۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۶۷۹۶۹۴
حوزه، محتوا و فضای مجازی (۵)؛

از بابای زئوس تا قاتل زئوس!

از بابای زئوس تا قاتل زئوس!
ادمین کانال پاسخ به شبهات زئوس گفت: با اینکه تنها کار می‌کنم، اما گاهی اوقات مطالب ما تا ۱۲ هزار بازدید هم دارد و این جای امید و ناگیزه است.
اشاره: سال‌ها پیش، شخصی خود را با عنوان «من زئوس هستم.» در فضای مجازی و به‌خصوص یوتیوب مطرح کرد. هرچند که زئوس تلاش می‌کرد خود را یک شخص اهل مناظره و تبادل افکار و آراء معرفی کند؛ اما هیچگاه حاضر نبود پاسخ‌هایی که به شبهات خود می‌شود را منتشر و یا مطرح کند و این نشان از عناد او با اسلام و معارف الهی است تا بیان و ایرادات ادیان.

یکی از کانال‌های جالبی که با تولید کلیپ‌های متقن تلاش می‌کرد پاسخی به شبهات زئوس داشته باشد، مورد توجه قرار گرفت. از همین رو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در گفتگو با مصطفی محمدی، ادمین کانال پاسخ به شبهات زئوس و خداناباوران به بحث درباره شیوه تولید محتوا در فضای مجازی و پاسخ به شبهات زئوس پرداخت.

رسا ـ تولید محتوا را از کجا شروع کردید و تاریخچه کانال شبهات علیه زئوس چیست؟

بنده تولید محتوا را نزدیک به یکسال و یازده ماه پیش شروع کردم. در آن زمان شبهات زیادی را دیدیم. من زمانی که نوجوان بودم شبهات زئوس را می‌دیدم و احساس می‌کردم که بحث اعتقادی به شدت در جامعه ریشه می‌دواند و برای خودم نیز سؤال بود که چطور باید از دین خودم حداقل حفاظت کنم؟ گفتم این شخصیتی است که این همه کلیپ تولید کرده، بنابراین یک پروژه خوب است. البته کلیپ‌هایی تحت عنوان بابای زئوس بود و من نگاه می‌کردم، اما دیدم خیلی وقت است که دیگر جوابی نمی‌دهند و جواب‌هایشان بیشتر به شبهات علمی و داروینیسم می‌پردازد.

ما هم استخاره کردیم تا ببینیم خوب در می‌آید یا نه، ولی خیلی هم اتفاقاً آیه بشارت بخشی آمد و کار را شروع کردیم که بتوانیم آرام آرام و با وسعی که داشتیم شبهات را به صورت کلیپ پاسخ دهیم؛ نه به صورت متن. متن در همه جا هست، ولی ماندگاری ندارد و این کلیپ است که بهتر از همه دیده می‌شود. حتی صوت هم به درد نمی‌خورد و نیاز داشتیم تصویر و صوت در کنار هم باشد که همیشه قابل استفاده باشد.
 
از بابای زئوس تا قاتل زئوس!

رسا ـ چقدر در رفع شبهات مؤثر بوده‌اید؟

این را بنده نمی‌توانم بگویم، اما این موضوع را می‌تواند از تعداد پیام‌ها، سؤالات و بازدید‌هایی که گرفته می‌شود، می‌توان فهمید. من گاهی از اوقات تا سه ساعت به شبهات افراد پاسخ می‌دهم و اگر بخواهم توضیح کافی بدهم با این حجم کم از مخاطب وقت می‌گیرد. کانال ما نزدیک به دو هزار نفر دنبال کننده و اعضایی که هستند بدون تبلیغات آن چنانی و با معرفی کاربرین به هم دیگر آمده‌اند.

بعضی از پست‌های ما نزدیک به ۱۲ هزار بازدید خورده است. اینکه از کجا به کجا پخش شده است را نمی‌دانم، ولی همین از کانال ما خیلی بازدید خورده است. در پست‌های قدیمی به خصوص در تلگرام نگاه کنید، تا ۵ هزار و ۷ هزار تا بازدید داشته‌ایم. مسلماً علاقه‌ای به این بوده است و خیلی‌ها تقدیر و تشکر کرده‌اند و سؤالاتی پرسیده‌اند.

این موضوع نشان می‌دهد با توجه به وسع ما، به نظر بنده، کم تأثیر نبوده‌ایم و به اندازه وسع خودمان خوب کار کرده‌ایم، ولی نمی‌توانم بگویم نمره خیلی خوب دارد. به نظر من قابل بوده‌ایم و با توجه به این که زیاد وقت این کار را نداشته‌ایم، اما به نظر بنده خوب بوده است.

رسا ـ سطح علمی نویسندگان و تیم شما چقدر است؟

ما تیم نداریم، از ابتدای کار تنها شروع کرده‌ام و کسی هم پای کار نبوده‌اند. البته برخی افراد بودند که اعلام علاقه کردند؛ اما کسی نبوده که در بحث تدوین بتواند کمک کند. البته بنده خدایی تا مدتی قبول زحمت کرد، ولی، چون پروژه‌ها دیر تحویل داده می‌شد و به مشکل می‌خوردیم او هم نتوانست بماند. من یک کلیپ را خودم تنهایی انجام می‌دهم. ما کاملاً با سادگی کار را جلو می‌بریم! حتی با هندزفری قرضی و حتی با نرم افزار ساده‌ای مثل مووی میکر داریم کار می‌کنیم.
 
از بابای زئوس تا قاتل زئوس!

در بحث جنبه علمی من با دوستان مشورت می‌کنم؛ اما خیلی‌ها پاسخ درخوری نمی‌دهند. من دوست دارم اولین جواب من را قانع کند؛ بنابراین خیلی از پاسخ‌ها قانع کننده نیست. من در قم نیستم که به خیلی از علما دسترسی داشته باشم و در اینجا هم دوستان زیادی نیستند که در این زمینه کار کرده باشند؛ مگر اینکه از سایر اساتیدی که در جا‌های دیگری باشند مشورتی می‌گیریم، ولی پاسخشان خیلی کامل نبوده و آن طور که باید وقت نمی‌گذاشتند. چون برای خودشان بدیهی بوده فکر می‌کردند که اگر بخواهند به مردم بیان کنند، آن‌ها نیز به سرعت می‌پذیرند!

فردی که نظریه فرگشت را مطرح کرده بود که در هلند نیز خیلی مشهور بود و خبرگزاری‌های زیادی با او مصاحبه کرده بودند، من چند کلیپ برای او می‌فرستادم، او نیز در حد ۴ خط پاسخ می‌داد. می‌گفتم ریز به ریز کلماتی که داخل شبهه استفاده می‌شود باید به طور کامل پاسخ گفت.

گاهی اوقات من یک کلیپ او را به ۴، ۵ بخش تقسیم می‌کنم و معتقدم باید ریز به ریز شبهات به درستی پاسخ داده شود. عقاید آن نوجوان از همین‌ها هم ممکن است ضربه ببیند. فعلاً فردا پیش می‌رویم و اکثر کسانی که دوست داشتند کمک کنند در شهر دیگری بودند و نمی‌توانستیم از آن‌ها استفاده کنیم. در بحث جمع آوری شبهات هم خیلی نگاه ساده‌ای در حد کپی پیست داشتند و این که بخواهند خودشان تحلیل کنند و ... برای همین من تا به حال با کسی از نظر عملی نتوانستم دورکاری و غیرمستقیم کار کنم.

رسا ـ منابع علمی و دینی‌تان چه کتاب‌هایی هستند؟

مسلماً، چون شبهات هم در بحث‌های قرآنی، تاریخی، سیاسی و ... است و شبهات زئوس مخلوطی از همه این‌هاست. کتاب قطعاً یکی نیست و بیشتر منبع من اینترنت و سایت‌های پاسخگویی است که از روی کتاب‌های اساتید بزرگ مانند شهید مطهری، تفاسیر مختلف، مجمع البیان و ... است، بنابراین از نتیجه تحقیق این سایت‌ها که معتبر هستند استفاده می‌کنم.
 
از بابای زئوس تا قاتل زئوس!
 
بعضی از اوقات هم مجبور هستم کتاب‌ها را مطالعه کنم و نظر علما باید تک تک در خصوص شبهات دیده شود. اینکه بخواهیم بگوییم الزاماً در یک کتاب باشد، خیلی وقت می‌گیرد. شبهات زئوس و آتئیست‌ها شاید ظاهری فریبنده داشته باشد، ولی نیاز به تعمق خیلی بالا ندارد، چون برداشت خیلی سطحی از آیات و روایات دارند. پاسخ علما و سایت‌ها به‌صورت متن است که می‌توان خلاصه آن را به صورت یک دقیقه بیان کرد. به‌جای اینکه متن را برای یک نوجوان ۱۵، ۱۶ ساله بفرستیم که شاید خیلی از لغات آن را متوجه نشود، ما سعی کرده‌ایم که این‌ها را خیلی روان سازی کنیم تا برای بچه‌ها قابل فهم باشد.

رسا ـ در این راه چه مانع‌هایی از جانب حوزه علمیه و چه پشتیبانی‌هایی از جانب آن‌ها بوده است؟

من نه مانع آن چنانی از حوزه علمیه دیده‌ام، چون نه از جانب آن‌ها هستم و نه به حرف آن‌ها وارد این زمینه شده‌ام. البته تشویق‌هایی از سوی اساتید وجود دارد که خودمانی باشد. اصلا و ابدا هم به صورت رسمی هیچ پشتیبانی و تشویقی به‌عمل نیامده است. تنها کمک، درخواستی ما از یکی از مدیران حوزه این بود که یک اتاقی باشد تا نیازی نباشد در محیط پر سر و صدای منزل که امکان ضبط فراهم نیست، کار کنیم.

این نبوده که بخواهند تبلیغی کنند یا من را به اساتید بهتر معرفی کنند. البته مانعی هم نبوده. شاید ایراداتی را برخی از اساتید بیان کنند؛ اما نه مانعی و نه تشویق آن چنانی به‌غیر از محیطی که یکی از مدیران در اختیار من قرار داده وجود دارد و پشتیبانی خاصی هم نیست. البته بنده هم خود زیاد با این قضیه که خیلی بخواهند حمایت‌های آنچنانی کنند موافق نیستند.


رسا ـ ممنون از اینکه وقت خودتان را برای پاسخ به این سؤالات در اختیار ما قرار دادید.
 
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
کالکشن بهار
Iran (Islamic Republic of)
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
مصاحبه رسا با ادمین کانال های پرطرفدار اقدامی درخور تحسین است.
بارک الله به رسای انقلابی
التماس تفکر
31
12
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
کار خوب و پسندیده ای بود
25
11
امامی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
خدا قوت
21
8
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
آفرین بر شما
20
6
محمد
Germany
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
ممنون از شما که مصاحبه گرفتید و ممنون از آقای محمدی که زحمت می‌کشند خدا بهشون اجر و برکت بده
19
11
مجیب هیوری
United States of America
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
واقعا واقعا واقعا کار خدا پسندانه أجر شماهبا صديقه طاهرة سلام الله عليها با قدرت ادامه بدید لطفا کار شما خیلی با ارزش هست
21
7
مجیب هیوری
United States of America
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
واقعا واقعا واقعا کار خدا پسندانه أجر شماهبا صديقه طاهرة سلام الله عليها با قدرت ادامه بدید لطفا کار شما خیلی با ارزش هست
21
4
Smaz
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
انشاالله خدا به خودتان سلامتی و کارتان برکت دهد
21
6
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
خداوند این جوان را در همه ی مراحل زندگی اش موفق و سربلند کند
23
6
مهدی
Thailand
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
با عرض سلام خسته نباشید خدمت شما و همه مومنین
جناب محمدی یکی از جوانان انقلابی و آتش به اختیار هستند. که انشاءالله الگویی باشند برای سایر عزیزان و طلاب گرامی
خدا قوت به ایشان و شما که اینگونه جوانان متعهد و انقلابی را معرفی می کنید.
16
7
مهدی
Thailand
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
با عرض سلام خسته نباشید خدمت شما و همه مومنین
جناب محمدی یکی از جوانان انقلابی و آتش به اختیار هستند. که انشاءالله الگویی باشند برای سایر عزیزان و طلاب گرامی
خدا قوت به ایشان و شما که اینگونه جوانان متعهد و انقلابی را معرفی می کنید.
14
6
ناشناس
Canada
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
سلام و عرض خسته نباشید.
به تجربه عرض می‌کنم اگر حوزه علمیه به‌صورت سازمان‌دهی شده وارد پاسخ به شبهات آتئیست ها و آگنوستیک ها شود بساط ملحدان در مدت کوتاهی از کشور جمع خواهد شد و اگر به زبان‌های دیگر نیز محتوا تولید کند همین موفقیت در کشورهای دیگر نیز تکرار خواهد شد.
حوزه علمیه جهت پاسخ به شبهات ناباوران فوق‌العاده غنی است و فقط نیاز به تصمیم دقیق و صحیح مدیریتی دارد.
21
7
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
من همه فیلماشونو دنبال میکنم عالین ... ای کاش تو حوزه هم آموزش رسانه و ساخت فیلم و ... بگذارن ... طلبه ای که شیوه ی به روز انتقال اطلاعات رو بلد نباشه نمیشه بهش گفت مبلغ ... خودش باید بیاد و تولید محتوا کنه ... چی میشد اگر هر طلبه ی ما یک پیج تو اینستا داشت؟ ....
12
5
محمدعلی ارجمند
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
خدا هم به خبرگزاری انقلابی رسا و هم به جناب محمدی عزیز خیر بده انشالله
8
6
محمدجواد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۹
سلام صفحه ی ایشون خوبه
10
8
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲
اجرکم عندالله آقای محمدی از بحث و دفاع جانانه شما لذت میبرم همینجوری پر انرژی برو جلو.خدا دشمنان اسلام رو نابود و خدمتگزاران به قرآن و اهل بیت رو حفظ کنه همچنین شما.
7
6
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
درود بر آقای محمدی خدا پشت و پناهشون
5
5
بنیامین
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
عالی
4
5
reza
United States of America
۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
مطالب بالا در قالب یک خبر کاملن دروغ‌ و توهین به شعور مخاطب هست.
10
5
مرادی
France
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۴
بسیار عالی
3
4
مازیارحیدری
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۹
فقط علم بالامیتواندجواب این شخص رابدهدکه میدهداماشمامرداین میدان نیستید
5
3
مازیارحیدری
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۵
بنده ایشون رودنبال میکنم ومطالعه کاملی براحوالشون ازطریق روانشناختی واصول مباحثه دارم براحتی بامطرح کردن اصل تخصصی وولفگانگ پاولی وهمچنین اثبات اینکه انرژی همون ماهیت روحه که طبق قانون تبدیل انرژی به ماده که درنظرعموم تقریباناملموس هست، بهش نشون دادم روح ماهیت مستقلی داره مشکل شماحوزوی ها اینه که پشت استدلال هاتون باد منطق ارسطوییه که دربرابرافرادی مثل ایشون شکست خورده محض هستید چون سندیت بسیاری ازداشته های شمازیرسواله!!همش روایت وروایت!!سندیت صفر!!اعلم میتونه اثبات کنه وجودحق تعالی رو اماشماها نه چون دربحث سخت افزاروپایه ضعیف هستیدایشون دربرابرسوالات ومسایلی که نقطه کوراعتقاداتش هست ضعیفه وشمافقط درپی اثبات درستی فلان روایت وآیه هستیدچون مشخصه تاحالاکمونیست وآتییست ضربه فنی نکردید!!!پایه بحث بااین جماعت بایدبراین مبناباشه که هیچکدامتون نبایدبه اسلام وروایات استنادکنید بلکه مثل یک آدم غیرمذهبی بنای بحث رابرعلم مطلق بگذاریدکه براحتی به تته پته!!!انداختمش!!اماحیف ...میگن وقتی بخواهی چیزی رانابودکنی خوب بهش حمله نکن ،بدازش دفاع کن!!!وشمامدافعان بدی هستید حیف ازاسلام که مدافعینی اینچنین داردصراحت لهجه من روببخشید
5
5
ناشناس
|
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
این دقیقا چی بود؟! نظر بود؟ نقد بود؟ تشکر بود ؟ فحش بود؟ پاولی بود؟ عمو جون نظر خودتون نیاز به دفاع داره، ایراد از بقیه می گیرید؟!
محمد امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
درود. ایشان کارشان بسیار عالی است و واقعا ویدیوهایشان آرامشی هست از گمراهی. لطفا از بابا زئوس هم نام ببرید درست است قدیمی هستند اما ایشان بهتر از همه بلد هستند در زمینه زئوس کار کنند
4
4