۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۸۱۳۱۱

حضور در صحنه انتخابات، واجب عینی است

حضور در صحنه انتخابات، واجب عینی است
حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی فر گفت: ما انتخابات را یک نوع بیعت با والی جامعه اسلامی می دانیم و انتخابات را در واجب عینی تولی و تبری تحلیل می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالجواد ابراهیمی فر، استاد درس خارج حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با اشاره به حق یا تکلیف بودن انتخابات گفت: از دو نظر می توانیم به حق و تکلیف بودن انتخابات نگاه کنیم، یکی از جهت اینکه ما فلسفه زندگی را چه می دانیم و مبنای خود را در فلسفه حیات و زندگی چه چیزی قرار می دهیم، آیا ما برای زندگی کردن آفریده شده ایم یا برای بندگی کردن؟ طبیعتاً ما به عنوان یک مسلمان فسلفه زندگی و حیات را از تعلیمات دینی و از آموزه های وحیانی بدست می آوریم و البته آن آموزه های وحیانی را با عقلانیت تطبیق داده و به این نتیجه رسیده ایم که فلسفه حیات و زندگی بندگی است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 56 سوره ذاریات افزود: ما برای بندگی آفریده شده ایم" وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ" و چون برای بندگی آفریده شده ایم مسائل سیاسی، اجتماعی و تنظیم روابط فی مابین در حیات اجتماعی انسان ها هم براساس بینش الهی و توحیدی برگرفته ازآموزه های دینی و وحیانی است، با توجه به این مطلب ما وظیفه داریم برای تنظیم روابط اجتماعی که البته روابط سیاسی هم در همین روابط اجتماعی می گنجد پایه های نظام اسلامی را مستحکم کنیم، این وظیفه ای است که خدای متعال بر دوش ما انسان ها گذاشته است.

وی با بیان اینکه خدای متعال حق تکلیف بر ما دارد، ابراز داشت: وقتی خودمان را در برابر خداوند می بینیم، خداوندی که مبداء او است و همه چیز از ناحیه او به ما عطا شده است، خود را در برابر او مسئول می بینیم و خداوند حق سوال دارد و حق تکلیف برما دارد. او به همۀ شؤون ما آگاه و واقف است و می تواند برای ما وظیفه تعیین کند بنابراین وقتی خودمان را در برابر خدای متعال می بینیم خود را بدهکار خدا می دانیم و خدای متعال حق تکلیف کردن بر ما را دارد.

حجت الاسلام ابراهیمی فر با اشاره به اینکه انتخابات وظیفه است،بیان کرد: انتخابات از این دیدگاه که ما بنده خدا هستیم و باید فلسفه وجودی انتخابات را در پرتو فلسفه حیات و زندگی معنا کنیم، پاسخ سوال را در این ارتباط به دست بیاوریم. باید گفت ما وظیفه داریم در انتخابات شرکت کنیم، انتخابات وظیفه است. تحکیم پایه های نظام جمهوری اسلامی  وظیفه است چرا که؛ خدای متعال از ما بازخواست می کند، همان خدایی که به ما نعمت ولایت و جمهوری اسلامی را عنایت کرده است.

حضور در صحنه انتخابات، واجب عینی است/حوزه و روحانیت/

وی در ادامه افزود: ما وظیفه داریم وقتی خداوند از ما خواسته که براساس شریعتش وظایفی که برای ما معین می کند را انجام دهیم تا براساس آن روابط اجتماعی  و سیاسی خود را تنظیم کنیم، وظیفه داریم در این مسائل از جانب خدای متعال کار شایسته ای را انجام بدهیم و شرکت در انتخابات از این نگاه وظیفه می شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نمی توانیم تکلیف را از منفعت و حق جدا بدانیم، اذعان کرد: وقتی وحیانیت را با عقلانیت تطبیق می دهیم، می گوییم هر جایی که خداوند وظیفه برای ما تعیین کرده براساس یک عقلانیت آن وظیفه به نفع ما بوده و به سعادت ما ختم می شده، بنابراین هر کجا که خداوند وظیفه ای برما معین می کند، آن وظیفه و تکلیف حق و منفعت ما است، یعنی نمی توانیم از این نگاه تکلیف را از منفعت و حق جدا ببینیم، هر آنچه که خد برما وظیفه می داند، می شود حق ما و مهم این است که خودمان را در مقابل خداوند مسؤول بدانیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت در انتخابات وظیفه است، خاطر‌نشان کرد:ا وظیفه ای که به سعادت ما منجر می شود چنانکه پیامبر در آیه ای به مردم بیان می کند به اهل بیت من محبت بورزید و در پایان آیه می فرماید آنچه به عنوان وظیفه برای شما تعیین کردم که محبت اهل بیت باشد این به نفع و حق شما است.

استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار داشت: انسان هایی که به پدیده انتخابات نگاه وحیانی ندارند براساس انسان محوری می خواهند تحلیل کنند. این گونه افراد برای خود حق قائل هستند اما حقی که به انسان مداری و خودخواهی منجر می شود را برای خود در نظر گرفته اند و انتخابات برای آنان حق می شود اما این حق با آن حقی که ما در تحلیل به آن می رسیم متفاوت است، ما در تحلیل عبودیت و بندگی به حق می رسیم و معتقدیم بندگی خدا حق بزرگی است که هیچ بدیلی برای آن وجود ندارد.

وی با اشاره به نگاه انسان محوری و نگاه بندگی به پدیده انتخابات ادامه داد: در نگاه  انسان محوری اگر کاندیدایی رد صلاحیت شود می گوید حق من پایمال شده در حالی که در نگاه بندگی می گوید من تا به الان وظیفه داشته ام، الان که این وظیفه از من برداشته شده است به دیگر وظایفم مشغول می شوم و این بینش و نگاه توحیدی  با نگاه انسان محوری و مدرنیتی بسیار متفاوت است، یکی انتخابات را وظیفه ای می داند که به سعادت و منفعت او منتهی می شود و این یکی انتخابات را حقی می داند که اگر گوشه ای از آن کم بشود باید جهاد کند و خیال می کند چیزی را از کف داده است.

حجت الاسلام ابراهیمی فر در پاسخ به واجب کفایی یا عینی بودن حضور در صحنه انتخابات، عنوان کرد: به دلیل اینکه برای آحاد جامعه اسلامی تحکیم پایه های نظام جمهوری اسلامی ضرورت است، حضور در انتخابات واجب عینی خواهد بود، ما انتخابات را یک نوع بیعت با والی جامعه اسلامی می دانیم و انتخابات را در واجب عینی تولی و تبری تحلیل می کنیم در واقع انتخابات یعنی آگاهانه به سراغ  انتخاب والی می رویم و آن هم والی که اگر الهی نبود طاغوت است، اگر به سوی ولایت الهی نرویم هر نوع ولایت دیگری که بپذیریم طاغوت خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به واجب عینی بودن انتخابات اظهار داشت: ناکامی دشمنان و پیروزی دوستان و سربلندی اولیاء و دوستان خوب خدا در سایه همین انتخاب موفق است، با در کنار هم نهادن این موارد و آن مسأله مهم بیعت و تولی نشان می دهد که انتخابات واجب عینی است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
چه مثال خوبی زدید ، کامل موضوع رو درک کردم . ممنون ازتون
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
همتی خیلی بهتر از این می‌توانست در بانک مرکزی عمل کند و جلوی خواسته‌های نا به جای دولت و بانک‌های خصوصی را بگیرد که نکرد!
1
1