۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۶۸۲۰۰۱
یادداشت؛

مهمترین علل حضور حداکثری در انتخابات، دلیل عقلی است

مهمترین علل حضور حداکثری در انتخابات، دلیل عقلی است
در هر نظام سیاسی یکی از مهمترین جلوه های مشارکت مردم در امور حاکمیت شرکت در انتخابات است و مهمترین علل حضور حداکثری در انتخابات، دلیل عقلی است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت  خبرگزاری رسا، در هر نظام سیاسی یکی از مهمترین جلوه های مشارکت مردم در امور حاکمیت شرکت در انتخابات است. در واقع شرکت در انتخابات موجب تقویت نظام سیاسی می‌شود و هر فردی در تعیین سرنوشت خود و دیگران مشارکت می‌کند.

این اهمیت شرکت در انتخابات برای نظام اسلامی ایران که مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است و همواره دشمنان داخلی و خارجی درصدد ضربه به این نظام مقدس هستند به مراتب فراوان تر است.

یکی از مهمترین علل حضور حداکثری در انتخابات دلیل عقلی است.

هر عقل سلیمی می پذیرد که مهمترین رکن زندگی انسان امنیت اوست؛ و امروز یکی از مهمترین راه های تامین امنیت برای نظام اسلامی ایران مشارکت حداکثری در انتخابات است. چرا که در حقیقت هر رای مهم‌تر از یک موشک بالستیک است.

بدون شک چه در منطقه و چه در سطح فرامنطقه‌ای، کشورهایی هستند که منافع‌شان در گرو ایرانی ناامن، تجزیه شده، جنگ‌زده و تضعیف شده است.

مهمترین علل حضور حداکثری در انتخابات، دلیل عقلی است

مهم‌ترین عاملی که به دشمنان ما برای حمله و تعرض به خاک یا پاسبانان خاک وطن، چراغ سبز نشان می‌دهد، فقدان وحدت ملی و حمایت عمومی از حاکمیت است، لذا علیرغم تمامی مشکلات و اختلافات داخلی، باید رای داد و به این آگاهی رسید که دشمن و جنگ، راه حل مشکلات داخلی ما نیست و آن‌هارا تشدید ‌نیز می‌کند.

اما دلیل دیگری که عقل انسان به آن راهنمایی می کند برای مشارکت حداکثری این است که چون دشمنان قسم خورده ایران اسلامی همواره در پی عدم مشارکت مردم در انتخابات ها هستند.

این معیار اگرچه یک معیار سلبی است اما بسیار کارآمد است؛ و در واقع هر انسان عاقلی می‌پذیرد که دشمنش خیرخواه او نیست. امام خمینی(ره) نیز همواره بر کارآیی این ملاک تاکید داشتند و می‌گفتند: «هرکجا آمریکا شما را تشویق کرد بدانید دارید اشتباه می‌کنید»

شاید برای درمان بعضی بیماری‌ها، خوردن بعضی داروها مثمر باشد اما باید به عوارض جانبی آن دارو نیز توجه کرد. ممکن است عدم مشارکت در انتخابات به عنوان یک راه حل برای برخی مشکلات کشور و مردم، مفروض باشد اما باید به عوارض جانبی آن هم فکر کرد.

منطقی نیست بخاطر تراشیدن مو، سر فرد را از بیخ تا بیخ برید! امروز نیز عدم مشارکت در انتخابات توسط مردم، عوارض منفی‌اش بسیار بیشتر از فوایدش است و همان چیزی است که دشمنان می‌خواهند.(که پس از ترور ناجوانمردانه شهید قاسم سلیمانی، تردیدی در بکار بردن لفظ دشمن برای آن‌ها وجود نخواهد داشت)

مهمترین علل حضور حداکثری در انتخابات، دلیل عقلی است

برخی از دلایل عقلی حضور حداکثری در انتخابات بیان شد اما لازم است که به برخی از دلایل نقلی هم بپردازیم از جمله آن، این که شركت در انتخابات يك وظيفه است، وظيفه ي خطير و مهمي كه اگر از عهده و انجام آن شانه خالي كنيم باعث تسلط معاندين و دشمنان بر ايران اسلامي شده ايم تسلطي كه بر كسي پوشيده نيست. شركت نكردن مردم در انتخابات باعث تسلط سياسي و اقتصادي و حتي نظامي دشمن بر ايران اسلامي مي شود.

«وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَي الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلا» [سوره نساء آیه 141] و خداوند هرگز كافران را بر مؤمنان تسلّطى نداده است.

امام علی (علیه السّلام) می فرمایند:

«اِتَّقُوااللهَ فی عِبادِهِ وَ بِلادِهِ فَاِنَّکُم مَسئُولُونَ حَتّی عَنِ البِقاعِ وَ البَهائِمِ وَ اَطِیعوا اللهَ وَ لا تَعصُوهُ» از خدا نسبت به بندگان و شهرهایش پروا کنید زیرا دارای مسئولیّت هستید حتّی نسبت به زمینها و حیوانات و خداوند را اطاعت کنید و از نافرمانی او بپرهیزید. [نهج البلاغه، خطبه 165]

همچنین دليل قرآني ما براي شركت در انتخابات وجوب شكر نعمت بزرگ حكومت اسلامي است مي باشد،در واقع ما با شركت كردن در انتخابات اين نعمت حكومت اسلامي را شكر كرده و براي پيش برد فعاليت هاي اسلامي آن با شركت در انتخابات شكر عملي آن رابه جا آورده و شكر گزار خدا وند متعال مي باشیم.

«وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديدٌ» [سوره ابراهيم آیه 7] و (همچنين به خاطر بياوريد) هنگامى را كه پروردگارتان اعلام داشت: اگر شكرگزارى كنيد، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى كنيد، مجازاتم شديد است!

از دیگر ادله قرآنی می توان به این آیه شریفه اشاره کرد: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» [سوره رعد، آیه ۱۱] خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند.

براساس این آیه شریفه، انسان نمی‌تواند نسبت به تحولات محیط پیرامونی خود اعم از خانوادگی، محیط کار و اجتماع بی‌تفاوت باشد، رأی ندادن گرچه یک کنش اجتماعی و سیاسی است، اما ثمره آن بی‌تفاوتی از یکسو و میدان دادن به اندیشه‌ها و تفکراتی است که خواه مطلوب ما باشند و خواه نباشند، اما سرانجام تصمیمات آنها و رفتارشان، سرنوشت ۸۰ میلیون ایرانی را رقم خواهد زد.

اما فارغ از آنچه که به عنوان برخی از ادله عقلی و نقلی در رابطه با حضور حداکثری مردم بیان شد نباید از نقش مسئولین و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری غفلت ورزید چراکه مصلحت نظام اسلامي و جامعه ديني، اقتضا مي كند مسئولين امر تمام آنچه را كه در تقرب مردم به دين و دينداري و نظام اسلامي، مؤثر بوده و هر آنچه را كه در ارتقاء مشاركت مردمي در عرصه هاي مختلف تصميم گيري از جملة انتخابات، تأثيرگذار است، مورد توجه خاص قرار داده و زمينه هاي حضور حداكثری را در انتخابات مهم پيش رو فراهم آورند.

از طرفي نامزدها هم بايد بدانند كه مردم از نزاع هاي جناحي خرسند نيستند؛ بنابراين لازم است گرايش هاي خاص حزبي و جناحي را كنار بگذارند و آنچه را كه گره اي از كار مردم باز نمايد، انجام دهند و در ارايه طرح ها و راهكارهاي عملياتي كردن آنها، به دور از بزرگ نمايي،‌شعارهاي چشمگير و دهان پركن، صادقانه با مردم بر سر صحبت درآيند. روشن است كه مردم وقتي صداقت را در شخصي ديدند او را مي جويند و اگر انتخاباتي بر اين روية حسنه، محقق شود، حضور مردم در آن، به اوج شدت خود مي رسد.

و ختام الكلام آنكه ضرورت شركت همه جانبه ملت مسلمان و آگاه ايران در انتخابات سیزدهمین دوره رياست جمهوري بر كس پوشيده نيست و كسي آن را انكار نمي كند مگر كساني كه تحمل سرافرازي و استقلال اين كشور را ندارند. اما إن شاءالله ملت شريف ايران چونان گذشته با حضوري عمومي و جدي در اين انتخابات سرنوشت ساز، جواب دندان شكني به دشمنان اين كشور و ملت اسلامي خواهند داد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
دبیریان
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
این قدر از لسان تکلیف و امر و نهی با مردم صحبت نکنین. یه ذره هم دلی و با زبام محبت آمیز بیان داشته باشید.
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۴
این یاداشت برای عاقلان هست دیگه
یه عده فقط دوست دارن حرف بزنن قبلش هم فکر نمیکنن
مثلا بگن نازی بیا رای بده!!!؟؟؟
خب رسا دلیل عقلی و قرآنی باید بگه دیگه
اصلاح طلبا فقط زبونشون درازه
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۶
یاداشت خوبی بود.
ممنون از خبرگزاری رسا
0
0