۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
کد خبر: ۶۸۳۵۷۰

یزله بر دجله خاطرات مردم عراق از شهات حاج قاسم

یزله بر دجله خاطرات مردم عراق از شهات حاج قاسم
کتاب یزله بر دجله کتابی است از خاطرات مردم عراق از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که توسط انتشارات راه یار به چاپ رسیده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ماجرای تشییع باشکوه و بی نظیر حاج قاسم زمانی اهمیت دوچندان می یابد که این پدیده رهیافتی برای تحلیل های جامعه شناختی و مردم شناختی در دهه چهارم انقلاب باشد. با این وصف، تأثیر بر علوم انسانی در ایران و شکستن تحلیل های پوسیده غرب زده از جامعه ایرانی یکی از مهم ترین دستاوردهای روایت عزاداری حاج قاسم است. این موضوع زمانی مهمتر میشود که بدانیم جریان اندیشه ای در ایران در برابر پدیده های بسیار کوچکتر و بی رمق تر، واکنش های متعدد نظری میدهند؛ اما درباره پدیده شگفت انگیزتشییع حاج قاسم سکوت می کنند.

کتاب یزله بر دجله کتابی است از خاطرات مردم عراق از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که توسط انتشارات راه یار به چاپ رسیده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

گزارش تجمع مقابل سفارت شر را که مخابره کردم، تلفنم زنگ خورد احمد بود؛ برادرم. گفت: «می خواهیم برویم فرودگاه المثنی. حاج قاسم تنهاست. فقط چهل نفر از بچه های خودمان آنجا هستند.» دلم ریخت. دعوتم کرده بودند تا نزدیکی پیکرشان بروم. فرودگاه المثنی که قبل ترفرودگاه نظامی بود، شده بود سردخانه و محلی برای تحویل پیکر شهدا به خانواده هاشان. بلافاصله راه افتادم.
رفتم سراغ احمد و راه افتادیم سمت فرودگاه. قبلا برای تشییع چند شهید به فرودگاه رفته بودم؛ اما این بار همه چیز فرق میکرد. بچه ها موكب زده بودند و سیستم صوتی پشت پیکاپ گذاشته شده بود. یکی کنار در سردخانه، با گوشی قرآن می خواند و اشک می ریخت. از مجموعه تشریفات حشد که چهار نفر شهید بودند، پیکر حسن هادی نبود. خانواده اش نمی خواستند تشییع و دفن فرزندشان چند روز طول بکشد.
تشییع این شهید از سایر شهدا جدا بود و در قبرستان خانوادگی به خاک سپرده شد. می خواستم وارد سردخانه شوم برای ادای احترام؛ اما اجازه نداشتم. نیمه های شب بود. نشستم روی یکی از سجاده هایی که گذاشته بودند تا کمی آرام شوم.

علاقمندان جهت تهیه این کتاب می توانند به سایت فروشگاه اینترنتی کتاب قم مراجعه کنند.

ارسال نظرات