۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۶۷۹۵۴۵
حجت الاسلام کشوری:

آقای ظریف شما را به مطالعه بیشتر در مبانی سیاست خارجی دعوت می‌کنم

آقای ظریف شما را به مطالعه بیشتر در مبانی سیاست خارجی دعوت می‌کنم
حجت الاسلام کشوری با نگارش نامه‌ای تصریح کرد: جناب آقای ظریف شما را به مطالعه بیشتر و دقیق‌تر در مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی دعوت می‌کنم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، متن کامل دومین نامه حجت الاسلام علی کشوری به دکتر محمد جواد ظریف منتشر شد.

متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب آقای دکتر محمد جواد ظریف

وزیر امور خارجه دولت یازدهم و دوازدهم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

گفتگوهای متعدد جنابعالی در نقد سیاست های رسمی جمهوری اسلامی ایران در مسائل بین المللی و منطقه ای، حقیر را مجاب نمود؛ که چهار نکته مرتبط با مسائل بین المللی انقلاب اسلامی را برای جنابعالی و برخی دوستانتان مجدداً بازخوانی نمایم. البته معتقدم که کشور نیازمند گفتگوهای بیشتر و دقیق ترِ غیر ترجمه ای در زمینه روابط بین الملل است.

نکته اول اینکه: تجزیه و تحلیلِ سیاست خارجی بر اساس چارچوب های مفهومی مطرح در نظریاتی مانند: نظریه واقع گرایی، نظریه سازه انگاری(Constructivism) ، نظریه لیبرالیسم و... به تولید یک درک صحیح از علت چالش های بین المللی کمک نمی کند. به عنوان مثال مفاهیمی مانند آنارشیک و اقتدار گریز بودن نظام بین الملل، تبیین نقش هنجارها در ساختار جوامع انسانی، تلاش برای همکاری در روابط بین‌الملل و صلح پایدار و...  به دلیل ارائه توصیف غیر دقیق از ریشه های اختلاف و نزاع، زمینه ساز پیدایش اصطکاک در روابط بین المللی شده اند. 

نکته دوم آنکه: ریشه صلح و همکاری یا بروز جنگ، پیوستگی یا گسستگی در روابط انسانی است. به عبارت بهتر پایه های اصلی وقوع جنگ و صلح در همه زمان ها و مکان ها شامل ۱۳ حوزه ۱- رابطه فرد با امام و مسئول، ۲- رابطه فرد با معلم، ۳- رابطه فرد با خانواده، ۴- رابطه فرد با همسایه، ۵- رابطه فرد با دوست، ۶- رابطه فرد با شریک شغلی، ۷- رابطه فرد با طرف معامله، ۸- رابطه فرد با دشمن، ۹- رابطه فرد با همسفر، ۱۰- رابطه فرد با فقیر، ۱۱- رابطه فرد با یتیم، ۱۲- رابطه فرد با ابن سبیل و ۱۳- رابطه فرد با مهمان است و لازم است تا مانع تاثیر گذاری مخرب دیگران بر مسئله روابط انسانی در حوزه های فوق الذکر باشیم. (قاعده نفی سبیل، سلطه و اخلال کفار در روابط انسانی صحیح)

آقای ظریف شما را به مطالعه بیشتر در مبانی سیاست خارجی دعوت می‌کنم

نکته سوم اینکه: مهمترین عامل در تخریب روابط انسانی، بروز و گسترش کفر در قلبِ انسان است. تحقق کفر در معانی مختلف و فقر ناشی از آن، به تدریج اعمال انسان را بر مبنای وصفِ استثمار سازمان می دهد. برای تبیین ارتباط میان مفهومِ کفر و مفهوم روابط انسانی، تبیین معانی مختلف کلمه کفر شاملِ ۱- جحودِ بالربوبیه، ۲- جحود علی المعرفه، ۳- کفر نعم، ۴- کفر در حوزه ترک ما امرالله به و ۵- کفر برائت بسیار مفید است. (صحیحه ابی عمرو الزبیری از امام صادق علیه السلام) همچنین مهمترین عامل در تنظیم صحیح روابط انسانی، گسترش ایمان در قلبِ انسان است. تحقق ایمان در قلب و بی نیازی ناشی از آن، به تدریج روابط انسانی را بر مبنای وصف ایثار سامان می دهد. تبیین معنای ایمان در قلب، گوش، چشم، زبان، دست، پا، فرج و وجه برای تبیین ارتباط میان مفهوم ایمان و مفهوم تنظیم صحیح روابط انسانی بسیار مفید است. (صحیحه ابی عمرو الزبیری از امام صادق علیه السلام) به عبارت بهتر حالت ایمان، مادرِ تنظیم صحیح روابط انسانی و حالتِ کفر مادر اختلال در روابط انسانی است. (مبنای مفهومی نظریه سیاست خارجی قبل از ظهور)

نکته چهارم آنکه: برای مدیریت دخالت های بین المللی مضر به روابط انسانی، شناسائی صحیح و معرفی گسترده جغرافیای سیاسی جهان بر اساس مفهوم کفر و ایمان یک ضرورت و لازمه راهبردی است. مطابق استنباط فقهی تحولات پنج منطقه ۱-ایران، ۲-شامات، ۳-یمن، ۴- عراق و ۵- حجاز اساس جغرافیای سیاسی قبل از ظهور را تشکیل می دهند و مهمترین اقدام برای حضور موثر در این منطقه آینده ساز، بازتعریف ساختار حضور مستشاری اهالی قم در حمایت از مستضعفین و مواجهه با مستکبرین -براساس زیرساخت های هدایت- است.

جناب آقای ظریف

آنچه برای شما نوشتم؛ دیدگاهی انتزاعی و غیر کاربردی نیست. امروز علاوه بر وجود ضعف مفهومی در نظریات روابط بین الملل برای تئوریزه کردن چگونگی صیانت از روابط انسانی؛ اجرای عملی نظریه سیاست خارجی توسعه گرا (مادر برجام ) -در هشت سال تصدی جنابعالی و دکتر حسن روحانی- به اختلال شدید در روابط انسانی مردم ایران در حوزه های فوق الذکر انجامیده و مردم ایران شرایط سختِ ناشی از این تجربه را حس می کنند.

علی کشوری - دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی

 سه شنبه ۱۴ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲ مصادف با ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - قم

ارسال نظرات