۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۶۷۹۲۳۱
بسته انتخاباتی رسا؛

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون/ تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات+فایل

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون/ تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات+فایل
در این بسته اخباری شامل سخنان آیت الله جنتی درباره بررسی صلاحیت کاندیداها، اظهارات انتخاباتی محمد و جلیلی و اعلام کاندیداتوری «رستم قاسمی» را تقدیم مخاطبان می کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، انتخابات ریاست جمهوری، میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر کمتر از دو ماه دیگر در 28 خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

هر چه به انتخابات نزدیک می شویم اخبار انتخاباتی در رسانه های مختلف داخلی و خارجی پررنگ می شود و ما در این بسته انتخاباتی سعی داریم اهم این اخبار را به سمع و بصر مخاطبان محترم برسانیم.

در بسته انتخاباتی امروز، اخباری شامل سخنان آیت الله جنتی درباره بررسی صلاحیت کاندیداها، پیوستن بیش از ۲۰۰۰ دانشگاهی به پویش دعوت از رئیسی برای حضور در انتخابات، تلاش اصلاح طلبان برای به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری، اظهارات انتخاباتی سعید محمد و سعید جلیلی، اعلام کاندیداتوری «رستم قاسمی»، ادامه دار شدن هراس اصلاح طلبان از قالیباف و رئیسی، افول امید با روحانی و اظهارات برخی چهره های شاخص اصلاحات را تقدیم خوانندگان گرامی می کنیم.

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

در بررسی صلاحیت‌های ریاست جمهوری با دقت هرچه بیشتر عمل می‌کنیم

آیت الله جنتی به موضوع مهم انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخابات در نظام اسلامی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و همه باید نسبت به انتخابات که سرنوشت کشور را می‌سازد، حساس باشند و برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن، تلاش کنند.

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم، فعالیت جریان‌های مختلف سیاسی در کشور جهت حضور در این عرصه مهم بیشتر می‌شود که بحمدالله شاهد افزایش این فعالیت‌ها هستیم.

وی  با تأکید بر اینکه بخش مهمی از فرایند برگزاری انتخابات که همان بررسی صلاحیت‎های داوطلبان و نظارت بر اجراست بر دوش شورای نگهبان است، تأکید کرد: بررسی و احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات امر بسیار مهمی است که إن‌شاءالله با توجه به مر قانون این وظیفه را مثل گذشته با دقت هرچه بیشتر انجام خواهیم داد.

پیوستن بیش از ۲۰۰۰ دانشگاهی به پویش دعوت از رئیسی برای حضور در انتخابات

بیش از ۲۰۰۰ نفر از اساتید، فعالین دانشجویی و فارغ التحصیلان دانشگاه به پویش دعوت از آیت‌الله رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که از سوی جمعی از فعالین دانشجویی و اساتید دانشگاه تهران راه اندازی شده پیوستند.

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

اعضای این پویش در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر کرده‌اند معتقدند آیت الله رئیسی، گزینه اصلح برای انتخابات ۱۴۰۰ است.

تلاش اصلاح طلبان برای به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری

پایگاه خبری جماران در مطلبی به نقل از «آذر منصوری» سخنگوی جبهه اصلاحات ایران و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ نوشت:«تعویق زمان برگزاری انتخابات در قانون در نظر گرفته شده است، دولت متولی این انتخابات است و در سایر دوره‌ها نیز ما شاهد جابجایی زمان برگزاری انتخابات، یا به دلیل تقارن با ماه مبارک و یا اتفاقات دیگر در کشور بوده‌ایم بنابراین مسأله، مسأله تازه‌ای نیست. دولت می‌تواند این پیشنهاد را به مجلس ارائه دهد و مجلس هم با قید دو فوریت موضوع را بررسی کند».

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

آذر منصوری در ادامه گفت:«به دلیل اینکه در شرایط فعلی نگرانی از ابتلا به کرونا در بین شهروندان مانع از مشارکت آنها در انتخابات می‌شود، در این فضای سرد انتخاباتی اگر مشارکت حداکثری منظور نظر است و مورد توافق ارکان حاکمیت در کشور است، با این وضعیت پاندمی به طور قطع جمع قابل توجهی از شهروندان کهبیش از ۵۰ درصد آنها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، به دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا در انتخابات رأی نخواهند داد».

قائم مقام حزب اتحاد ملت تاکید کرد: «بنابراین تنها راهکار این است که انتخابات تا زمان آرام شدن این موج و واکسیناسیون جمعی از هموطنان و خفیف‌تر شدن موج کرونا به تعویق بیافتد».

داستان پدرخوانده های منفعت‌طلب جریان اصلاح‌طلب و ناسا

سایت خبرآنلاین در مطلبی نوشت: «به نظر می‌رسد بعد از مدیریت ضعیف عارف بر شعسا، اکنون کشتی‌بان را سیاستی دگر آمده و چریک پیر زمین سیاست ایران بناست دوران متفاوتی را تجربه کند؛ بهزاد نبوی بعد از مجلس ششم دیگر به عرصه‌های اجرایی ورود پیدا نکرد و تنها به مشاوره و کنشگری سیاسی اکتفا کرد؛ اکثری قریب به اتفاق جریان اصلاح‌طلبی بر قدرت اجماع سازی او توافق دارند».

این سایت خبری اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اگر در لحظات پایانی و سرنوشت ساز روزهای آتی، پدرخوانده های منفعت‌طلب جریان اصلاح‌طلبی نهاد اجماع ساز و راس آن را تحت فشارهایی که ممکن است به کل جریان آسیب بزند، قرار ندهند که درآن صورت نبوی مجبور به عقب نشینی شود، جریان اصلاح طلبی بتواند با مدیریت چریک پیر در فضای سیاسی فعلی، کنش‌ورزی خوبی از خود نشان دهد به گونه‌ای که نه تنها در دام آنچه مخالفان آن را "تقابل با حاکمیت" می‌خوانند، نیفتند بلکه همچون هشت سال گذشته به سمت سویی حرکت کنند که بیشترین تلاش برای حفظ منافع ملی صورت بگیرد».

«رستم قاسمی» رسما برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد / باید سالی یک میلیون مسکن جدید بسازیم

رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم امروز (سه‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری در سالن سرچشمه تهران برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

وی در این نشست خبری برنامه‌های خود را برای دولت سیزدهم تشریح و به سوالات خبرنگاران حاضر پاسخ داد.

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

وی در مصاحبه ای با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «ما کشوری هستیم که در آن سالی یک میلیون نفر وارد بازار کار می‌شوند که این امر یعنی فارغ التحصیلی یک میلیون نفر، نیاز یک میلیون نفر به مسکن و یک میلیون نیاز به ازدواج. ما باید سالی یک میلیون مسکن جدید بسازیم، زیرا نیاز داریم و اگر این اقدام انجام شود تقریبا تمام صنایع کشور در تمام حوزه‌ها فعال می‌شود».

قاسمی در ادامه گفت:«به دلیل تجربه بسیار بالای خود در حوزه اقتصاد قول می‌دهم در صورتی که رئیس جمهور شوم مشکل اشتغال جوانان را حل کنم؛ قطعا می‌توان مشکل اشتغال در کشور را حل کرد».

پزشکیان: به نفع جهانگیری کنار می روم،اما لاریجانی نه

«مسعود پزشکیان» نماینده اصلاح طلب مجلس و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با روزنامه خراسان گفت:«من اگر رئیس جمهور شوم قطعا آن کارهایی را که به عنوان نماینده می خواستم بکنم در جایگاه بالاتری انجام خواهم داد . این جا حرفش را می زنم و آن جا اجرا خواهم کرد در نتیجه از مردمی که به من رای دادند که بروم و از حقشان دفاع کنم راحت تر دفاع می کنم . من در نمایندگی هیچ وقت وعده دروغ ندادم ، در انتخابات پول خرج نمی کنم و مردم کمک می کنند اگر حرف های بی ربط زده بودم مردم به من رای نمی دادند در این دوره مجلس اصلاحاتی ها رای ندادند با وجود آن که من اصلاحاتی بودم در تبریز رای اول را آوردم. همان مردم به من رای دادند چون با مردم صادق بودم و دروغ نگفتم  و زندگی و بچه های من را می شناسند».

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

پزشکیان در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «اگر بر اساس نظرسنجی کسی شایسته تر باشد و مردم اقبال داشته باشند من کنار می کشم».

وی در پاسخ به این سوال که «گفته بودید برای لاریجانی یا جهانگیری کنار نمی کشید» گفت:«لاریجانی را گفته بودم و درباره جهانگیری اگر نظر مردم باشد کنار می روم و کمکش هم می کنم».

عارف: به نتیجه قطعی برسم کاندیدا می شوم

خبرگزاری تسنیم در مطلبی به نقل از «محمدرضا عارف» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:«ابایی از حضور در انتخابات ندارم و اگر به نتیجه قطعی رسیدم حضور پیدا میکنم و حضور در صحنه انتخابات نیاز به فکر و بررسی دارد و به دنبال اصلاح ساختاری کشور هستیم».

عارف در ادامه گفت: «اگر احساس کنم فردی مناسب تر از من با هدف جذب نیروهای بهتر و جوانتر وجود دارد به او کمک می کنم اما اگر ببینم شرایط کشور نیاز دارد به صحنه وارد می شوم».

هراس اصلاح طلبان از رئیسی و قالیباف ادامه دارد

با اینکه قالیباف هیچ اظهارنظری مبنی بر حضور در انتخابات ریاست جمهوری مطرح نکرده است، با اینحال اصلاح طلبان همچنان از احتمال حضور وی هراس دارند و این دلواپسی و هراس را در قالب «اختلاف نمایی میان اصولگرایان» و ساخت دوگانه دروغین «رئیسی-قالیباف» نشان می دهند.

کارنامه آقای رئیسی در قوه قضاییه و محبوبیت وی در میان افکارعمومی نیز طیف اصلاح طلب را به شدت عصبی کرده است.

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

در همین رابطه روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «عبور از قالیباف، دعوت از رئیسی» نوشت: «روز گذشته ۲۲۰ نماینده  در نامه به آیت‌ا... رئیسی از او خواستند به عرصه انتخابات ورود و بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند. مشخص نیست این روزها در اردوگاه اصولگرایان چه می‌گذرد که چنین عیان به خودزنی مشغول هستند. درخواست از رئیسی برای کاندیداتوری یعنی «نه» واضح و شفاف به حمایت انتخاباتی از قالیباف که چندی پیش با رای نمایندگان رئیس مجلس شد. این دعوت نشان داد که اعتقادی به قالیباف حتی از سوی اصولگرایانی وجود ندارد که نمایندگانشان در مجلس هستند! این نکته هم قابل تامل است که بخشی از نمایندگان مجلس از حامیان محسن رضایی هستند اما انتشار این نامه شفاف کرد که جریان حامی محسن رضایی هم که برخی از آنها در مجلس هستند از محسن رضایی هم عبور کرده‌اند. این رفتار اصولگرایان آنقدر پررنگ است که شاید در تاریخ سیاسی کشور ثبت شود».

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان «هزارتوی انتخاباتی اصولگرایان» نوشت: «سید ابراهیم رییسی که نزدیکانش در جریان انتخابات سال ۹۶ و همچنین بعد از ورود به دستگاه قضا به او لقب «ابراهیم بت‌شکن» داده ‌بودند، امروز به حلقه مفقوده اصولگرایان مبدل شده است. همه ‌جا حرف از آمدن یا نیامدن اوست و همچنان نامی که طیف‌های اصلی جریان اصولگرایی معتقدند با حضورش، یکپارچه پشت او ایستاده و وارد گود انتخابات می‌شوند. جمله‌ای که نفیا به ‌معنای آن است که در غیاب رییسی، خبری از اتحاد و اجماع اصولگرایان نیست و جالب آنکه غیبت رییسی همچنان بیش از حضورش، در مقام یک تحول و مولفه انتخاباتی محتمل است».

گزینه شورای وحدت بعد از تأیید صلاحیت ‌شورای نگهبان معرفی می‌شود

متکی سخنگوی شورای وحدت در خصوص انتخاب و معرفی کاندیدای مطرح مورد نظر شورای وحدت اظهار داشت: تنها کاندیدایی که در شورا مورد بحث قرار گرفته است حجت‌الاسلام رئیسی بوده که اتفاق نظر و اجماع نظر در خصوص ایشان است و به‌عنوان کاندیدای اولویت‌دار این شورا در صورت آمادگی ایشان برای ورود به صحنه انتخابات است و در صورت عدم حضور آقای رئیسی، کاندیدای منتخب شورا پس از اعلام لیست نهایی تأیید صلاحیت‌شدگان شورای نگهبان معرفی می‌شوند.

پزشکیان: ۱۰۰درصد اصولگراتر از اصولگرایانم!

روزنامه خراسان گفت‌وگویی با مسعود پزشکیان، سیاستمدار اصلاح طلب و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

رئیس جمهور در همین اختیاراتی که دارد می‌تواند خیلی کارها انجام دهد

امروز ما یک وضعیتی داریم که قوا به جای این که هم افزایی داشته باشند بیشتر مقابل هم می‌ایستند و همدیگر را نقد می‌کنند.

باید بدانیم رئیس دولت یا رئیس جمهور چه اختیاراتی دارد و طرف مقابل چه اختیاراتی.

طبیعتا رئیس جمهور نمی تواند در قوه قضاییه و مجلس زیاد دخالت کند ولی در همین  اختیاراتی که رئیس جمهور دارد می تواند خیلی کارها را انجام دهد.

بنده صددرصد از اصولگراها هم اصولگراتر هستم. اصلاح‌طلبی تعریفش مشخص است و من معتقدم برای این که مملکت جلو برود باید اصلاحات کرد.

اصلاحات یعنی هزینه اثربخشی، یعنی کارایی، یعنی کیفیت، یعنی عدالت. هر حرکتی در اقتصاد در فرهنگ در سیاست و ... اگر هزینه‌اش اثربخش باشد، اگر کیفیت داشته باشد یعنی مردم راضی باشند و کارآمد باشد و عدالت در آن باشد یعنی اصلاحات.

اگر بر اساس نظرسنجی کسی شایسته تر باشد و مردم اقبال داشته باشند من کنار می کشم. می‌آیم در مناظره ها شرکت می کنم بعد در جمع بندی اگر نظر مردم در نظرسنجی ها این باشد که فلان نفر شایسته تر و جلوتر از من است کنار می کشم. منطق هم همین است وقتی جامعه کسی را بهتر از من قبول دارد نباید پافشاری کنم.

به نفع لاریجانی کنار نمی‌کشم اما درباره جهانگیری اگر نظر مردم باشد کنار می روم و کمکش هم می کنم.

دولت روحانی اگر جایی موفق بوده همین برجام است! من اعتقادم این است که دولت روحانی اگر در جایی موفق بوده باشد همین برجام است.

این‌هایی که این همه یک طرفه حرف می‌زنند حداقل طرف مقابل را هم بگذارند تا آن‌ها هم حرف بزنند و تنها به قاضی نروند، اگر برجام بد است چرا بیرون نمی‌آیید؟ چرا اسرائیل و عربستان هم بدشان می‌آید؟ البته ما نباید سیاست خودمان را با خوش آمد یا بد آمد آن‌ها تنظیم کنیم شاید اوباما و بایدن خوششان آمد این دلیل بد بودن برجام می‌شود؟

اصلا از برجام هم بیرون آمدیم نقشه راه ما برای آینده چیست؟ می‌خواهیم کجا برویم؟ من از جلیلی پرسیدم هیچ جوابی نگرفتم و گفت نمی‌دانیم. پشت تریبون می‌گوییم برجام برای مردم نان نشد اگر از برجام بیرون بیاییم نان خواهد شد؟ یا بدتر خواهد شد؟

روحانی و ظریف درباره کاری که برای برجام کردند قابل قدردانی هستند و همین برنامه باعث شد که ترامپ در شورای امنیت و سازمان ملل نتواند حتی یک مصوبه علیه ایران به تصویب برساند.

ما از حدودی که رهبری تعیین کرده کوتاه نمی‌آییم اما این که تعامل کنیم با این که تعامل نکنیم و در انزوا باشیم خوب نیست.

 الان به خاطر اف ای تی اف ما ۱۵درصد جنس را گران می‌خریم و ۱۵درصد ارزان می‌فروشیم. هزینه را چه کسی می‌دهد؟ آن وقت مملکت ما فکرش این شده که مرغ و تخم مرغ را چطور حل کند. مقصر تصمیم های ماست که این اوضاع را ایجاد کرده است.

یارانه‌ها به نظر من باید عادلانه شود. الان دو میلیارد میلیون تومان یارانه پنهان را به آدم‌های پولدار گردن کلفت می‌دهیم و فحش هم می‌دهند و اکثریت مردم ما گرفتار نان شب هستند. ما چطور راحت می‌خوابیم و این پول‌ها به جیب آن‌ها نمی‌رود؟   باید سهم هر کسی را به خودش داد و کارشناسان باید نظر دهند.

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

سیاست خارجی با محوریت عدم سلطه‌پذیری، حفظ ارزش‌ها و آرمان‌ها، اقتصاد، امنیت و ارتباط با همسایگان

به گزارش مسیرنیوز ، سعید محمد در بخشی از تبیین سیاست خارجی و بین‌المللی گفت: در بیانیه گام دوم در مورد نحوه تنظیم سیاست های بین المللی ، اولین موضوع مهم عدم سلطه‌پذیری بوده که به صورت شفاف به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه روابط بین المللی و خارجی باید به نفع مردم باشد افزود: متاسفانه تا به امروز اقتصاد کشور به سیاست خارجی یارانه پرداخت کرده است و از امروز به بعد سیاست خارجی باید در اختیار اقتصاد کشور باشد و یارانه پرداخت کند و به رشد اقتصاد کشور یاری رساند.

محمد در ادامه گفت: بین مباحث اقتصادی کشور و مباحث خارجی و بین‌المللی آن فاصله و جدایی ایجاد شده و متاسفانه این دو موضوع مهم همپوشانی ندارند. دکتر سعید محمد دومین موضوع را تمامیت ارضی کشور عنوان کرد و گفت: هر کشوری که بخواهد در ارتباط با تمامیت ارضی ما اختلال و یا مشکل امنیتی ایجاد کند ما واکنش نشان خواهیم داد و در ارتباط با آن خود را آماده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر در بیانیه گام‌ دوم و در تبیین سیاست خارجی حفظ ارزش‌ها و کرامت انسانی و آرمان‌ها برشمرد و افزود: در این موضوع نیز ما بسیار حساس هستیم و حفظ این ارزش ها دلیلی برای حسن همجواری است. دکتر سعید محمد در ادامه با انتقاد از عملکرد دولت در ارتباط با همسایگان افزود: باید سعی کنیم با همسایگان ارتباط نزدیک و تعامل خوبی را برقرار کنیم و این مهم یکی از مواردی است که در دولت جوان و انقلابی دنبال خواهیم کرد.

محمد خاطرنشان کرد: ۱۵کشور همسایه ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردارند ، به‌نحوی که کالاهای صادراتی به این کشورها در سال گذشته ، در حدود هزار و ۱۸۰ میلیارد دلار بوده ولی سهم جمهوری اسلامی ایران تنها ۲۴ میلیارد دلار بوده است و این نشان دهنده آن است که اگر ما از این ظرفیت به نحو احسن استفاده می‌کردیم ، عاملی برای تقویت اقتصاد کشور، ارزآوری و همچنین می‌توانست اقدامی ضدتحریم باشد.

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

کشور را با نمایش نمی‌شود اداره کرد

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص نظام با تاکید بر اینکه با نمایش نمی‌شود کشور را اداره کرد و کشور را باید واقعی اداره کرد، گفت: اگر فرهنگ کار صرفا نمایشی غلبه پیدا کند، در بخش های مختلف، در قوای مختلف، در جناح های مختلف این یک آسیب جدی است.

وی با بیان اینکه نباید تمایلات مقطعی بر مصالح واقعی مردم ترجیح پیدا کند، گفت: صداقت با مردم این است که اگر کسی مصلحت واقعی کشور را تشخیص می‌دهد این مصلحت را بدون هیچگونه محافظه کاری بیان کند.

جلیلی عرصه انتخابات را عرصه اقناع مردم دانست و تصریح کرد: حضور پرشور و موثر در انتخابات یعنی فضا را سالم نگه داریم تا مسائل به درستی طرح شوند و پاسخ‌ها نیز به درستی جستجو بشوند تا جلوی اغوا گرفته بشود.

مرعشی: تاج‌زاده گفت 99 درصد ردصلاحیت می‌شوم / فائزه هاشمی راه‌حلی برای آینده ایران ندارد

سخنگوی کارگزاران گفت: آقای تاج‌زاده خودشان به من گفتند 99 درصد ردصلاحیت می‌شوم اما می‌خواهم به عنوان یک کاندیدا حرف‌هایم را بزنم.

وی همچنین با اشاره به تحریم انتخابات از سوی فائزه هاشمی، عضو حزب متبوعش، خاطرنشان کرد: خانم فائزه هاشمی اساسا هیچ وقت در چهارچوب حزب نمی گنجیدند و همیشه حرفشان این بود که اگر قرار باشد من در حزب بمانم، حزب باید این اختیار را به من بدهد که من مطالب خودم را بگویم که این با کار حزبی سازگار نیست و ما قبول نکردیم که یک عضو حزب غیر مصوبات حزب را بگوید ولی ایشان یک پدیده است و راه حلی هم برای آینده ایران ندارد. مرعشی تاکید کرد: ایشان تک نفره است و اکنون هم جزو تحریمی ها محسوب می شود و یک عده هم برایش سوت می زنند که آفرین خوب شد گفتی که تحریم می شود، ولی نمی دانند که بعد از تحریم انتخابات چه می شود و هیچ کس حاضر نیست مسئولیت بعد از تحریم انتخابات را بپذیرد.

کرباسچی: تا این لحظه هیچ نشانه ای از حضور لاریجانی در انتخابات نیست / به نامزد نیابتی معتقد نیستم

کرباسچی درباره احتمال حمایت این حزب از علی لاریجانی گفت: آقای لاریجانی از شخصیت های ارزشمند کشور است و برای توسعه نمی توان چنین شخصیت هایی را نادیده گرفت. او تاکنون هیچ موضعی درباره حضور در انتخابات نداشته است و هیچ شخصیتی نمی تواند به تنهایی خودش را داوطلب منفرد بداند و رای هم بیاورد. در حزب بارها در این زمینه بحث شده اما چون حزب عضو جبهه اصلاحات است، در این جبهه دنبال کاندیدای واحد هستیم.

وی افزود: من چندان به نامزد نیابتی معتقد نیستم و باید دید چه کسی می تواند برای شرایط کشور بهتر باشد که از وی حمایت کنیم اگر از درون اصلاحات فردی بود که بهتر است، اما من عیبی در استفاده از نیروهایی برای اداره کشور در جهت توسعه نمی بینم اما تاکنون چنین بحثی در حزب مطرح نشده و در جبهه اصلاحات در پی نامزد واحد هستیم.

نمازی: اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ نامزد معرفی نکنند بهتر است

علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به وضعیت انتخاباتی حزب خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: من درباره حزب صحبت نمی‌کنم. درباره مواضع اصلاح طلبان هم همان روند پیشین ادامه داد. همانطور که گفتم نظر اصلاح طلبان روی محمدجواد ظریف مثبت است که خودش گفته به میدان نخواهد آمد.

او درباره مطرح شدن نام سید عباس عراقچی به عنوان گزینه اصلاحات برای ریاست جمهوری هم ادامه داد: من تا به حال اصلا چنین چیزی را نشنیدم و به عنوان یک اصلاح طلب می‌گویم که چنین چیزی اصلا ممکن نیست، زیرا عراقچی اصلا در این فضاها نبوده و یکی از کارشناسان و معاونین وزارت خارجه است.

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این که اگر محمدجواد ظریف وارد نشود اصلاح طلبان به سمت چه کسی خواهند رفت، بیان کرد: نظر شخصی من این است که اگر اصلاح طلبان در این دوره نامزد معرفی نکنند، بهتر است و بگذارند نامزدهای اصولگرا با هم رقابت کنند و یک نامزد اصولگرا رئیس جمهور شود تا سه قوه با هم در یک مسیر باشند و بهانه‌ای برای اینکه بگویند نمی‌گذارند کار کنیم، نباشد. به نظرم این بیشتر به نفع مردم است و می‌توان مشکلاتی که سال ها مانده است را حل کرد.

نامه انتخاباتی شورای وحدت خطاب به نهادهای نظارتی، اجرایی و تبلیغاتی

شورای وحدت اصولگرایان با انتشار نامه ای  با عنوان «نامه مشارکت» خطاب به نهادهای نظارتی، اجرایی و تبلیغاتی بر اهمیت و جایگاه انتخابات ریاست جمهوری در سرنوشت نظام و ملت اشاره کرده و با طرح مهم ترین دیدگاه‌ها و رویکردها برای ایجاد مشارکت حداکثری، پیشنهاداتی نیز برای فرایند اجرایی انتخابات در شرایط شیوع بیماری کرونا طرح کرده است.

این نامه علاوه بر آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان برای  قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رحمانی فضلی وزیر کشور و علی عسگری رییس سازمان صدا و سیما ارسال شده است. متن کامل نامه به شرح ذیل است:

اهمیت جایگاه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران امری مسلم است. در چهل و دو سال گذشته، انتخابات و رأی مردم پایه سرنوشت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ملت شریف ایران بوده است. تب و تاب اجتماعی و اجرایی در این روزها و گفت وگوها و قبض و بسط های سیاسی، همه، حکایت از نقش آفرینیِ انتخابات در مسیر مدنیّت کشور دارد. دوستان و دشمنان نیز رفتار خود را بر مبنای میزان حضور مردم تنظیم می کنند. پایداری ملی در گذشته پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی و مقاومت تحسین برانگیز ملت ما در برابر هجمه های سهمگین نظامی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی بدخواهان، مرهون مشارکت گسترده در صحنه های اجتماعی بوده است. این جایگاه رفیع مردمی است که تحولات عظیم و دوران ساز منطقه ای و بین المللی را برای ایران و ایرانی و اسلام ناب محمدی (صلوات الله علیه)رقم زده است.

شورای وحدت، که برخاسته از عقلانیت بخش بزرگی از نیروهای آگاه، مؤمن، انقلابی، دلسوز، باتجربه، ایثارگر و وفادار به ایران عزیز است، خود را متعهد می داند که ظرفیت و همت خود را صرف تداوم این مسیر شکوهمند و افتخارآفرین کند و به پیروی از امام خوبان ـ که درود و رحمت خدا بر او باد! ـ و رهبر معظّم انقلاب (دام بقائه) که، با تعبیر بلند «میزان رأی ملت است» اصل محکم و غیرقابل تغییر «حق تعیین سرنوشت» را بر پیشانی جمهوری اسلامی حک کرده اند، معتقد است هر روز، و بخصوص امروز، باید این اصل را تحکیم و تعمیق ببخشیم.

شورای وحدت، بر اساس مطالعات گسترده و تجربه های انباشته و روش های متداول در بسیاری از کشورها، با کمال ارادت و دلسوزی، موارد زیر را، برای برگزاری بهتر انتخابات و جلوگیری از آسیب های احتمالیِ کرونایی، به هیئت مرکزی نظارت و هیئت عالی اجرایی انتخابات و دست اندرکاران نظارتی و اجرایی و رسانه ای تقدیم می کند:

هدف اصلی انتخابات، ارتقای کمّی و کیفی حکمرانی، رضایتمندی عمومی و افزایش خدمت و رفاه ملی است. گام اول در این مسیر، اعتمادسازی، امیدآفرینی و انسجام بخشی است؛ بنابراین، هر تصمیم، اقدام، تبلیغ و حرکتِ مغایر با این اصل موجب واگرایی، سرخوردگی و بی انگیزگی مردم خواهد شد.

نحوه ورود و رفتار، پیگیری ها، بیانات و تصمیمات دستگاه های مختلف حکومتی، در این شرایط، حامل بار سیاسی است. برای تشویق همه گروه ها و گرایش ها به مشارکت، ضروری است از جانبداری، تحمیل، ایجاد رانت و محدودسازیِ گزینشی پرهیز کنیم. از مسئولان و همه دست اندرکاران می خواهیم که به وظایفشان تمام و کمال عمل کنند. اگر شأن و کرامت مردم را رعایت کنیم، مردم وظیفه خود را چون گذشته بخوبی تشخیص می دهند.

محور اعتمادسازی و آرامش بخشی، در نحوه ردّ و قبول نامزدهاست. از هیئت های نظارت شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی جداً خواستاریم عمل دقیق به قانون و ضوابط مصوب و صیانت از حق الناس را ملاک ردّ و تأییدها قرار دهند و از هر گونه اِعمال نظر سلیقه ای، غیرمنطبق با مقررات و یا غیرمطلوب از نظر افکار عمومی یا سؤال برانگیز و شبهه آفرین پرهیز کنند. ردّ و قبول های سلیقه ای، اعتمادسوز و جدال برانگیز است.

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

هیئت های اجرایی و دستگاه های دولتی و نهادهای دارای امکانات و منابع مالی و قدرت تأثیرگذاری باید از اعمال نظر و ارتکاب اعمال خلاف قانون و هرگونه تخلف پرهیز کنند و مطمئن باشند رفتار جانبدارانه موجب بدبینی عمومی شده و معمولاً به ضرر و بر خلاف منویات اقدام کنندگان است.

ایجاد خوشبینی، امیدواری و دلبستگی به کشور در میان مردم مخصوصاً جوانان، رسالت اصلی رسانه ها و مطبوعات، بخصوص رسانه های وابسته به نهادها و دستگاه ها بویژه رسانه ملی است. تزریق ناامیدی، سیاهنمایی، تردید، دشمن هراسی و تحقیر توان ملی، گناهی نابخشودنی است. خاضعانه از همه فعالان رسانه ای می خواهیم پیوسته و در این شرایط خاص، نقش الهی، مردمی، ملی و انقلابی خود را ایفا کنند.

به منظور جلوگیری از آسیب های کرونایی، پیشنهادهایی را درباره سازوکار رأی گیری ارائه می کنیم. این پیشنهادها مبتنی بر قوانین موجود و بدون نیاز به تغییرات کلان و هزینه زیاد است:

الف: ساعت اخذ رأی از 8 صبح تا 24 و قابل تمدید باشد؛

ب: شعب اخذ رأی افزایش یابد تا افراد هر محل براحتی و بدون تجمع در کوتاه ترین زمان بتوانند رأی خود را در صندوق بیاندازند؛

پ: به همه شهروندان واجد شرایط مقیم کشور، با ارسال پیامک، اعلام شود که در صورت آمادگی برای شرکت در انتخابات، محلهء سکونت خود یا نزدیکترین شعبه اخذ رای به محل سکونت خود را اعلام کنند. اجرای این پیشنهادبرای شهرهای دارای بیش از یکصد هزار نفر اولویت دارد؛

ت: هیئت های اجرایی هر حوزه انتخابی، متقاضیان ساکن هر منطقه را بین شعب اخذ رأیِ نزدیک به محل سکونت تقسیم کنند. تقسیم بندی با رعایت عدم تجمع رأی دهندگان و به تناسب توان عوامل شعب، بین ساعات اخذ رأی صورت گیرد؛

 ث: زمان اخد رأی مجدداً با پیامک به رأی دهندگان اعلام شود؛

ج: توسط رسانه ملی و پیامک اعلام شود کسانی که در ساعت مقرر موفق به حضور در محل رأی گیری و یا ثبت نام نشده اند می توانند بعد از ساعت 22 در محل رأی گیری حاضر شوند؛

چ: اخذ رأی در فضای باز انجام شود و از شرکت کنندگان خواسته شود وسایل لازم برای مقابله با گرما را همراه داشته باشند؛

ح: برای ثبت هویت فقط شماره ملی درج شود و از ثبت مشخصات غیرلازم و نیز ثبت اثر انگشت پرهیز شود؛

خ: هویت شرکت کنندگان یک بار ثبت شده و اوراق رأی انتخابات ریاست جمهوری، شوراها، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان، یکجا، به رأی دهندگان تسلیم شود؛

د: اسامی کاندیداهای هر حوزه در سایت های خاص محلی منتشر و توسط پیامک برای رأی دهندگان ارسال شود؛

ذ: آدرس سایت فرمانداری ها و شماره تلفن مراکز پاسخگویی هیأت های اجرایی توسط رسانه ها و پیامک برای راهنمایی شهروندان به اهالی هر حوزهء انتخابیه اعلام شود؛

ر: آنچه باید مورد توجه همه دست اندر کاران انتخاباتی قرار گیرد بهره برداری از روش ها و ابزار نوین و به خصوص الکترونیکی کردن انتخابات با رعایت امنیت و سلامت کامل است که می بایست از سال های پیش اقدام می شد و هم چنان از ضرورت هاست که امیدواریم با همت همه سرعت گیرد؛

در خاتمه امیدواریم همه عزیزان و دست اندرکاران امر انتخابات و کنشگران سیاسی و انتخاباتی و مردم شریف ایران با درک شرایط حساس فعلی با توکل به خداوند متعال ، تدبیر و همکاری، برگ زرین دیگری را در تاریخ  پر افتخار خود ثبت نمایند.

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

از نامزدها تعهد بگیرید تا زیر وعده‌ها نزنند

افرادی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد می‌شوند باید تعهد بدهند که پس از پیروزی و قبول مسئولیت، و به هنگام پاسخگویی به مردم، رئیس‌جمهور را تدارکاتچی معرفی نخواهند کرد.

به نوشته «الف»، در میان کسانی که خود را در قامت نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری می‌بینند، شور و هیجان گسترده‌ای در جریان است.

تعداد زیادی از شخصیت‌های سیاسی از طیف‌ها و جناح‌های مختلف کشور به صورت رسمی و یا غیررسمی اعلام نامزدی کرده‌اند.

در قانون اساسی رئیس‌جمهور مقام اول اجرایی کشور می‌باشد و قدرت و اختیارات و مسئولیت‌های مشخصی برای او تعریف شده است.

مسلما هر فردی که قصد نامزد شدن برای این مهم را داشته باشد، اولین و حیاتی‌ترین موضوعی را که باید بداند و به آن واقف باشد، همین حدود قدرت و اختیارات ریاست‌جمهوری است تا بتواند بر اساس این شرایط وعده و قول‌های انتخاباتی بدهد.

هر نامزد و کاندیدای ریاست‌جمهوری باید با آگاهی به محدوده اختیارات ریاست‌جمهوری به انتخابات ورود کند تا فردا روزی اگر ناتوانی و بی‌تدبیری نشان داد؛ تقصیر ناکارآمدی‌های خود را متوجه اختیارات نکند.

جالب اینجاست که تعداد زیادی از رجالی که همواره رئیس‌جمهور را در اداره امور کشور هیچ‌کاره دانسته و حداکثر مقامی را که برای آن قائل می‌شوند «تدارکاتچی» می‌باشد، سینه‌چاک‌ترین افراد برای رسیدن به پست ریاست‌جمهوری می‌باشند و در صف اول نامزدی قرار دارند!

پیشنهاد می‌شود در متن تحلیف ریاست‌جمهوری این جمله هم گنجانده شود: «اینجانب به عنوان رئیس‌جمهور ایران با علم کامل به حدود و اختیارات ریاست‌جمهوری این مقام را پذیرفته و در آینده هیچ‌گونه ادعایی مبنی بر کم بودن اختیارات نخواهم داشت».

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

داوطلب اصلاح‌طلب انتخابات: روحانی ارزش پول ملی را به صفر رساند

محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات طی نشست خبری با اصحاب رسانه برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

وی افزود: اینجانب محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات به عنوان یک اصلاح‌طلب که همواره در راه نظام‌، انقلاب و دفاع از رهبری حضور داشتم به دلیل درخواست حزب مردمی اصلاحات و دیگر احزاب رسما اعلام می کنم که نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستم و تمام توان خود را به کار خواهم گرفت که در این انتخابات برنامه‌هایم را اجرا کنم.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات تاکید کرد: من برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برنامه دارم که تدوین شده و تاکید دارم که مردم باید به برنامه‌های عملی رای بدهند.

فومنی با بیان اینکه کابینه من پر از نشاط، انقلابی گری، جوان و قدرتمند خواهند بود، تصریح کرد: ۵۰ درصد کابینه من را خانم‌ها و ۵۰ درصد دیگر را آقایان توانمند تشکیل خواهند داد. همین جا اعلام می کنم که معاون اول من یک خانم خواهد بود.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات تاکید کرد: جامعه ما امروز با مشکلات عدیده ای رو به رو است که به اقتصاد ما گره خورده است باید نخست مشکلات اقتصادی را حل کرد تا بتوان در مورد نارسایی‌های اجتماعی را حل کرد. گره اجتماعی زمانی حل می شود که مشکلات اقتصادی مرتفع شود.

وی تصریح کرد: وضعیت اجتماعی به حدی رسیده است که جوانان نسبت به آینده خود بی تفاوت شدند و مقوله انتخاب از گزینه های آنان حذف شده است.

فومنی افزود: دولت ما دولت جوان پرنشاط عمل‌گرا و از همه نخبگان جامعه استفاده خواهد کرد. اسم دولت من دولت نخبگان ایرانی و برخواسته از ملت ایران است.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات تاکید کرد: در دولت من هیچ مسئولی که قبلا مسئولیتی داشته و اموال خود را شفاف سازی نکرده در دولت من جایی نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: من امروز رسما این افتخار  را دارم که خود را کاندیدایی ۱۴۰۰ معرفی کنم و میدانم از هر سمت به قصد کوبیدن من تلاش خواهد کرد چرا که من خودم را فرزند انقلاب می دانم.

فومنی با بیان اینکه اصلاح طلب نواندیش است، تصریح کرد: ما نو اصلاح‌طلب‌ها می توانیم تاثیر مثبتی بر جامعه که اکنون بر آن خاکستر پاشیده‌اند داشته باشیم. شورای محترم نگهبان انتخابات را به چند نامزد محدود نکند. شورای نگهبان اینبار فرصت را به جوانان بدهند. چطور در ۸ سال دفاع مقدس فرماندهان ۱۳ سال به بالا با جنگ رفتند و اداره کردند چرا در سیاست و قدرت جوانان نباید باشند. چطور ما برای جنگ خوب بودین و برای خدمت خیر؟!

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا به نفع نامزد خاصی کناره‌گیری خواهید کر  یا خیر، گفت: بنده به نفع هیچ نامزدی کنار نخواهم رفت و تا آخر در صحنه خواهم ایستاد و از تهدیدها و تهمت‌ها واهمه ندارم. اکثر قاطبه اصلاح‌طلبان مردمی از من حمایت خواهند کرد و من کاری به اصلاح‌طلبان و آن رمال‌هایی که امروز مملکت را به این روز کشاندند و این بی انگیزی را رقم زدند ندارم. من برای اصلاح اصلاحات وارد آمدم.

فومنی با تاکید بر اینکه ما سال ۹۲ از آقای روحانی حمایت کردیم که اشتباه بود، گفت: از مردم عذر خواهی می کنیم و امیدوارم عذر ما را پذیرا باشند. آقای روحانی انتخاب ما نبود اصلاح طلبان به ما تحمیل کردند.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: احیای اقتصاد خصوصی با شکل عادلانه و منصفانه، اقتصاد باثبات، جمع آوری نقدینگی با استفاده از بازگشت سرمایه‌گذاری، اقتصاد سلامت و کاهش ضریب جینی و بارانه‌های هدفمند به جای هدفمندی یارانه‌ها، برداشتن موانع تولید، مدیریت توانمند به جای مدیریت ارادت، شفافیت تمامی اعداد و ارقام موجود در اقتصاد ایران بدون حکمت و مصلحت در اقتصاد از جمله برنامه‌های اقتصادی من است‌.

وی تاکید کرد: برنامه من با عنوان  برنامه جامعه ایران نوین و ملت سربلند منتشر خواهد شد و بر اساس استاندارهای صندوق بین الملی اقتصاد ایران در آستانه هشدار قرار دارد بنابراین باید از شعاردادن ها باید گذشت و به عمل روی آورد.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات افزود: کشور ما در وضعیت بسیار بدی در حوزه سیاسی، اقتصادی، بین الملل و اجتماعی قرار گرفته است و ۸ سال زمامداری دولت روحانی جز بدبختی چیزی برای کشور به ارمغان نیاورد. وعده های توخالی و ۱۸۰ برنامه و شعار هیچ کدام عملی نشد.

فومنی با تاکید بر اینکه روحانی ارزش پول ملی را به صفر رساند، گفت: این دولت باعث شده تا آمار خودکشی و بزه‌کاری اجتماعی ۱۰ برابر بیشتر شود، آمار بدهکاران بانکی و اختلاس‌ها در دولت روحانی افزایش داشته است. بیشترین اختلاس‌ها توسط نزدیکان آقای روحانی و افراد نزدیک به وزرای او صورت گرفته است.

نعیمی‌پور فعال اصلاح طلب: نباید کاندیدایی معرفی کنیم که سابقه محکومیت دارد

محمد نعیمی پور، فعال اصلاح‌طلب و همان رجلی که گفته بود روحانی حتی اگر نخواهد هم اصلاح طلبان از او حمایت می کنند در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ گفته است:

"معتقدم این انتخابات نباید تبدیل به یک منازعه سیاسی شود. به همین دلیل کاندیداهای مورد نظر اصلاح طلبان باید کسانی باشند که رد کردن شان به این سادگی ها نباشد. «به این سادگی»  یعنی ما نباید کاندیدایی معرفی کنیم که سابقه محکومیت دارد. اصلاح طلبان به طور قهری نظارت استصوابی را در پیش راه خود دارند اما به نظرم منطق سیاسی در شرایط حاضر ایجاب می کند که افرادی را که دلیلی برای ردّ صلاحیت‌شان وجود ندارد، مدنظر قرار دهیم."

صحبت‌های نعیمی‌پور در حالی است که اصلاح‌طلبان در پررنگ‌ترین فعالیت‌های خود طی هفته‌های اخیر از کاندیداتوری رجالی مثل مصطفی تاجزاده حرف می‌زنند که سابقه محکومیت دارد.

و یا ایضا سراغ کسی مثل محمدجواد ظریف رفته‌اند که نه تنها کارنامه خوبی ندارد و در بحث "جیسون رضائیان" مورد سؤالات جدی قرار دارد بلکه به اذعان شخص رهبر انقلاب نیز در ایام مذاکرات از خطوط قرمز کشور عبور کرده است.

لذاست که ما نمی‌دانیم جای عقلانیتی که نعیمی‌پور بدان اشاره کرده در این روزهای جبهه اصلاحات کجاست!؟

از طرفی باید توجه داشت که عمده رجال جریان چپ در فتنه سال ۸۸ دچار محکومیت شدند و این مسئله تقصیر مردم و شورای نگهبان نیست که چپ‌ها خود به دست خود کاری کردند که برخی صلاحیت‌ها را تا همیشه از دست دادند.

در این میان البته مسئله مهمتری نیز در جریان است و آن عزم ستاد جریان چپ برای "تحریم خاموش انتخابات" و امتناع از حضور رسمی به بهانه ردّ صلاحیت نامزد یا نامزدان این جریان است. لذاست که در کنار صحبت‌های دوپهلوی امثال نعیمی‌پور بایستی متوجه هدف اصلی رجال اصلاحات که مورد تأکید رهبران این جریان خاص سیاسی هم قرار گرفته است، بود!

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

رئیس جمهور صرفا رئیس یکی از ۱۰ دولت در کشور است!

«رسول منتجب‌نیا» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «کشور و نظام، امروز دچار چالش‌های سخت و جدی شده است. وضعیت از حالت بحران نیز گذشته است. کشور ما...دچار کمی سردرگمی شده است. باید وجود مشکل را بپذیریم».

منتجب نیا در ادامه گفت: «اگرچه اختیارات دولت کم نیست اما در نهایت ضعف قرار دارد. باید بپذیریم که در کشور یک دولت نداشته و دولت‌های متعدد داریم. تداخل، خود محوری، نهاد محوری و تضاد غوغا می‌کند. باید رسما اعلام شود، هر کس می‌خواهد به عنوان مسئول اجرائی در راس دولت قرار بگیرد، تمام قدرت و اختیارات این حوزه را در دست داشته و تنها او پاسخگو باشد. معنا ندارد که ۱۰ دولت در کشور وجود داشته و رئیس جمهور نیز یکی از ۱۰ دولت باشد. در عین حال پاسخگوی همه ضعف‌ها و مشکلات نیز همان شخص رئیس جمهور باشد، در صورتی که دولت‌های دیگری نیز وجود دارند».

در روزهای گذشته «محمود صادقی»  نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «اختیارات رئیس‌جمهور با همه محدودیت‌ها بسیار زیاد است. او وزرا، استانداران و فرمانداران را تعیین می‌کند، نظارت تام بر تمام دستگاه‌های اجرائی دارد، بودجه یک سال کشور را به مجلس ارائه می‌کند و بسیاری اختیارات دیگر که بحث مفصلی است. اگر رئیس‌جمهور عزم کافی برای سامان‌دادن امور داشته باشد، با همین اختیارات موجود هم می‌تواند کار کند».

«ناصر قوامی» نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم نیز چندی پیش گفته بود: «این که بعضا گفته می‌شود اختیارات رئیس‌جمهور کم است و محدودیت‌هایی برای رئیس‌جمهور وجود دارد، اتفاقا رئیس‌جمهور اختیارات زیادی دارد».

اگر رئیس جمهور هیچ اختیاراتی ندارد و صرفا رئیس یکی از ۱۰ دولت در کشور است، پس این ازدحام کاندیدا در میان اصلاح طلبان برای راهیابی به پاستور برای چیست!؟

تعداد کاندیداهای اصلاح طلب برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به حدی افزایش یافته که سران اصلاح طلب را آشفته و سردرگم کرده است.

اکنون حدود ۴۳ سال از عمر انقلاب اسلامی سپری شده است. از این مدت، اصلاح طلبان حدود ۳۴ سال در مناصب ارشد اجرایی و تقنینی حضور داشته و مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز را در اختیار داشتته اند.

خیلی راه دوری نمی رویم. در این قریب به ۸ سال اخیر، اصلاح طلبان دولت را با امکانات بسیار گسترده دربست در اختیار داشته اند. اما نه تنها پیشرفتی در حوزه های مختلف و از جمله حوزه اقتصادی رقم نزدند، بلکه سفره مردم را کوچک کرده که گلایه مندی مردم را در پی داشته است.

علی مطهری: در میان هردو گروه ‌‌اصلاح‌طلب و اصول‌گرا حامیانی دارم

روزنامه دولتی همدلی مصاحبه‌ای با علی مطهری داشته است. در ابتدای این مصاحبه ادعا شده: _علی مطهری _همیشه مواضع فرهنگی داشته که به اصول‌گرایان خیلی نزدیک‌تر بوده است. مواضع فرهنگی او خیلی وقت‌‌ها هم جنجال‌ساز شده و هم مورد انتقاد فضای عمومی جامعه قرار گرفته است. با این حال مطهری با افکار خاص خود حالا به میان میدان آمده است.

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

علی مطهری در این گفتگو اظهار داشته: به نظر من مشارکت قابل قبولی در انتخابات آینده خواهیم داشت، چون مردم به تأثیر آن بر آینده اقتصادی و سیاسی کشور توجه دارند. خصوصاً اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد مردم بیشتر شرکت خواهند کرد. پیش‌بینی رأی آوردن یا نیاوردن کار مشکلی است.

وی در پاسخ به این سوال که  «نسبت شما در این انتخابات با جریان اصلاحات و اصول‌گرایی چیست؟ انتظار دارید از شما دفاع کنند؟» گفته: من در میان هردو گروه ‌‌اصلاح‌طلب و اصول‌گرا حامیانی دارم. هرکدام که از من حمایت کنند استقبال می‌کنم. اما به طور کلی مستقل وارد شده‌ام. برخی از آن‌ها صحبت‌هایی با من کرده‌اند.

برای داغ شدن انتخابات از فتنه‌گران استفاده شود!

سازندگی مصاحبه یکی از اعضای کارگزاران سازندگی در رابطه با کاندیداتوری تاجزاده را پوشش داده است. در این مطلب آمده: اگر ما به دنبال مشارکت حداکثری باشیم، طبیعت حضور هر یک از چهره های اصلاح طلب و اصولگرا می تواند موثر باشد؛ خصوصا اگر چهره هایی که در جامعه سیاسی ما به نوعی از حقوق خودشان محروم شدند و در چرخه سپاسی کشور مانند آقای تاج زاده و کسانی که بعد از انتخابات ۸۸ به زندان رفتند، محدود شده اند و منتقد شرایط کنونی هستند.

 فعال اصلاح‌طلب تلویحا در انتقاد به تاجزاده عنوان کرد: آن چیزی که مهم تر از اهمیت حضور آقای تاجزاده در انتخابات و نامزدی ریاست جمهوری است، برنامه هایی است که ایشان ارائه می دهد. معتقدم برنامه های او باید واقع گرایانه باشد چرا که ما ناگزیریم از رفتارهای احساسی، هیجانی، تفکرات رویاپردازانه، خوشبینانه و روشنفکری بیش از حد بعد از این همه سال دوری کنیم و مشی و مرام واقع بینانه را برای زندگی مطلوب مردم و حکومت داری مطلوب است، به منصه ظهور بگذاریم.

وی ادامه داد: مشکلی که امروز جامعه ما با آن روبروست یک آتومی و بی هنجاری تفکر سیاسی است. باید بگویم جامعه دچار یک احساسات زودگذر است و متاسفانه عاملش هم محدودیت های سیاسی، امنیتی اقتصادی و دخالت بخشی از نهادها در چرخه دموکراسی خواهی است.

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

افول امید با روحانی

روزنامه ابتکار در یادداشتی پیرامون وضع کنونی عنوان کرده: البته مردم گرفتار در انواع مضايق اقتصادي و درگير با بلاي مرگبار كرونا حق دارند كه سر در گريبان غم‌هاي خويش به فكر فرداي خود هم نباشند و گويا در مجموع آنها كه توانايي لازم براي تغيير در ذائقه مردم را دارند از تلخي موجود استنكافي نشان نمي‌دهند.

در ادامه ابتکار بدون اشاره به نقش دولت کنونی در شکل‌گیری وضعیت فعلی نوشته: به نظر مي‌رسد مردم احساس مي‌كنند با همه دقت و نجابت و خيرخواهي و مسووليت‌شناسي كه در انتخابات‌ مختلف از خود نشان داده‌اند، پاسخ شايسته دريافت نكرده‌اند و حتي نسبتي از تمايلات‌شان در امور كشور جاري نشده است.

در ادامه با بررسی وضعیت کرونا عنوان کرده: اگر خيز چهارم كنترل نشود تعويق انتخابات بايد جدا مورد بررسي قرار گيرد حداقل آنكه واكسيناسيون مردم به آمارهاي قابل قبول رسيده باشد. اگر در انتخابات همه گرايش‌هاي موجود در كشور كه به قانون اساسي مقيد هستند امكان حضور داشته باشند و مردم احساس كنند كه ميان انواع گزينه‌ها دست به انتخابي آزاد و موثر خواهند زد مي‌شود بر همه پيچيدگي‌ها غلبه كرد و بر آتش اين همه نابساماني‌ها و افول اميدها و تضادها و تناقض‌ها آب گواراي اميد ريخت.

مخالفان مذاکرات هراس دارند که تنش‌ بین ایران و غرب کم شود!/ می‌گویند چرا سود توافق را روحانی و ظریف ببرند

صادق زیباکلام، از چهره های علاقمند به ریاست جمهوری فائزه هاشمی مدعی شده است: «دولت آتی که احتمالا از یک جناح خاص باشد با خود می‌گوید امروز که باید توافق صورت گیرد به چه علت به اسم رئیس‌جمهور روحانی و یا محمدجواد ظریف نوشته شود و آنها سود آن را ببرند؟».

این ادعای زیباکلام در حالی است که همه نکات یک مذاکره خوب با راه های نقد شدن برجام در اختیار این دولت قرار داشته و دارد اما مسئولان کنونی علاقه دارند تا کار را از طریق پالس ضعف و چراغ سبز و خواهش و تمنا پیش ببرند. در نتیجه همین سیاست و استراتژی معیوب «هر توافقی بهتر از توافق نکردن است»، امتیازات نقد دادند، وعده های نسیه گرفتند و خسارت محضی را به ملت ایران تحمیل کردند.

اتفاقا این دولت کنونی است که از ترس موهوم اعطای امتیاز بزرگ توافق با غرب به رقبای سیاسی در داخل، حاضر به هرکاری شد. به تازگی هم رئیس جمهور با وجود آنکه امریکا تحرکات میلیمتری از خود نشان داده مدعی است که امریکا آمده توبه کند(!) و راستی آزمایی لازم برای اجرای تعهدات امریکا را که بین سه تا شش ماه زمان می برد را امر ساده و سریعی توصیف می کند

بخش هایی از اظهارات زیباکلام را در ادامه خواهید خواند:

امروز اتهامات زیادی به تیم مذاکره کننده کشور زده می‌شود و علت آن است که برخی اولویت خود را منافع ملی ایران ترسیم نکرده‌اند بلکه اولویت آنها ایدئولوژی و چارچوب‌های جهان بینی خاص است که مهمترین آنها غرب‌ستیزی و آمریکاستیزی است.

امروز برخی از این جهت مخالف مذاکرات هستند که هراس دارند تنش‌ها میان ایران و غرب کم شود و به دنبال آن اتفاقات دیگری بیفتد.

مشکل مخالفین امروز مذاکره در وین این موارد نیست. آنها به همان علتی مخالف مذاکرات وین هستند که در برجام 94 نیز مخالف بودند. علت ها یکسان است. آنها با جزئیات مشکلی ندارند بلکه با نفس گفت و گو با غرب مخالف هستند. علت اینکه با نفس مذاکره با غرب مخالف هستند مساله باور غرب‌ستیزی است.

دلار با آغاز مذاکرات در وین در حدود 2 هزار تومان ارزان شد و اگر توافقات دیگری صورت گیرد باز هم قیمت آن کاهش می‌یابد. دولت آتی که احتمالا از یک جناح خاص باشد با خود می‌گوید امروز که باید توافق صورت گیرد به چه علت به اسم رئیس‌جمهور روحانی و یا محمدجواد ظریف نوشته شود و آنها سود آن را ببرند؟

ایران می‌داند که اگر عربستان از یمن عقب نشینی کند هیچ منفعتی به ما نمی‌رسد، اما یک دلیل حمایت از یمن اختلافات با عربستان سعودی است. بنابراین ایران می‌خواهد تا نفوذ عربستان کم شود. حالا اگر تنش‌ها میان ایران و عربستان کمتر شود آیا باز هم این معادله فعلی حفظ می‌شود؟ ایران کمک‌های زیادی به یمن کرده است و در حدود 7 سال گذشته این امر تداوم داشته است. اگر همچون دوران ملک عبدا... و آیت ا... هاشمی رفسنجانی توافقی میان ایران و عربستان شکل گیرد و تنش‌ها کم شود، ایران می‌تواند سیاست متفاوتی اتخاذ کند و حتی شاید این امر به کاهش تنش‌ها نیز منجر شود. ایران برای مقابله با نفوذ سعودی‌ها در مناطق دیگر نیز سرمایه‌گذاری کرده است که اگر توافقی میان ایران و عربستان شکل گیرد، عملا دیگر دشمنی وجود نخواهد داشت.

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

مسیح مهاجری: نه رئیس جمهور روحانی برای کشور مناسب است نه نظامی/ در بین کاندیداهای مطرح، فعلا کسی که توان داشته باشد وجود ندارد!

مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

با توجه به اینکه به انتخابات ریاست جمهوری 1400 نزدیک می‌شویم، لازم می‌دانم یکبار دیگر مخالفت خود با کاندیدا شدن نظامیان و روحانیون برای رئیس‌جمهور شدن را تکرار کنم.

رئیس‌جمهوری برای مقطع کنونی کشورمان مطلوب است که بتواند جلوی تجاوز به قانون اساسی را بگیرد و کاری کند که تمام دستگاه‌ها به وظایف خود براساس آنچه قانون اساسی برایشان در نظر گرفته عمل کنند.

در حال حاضر در میان افرادی که مایل به نامزدی ریاست جمهوری هستند کسی را که بتواند از عهده این کار بزرگ برآید نمی‌شناسم.

اگر چنین کسی پیدا نشود یا در انتخابات به پیروزی نرسد، نمی‌توان به بهبود اوضاع کشور امیدی داشت.

مرعشی: دولت دوم روحانی دولت موفقی بود که توانست تورم را در حد ۴۰ درصد حفظ کند/  وضعیت اقتصادی حتما قابل دفاع است / ترجیحم زنگنه است

 سخنگوی حزب کارگزاران:

دولت دوم آقای روحانی دولت موفقی بود که توانست تورم را در حد ۴۰ درصد حفظ کند.

وضعیت اقتصادی حتما قابل دفاع است

ایران یکی از بزرگ ترین و سخت ترین دوره های تاریخ اقتصاد خودش را خوشبختانه پشت سر گذاشت و خدا را شکر قبل از اینکه کمر اقتصاد ایران بشکند، کمر ترامپ شکست.

من به آقای روحانی هم گفتم شما از یک جهت هایی با آقای مصدق قابل مقایسه هستید؛ از این جهت که شما هم نتوانستید رابطه خودتان را با مردم و با جبهه سیاسی حامی خودتان برقرار نگه دارید.

وی در پایان با اشاره به تشکیل کمیته ۳ نفره انتخاباتی در دولت با عضویت ظریف، جهانگیری و زنگنه در دولت، در پاسخ به این پرسش که کدام یک از این افراد را برای کاندیداتوری مناسب تر می داند، گفت: من هر ۳ نفرشان را قبول دارم ولی ترجیحم آقای زنگنه است.

خیانت امنیتی‌های اخراجی به امنیت ملی!

روزنامه جوان نوشت: حضور برخی چهره‌های امنیتی سابق و محکومان امنیتی در انتشار هدفمند و مغرضانه فایل صوتی محرمانه ظریف که قرار بوده به عنوان آرشیو دولتی بماند و در آن همزمان با ذکر مطالب «اختلافی»، به برخی مطالب «خلاف» نیز پرداخته می‌شود، یک پروژه ضد امنیت ملی و یک کار سخیف و دون شأن ملت مسلمان و علیه ایران مقتدر بود که فقط می‌توان آن را از بازنده‌های تحقیر شده به دست ملت و از سوی «نامرد‌های میدان» و برای انحراف افکار عمومی از ناکارآمدی‌ها انتظار کشید.

 باید دستگاه قضایی و نهاد‌های امنیتی سریعاً برای افشای چهره این خائنان به ملت وارد عمل شوند./841/

برای دریافت فایل بسته انتخاباتی رسا (اینجا) کلیک کنید.

بررسی صلاحیت ها با توجه به مر قانون / تلاش اصلاحات برای تعویق انتخابات

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
کالکشن بهار
Iran, Islamic Republic of
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
آقا لطفا زمان بسته های رصدی تان را هم بنویسید. یا شمار بزنین.
هم چنین تلخیص مطالب رو هم دسته بندی شده تر در ابتدای خبر قرار دهید.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
درود بر رئیسی
0
0