کاذب و ساختگی و تصنعی و نشاط‌های زودگذر دنیایی نشویم، نشاط به امور دنیایی انسان را به دنبال تحصیل امور دنیایی خواهد برد و در نهایت متوجه خواهیم شد که متضرر شده‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، قارون را مصداق نشاط برای دنیا و تحصیل دنیا قلمداد کرد و افزود: هرنشاطی برای انسان مفید نخواهد بود، باید دقت کنیم نشاط بجا داشته باشیم، شادی فقط مختص مؤمن نیست بلکه فرد کافر هم بخاطر چیزهایی که دارد و می‌خواهد نشاط دارد، نشاط استکبار جهانی به ظلم و استعمار کشورها و سلطه ظالمانه بر آنها است.

آیت الله مهدوی با اشاره به اینکه استعمار و سلطه از سوی استکبار به روش‌های مختلف اعمال می‌شود، تصریح کرد: زبان انگلیسی از چند قرن پیش از سوی انگلستان به دنیا تحمیل شد، در برخی کشورها نظیر هندوستان و پاکستان حتی با تهدید و اجبار و زور مردم را وادار به فراگیری و مکالمه به زبان انگلیسی کردند، چنین کارهایی انجام دادند و بابت آن نشاط هم دارند اما این نشاط ارزشی ندارد و فایده آخرتی هم در آن نیست.

وی با بیان اینکه استکبار جهانی انسان‌های بسیاری را در راستای منافع خود به قتل رسانده و جنگ‌های بسیاری به راه انداخته است، خاطرنشان کرد: ایران و عراق که مهد تشیع بودند از جمله کشورهایی هستند که چندین جنگ به آنها تحمیل شده است، همه اینها برای این است که می خواستند به نشاطی که دنبال آن بودند برسند و این نشان می‌دهد هر نشاطی فایده ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: شادی و نشاط باید بجا باشد و تولید همت بجا کند، نشاط بیجا انسان را به سمت همت بیجا و بیهوده خواهد برد، انسان باید بداند به دنبال چه چیزی است و منافع آخرتی را بر دنیا مقدم بدارد.

آیت الله مهدوی برتری یافتن بر سختی‌ها را نیازمند شجاعت دانست و اظهار کرد: انسان شجاع تحمل بالا دارد و کسی که تحمل بالا دارد از دیر رسیدن به مقصد مأیوس نخواهد شد، ممکن است کسی سالها به حاجت خود نرسد، اما شجاعت باعث می‌شود متوقف نشود و با سختی‌ها مواجه شود و ترس را از خود دور کند.

وی با بیان اینکه شجاعت نباید مغرورانه باشد و شخص خیال کند همه چیز به او بستگی دارد، تصریح کرد: شجاعت اگر مقرون با غرور باشد مانع حرکت حقیقی انسان خواهد شد، انسان باید حرکت مناسب همراه با نشاط و شجاعت داشته باشد اما بداند که همه چیز دنیا نیست و هدفی بالاتر از دنیا و امور دنیایی وجود دارد و شایسته است که انسان به دنبال امور آخرتی و آنچه برای او باقی خواهد بود برود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات