۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۶۸۰۲۰۸
مدیر حوزه علمیه منطقه کاشان اعلام کرد؛

رؤیت هلال ماه نیاز به اثبات عینی دارد

رؤیت هلال ماه نیاز به اثبات عینی دارد
اصفهان - حجت الاسلام والمسلمین فرجی گفت: رویت هلال نیاز به اثبات عینی دارد و این اثبات و اعلام به عهده حاکم شرع در هر زمان و در دوره حکومت اسلامی به عهده ولی فقیه است.
حجت الاسلام والمسلیمن منصور فرجی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر با اشاره به اینکه نظر فقهای شیعه در رابطه رؤیت هلال ماه به دو صوت حکم و فتوا صادر می‌شود، گفت: فتوا نظر فقهی یک مجتهد است که بر اساس مراجعه به منابع و ادله موجود و در نهایت استنباط او جنبه شرعی پیدا کرده و لازم الاجراء می‌شود.

وی ادامه داد:، اما حکم، نظری است که یک جنبه فقهی و یک جنبه اثباتی دارد، «مانند اثبات اول یا پایان یک ماه» از این رو، رؤیت هلال به معنی حلول ماه و اتمام ماهی دیگر است و این فتوای عمومی فقهاء است.

مدیر حوزه علمیه منطقه کاشان یادآور شد: رویت هلال نیاز به اثبات عینی دارد که این رویت یا اثبات و اعلام آن به عهده حاکم شرع در هر زمان و در زمان حکومت اسلامی با توجه به امکانات در اختیار، به عهده ولی فقیه است.

حجت الاسلام والمسلیمن فرجی ادامه داد: با وجود امکانات رؤیت هلال که در اختیار تیمی با نظارت ولی فقیه است، این امر حکومتی فقط از طریق و نظر ایشان است و این امر حکمی به عهده حاکم شرع یعنی ولی فقیه گذاشته شود که البته حضور نمایندگان مراجع عظام در تیم رویت هلال نیز بسیار مفید و موثر بوده که در این صورت اختلاف نظر‌ها به یک نظر واحد تبدیل شده و وحدت کلام اتفاق خواهد افتاد./۱۳۰۷/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات