۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۶۷۸۸۶۲
به مناسبت وفات حضرت خدیجه؛

ابعاد شخصیت حضرت خدیجه در کلام رهبر انقلاب

ابعاد شخصیت حضرت خدیجه در کلام رهبر انقلاب
به مناسبت دهم ماه مبارک رمضان سالروز وفات حضرت خدیجه(س) گوشه ای از فضایل، اولین بانوی مسلمان از منظر رهبر معظم انقلاب معرفی می شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به مناسبت دهم ماه مبارک رمضان سالروز وفات حضرت خدیجه(س) گوشه ای از فضایل اولین بانوی مسلمان از منظر رهبر معظم انقلاب معرفی می شود.

شنیدن فضایل و برخی ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی ائمه (ع) در کلام بزرگان دین باعث ایجاد نگرش و معرفتی نوین در افکار شیعیان می‌شود. در واقع ایام ولادت‌ها و شهادت‌های آن بزرگواران باید فرصتی جهت تبیین معارف و فضایل این بزرگواران باشد تا جامعه اسلامی ضمن اینکه به غم و شادی می‎پردازد، به شعور و معرفت عترت(ع) نیز برسد.

در عصرما رهبر معظم انقلاب اسلامی پیوسته در مناسبات مختلف با نوع نگاه و بصیرت نافذشان بارها و بارها به مناسبات مختلف به بیان مسائل و عبرت‌هایی از ماجراهای اهل‌بیت(ع) پرداختند، امروزه پس از گذشت سال‌ها از آن طرح بحث‌ها، وقتی کمی دقیق می‎شویم، قیمت و بصیرت چنین افرادی برایمان بیش از پیش نمایان می‌شود و لزوم به کارگیری آنها در جامعه را به وضوح حس می‎کنیم.

حضرت خدیجه

متن بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ابعاد شخصیت حضرت خدیجه (س):

جناب خدیجه(س) حقیقتا مظلوم است به خاطر این که شرف همسری پیامبر درباره ایشان دارای ارزش مضاعف است، دیگران مشرف به شرف همسری پیغمبر شدند اما رنج‌هایی را که پیغمبر در عمده زمان رسالت به آن‌ها مبتلا بودند این رنج‌ها را ندیدند، ده سال در مدینه بود عزت بود احترام بود و زندگی راحت نسبت به آن دوره بود.

جناب خدیجه دوران رنج و سختی‌های پیغمبر را تحمل کرد، اولاً نفس ایمان آوردن به پیغمبر که اولین کسی که ایمان آورد امیرالمؤمنین و حضرت خدیجه بودند خود این یک امتیاز بزرگ و یک ارزش بسیار بالا است، آسان نیست عبور کردن و صرف نظر کردن از عقایدی که انسان‌ها با آن‌ها سال‌های متمادی زندگی کرده آسان نیست.

برای ما چنین چیزی پیش نیامده تا بدانیم چقدر مشکل است، ایشان اولاً با آن فطرت پاک سر و حقانیت قضیه را فهمید، تا پیغمبر را دید با آن حال که از حرا برگشته بود فهمید که یک حادثه مهمی اتفاق افتاده و قلب مبارکش مجذوب شد و ایمان آورد و بعد پای این ایمان ایستاد.

حالا شما ثروت را می‌فرمایید این یک کلمه به زبان آسان است، دادن پول کاری است کسانی که پول دارند می‌توانند پولی را مصرف و خرج کنند اما این که انسان از همه زندگی راحت خارج شود و همه پول را مصرف کند و همه ثروت را صرف کند کار یک ذره و دوذره نیست.

درباره امام حسن مجتبی(ع) می‌گویند ایشان چندبار از مال خود خارج شدند یا چند بار از نصف مالشان خارج شدند این جزو بزرگ‌ترین امتیازات است، این بزرگوار این امتیاز را دارد، از همه اموال خودش خارج شد و همه را صرف کرد در راه ترویج اسلام و تقویت پیغمبر، بعد هم دچار آن سختی و مشکلات طاقت فرسا شد که یکی مسأله شعب ابی طالب بود که سه سال آنجا بودند و سختی‌هایی که این بزرگوار متحمل شد.

این ایمان را محکم نگه داشت، قرآن درباره کسانی که قبل از فتح و بعد از فتح انفاق می‌کنند « لَا یَسْتَوِی مِنكُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قَاتَلَ» این قبل الفتح یعنی فتح مکه این قبل از فتح مدینه است یعنی قبل از آنی که مدینه‌ای در اختیار پیغمبر قرار بگیرد و زندگی راحت، حکومت و قدرتی در اختیار آن بزرگوار باشد، در حال نهایت شدت ایشان انفاق کرد هم مالشان را، هم جانشان را و هم راحتی شان را، این‌ها واقعا فضائل مهمی است.

این‌ها مغفول عنه مانده و حضرت مظلومه است این بزرگوار واقعا مظلومه است، تعبیر کردند جناب آقای اعرافی که غریب هستند؛ واقعا همین‌جور است واقعا جناب خدیجه(س) غریب هستند، حالا شما می‌گویید مادر یازده امام اما در واقع مادر دوازده امام است، ایشان مادر امیرالمؤمنین هم است، ایشان امیرالمؤمنین را در دامان خودش، آغوش خودش و زندگی خودش پرورش داده است تا چند سالگی.

ارسال نظرات