۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۶۸۳۶۵۶

آشنایی با فیلمی بر پایه سبک زندگی خانواده ایرانی

آشنایی با فیلمی بر پایه سبک زندگی خانواده ایرانی
وقتی جمله «اینجا خانواده زندگی می‌کنه» را به کار می‌بریم در واقع می‌خواهیم بگوییم خانواده حرمت و احترام دارد وجایی که خانواده هست باید حرمتها حفظ بشود.

به گزارش خبرگزاری رسا، کار نمایشی در حوزه خانواده سختی‌های خود را دارد. جامعه ایرانی پر از تنوع سبک زندگی و فرهنگی در قبال خانواده است و کار درست و اصولی که موردتوجه عموم قرار بگیرد در برگرفتن و احترام به تمام این سبک زندگی‌هاست.

خانه هنری رسانه‌ای دیما به عنوان مرکز تخصصی فیلمسازی حوزه زنان، خانواده و کودک با حمایت سازمان رسانه‌ای اوج بنا دارد در تیزرهایی با عنوان « اینجا خانواده زندگی می‌کند» درباره سبک زندگی خانواده ایرانی و ارائه الگو در این زمینه، محتوا ارائه کند. از 10تیزر تولید شده توسط این دفتر، تاکنون یکی از آنها در فضای مجازی پخش شده ومابقی نیز آماده انتشار از شبکه‌های تلویزیونی و در فضای مجازی هستند.

به همین مناسبت با مهدیه سادات محور، تهیه‌کننده تیزرهای «اینجا خانواده زندگی می‌کند» گفت‌وگو کردیم تا ببنیم این پروژه از ایده تا عمل چه مسیری را طی کرده است.

 

ایده ساخت تیزرهایی در حوزه خانواده و سبک زندگی از کجا پدید آمد؟

خانه هنری رسانه‌ای دفتر دیما، موسسه‌ای رسانه‌ای است که از سال 1393 کار خود را شروع کرده است. دیما یکی از مراکز تخصصی حوزه زن، خانواده و کودک است که در قالبهای مستند، برنامه تلویزیونی، موشن گرافیک و... کار می‌کند.

در اتاق فکرهای ما از همان اول مبنا بر این بود که برش‌هایی زیبا و زنانه از زندگی و خانواده‌ها روایت کنیم و این روایت‌ها به صورت غیرمستقیم سبک زندگی ارائه کند. در نهایت به قالب داستانی کوتاه رسیدیم و فرم آن را به سازمان اوج پیشنهاد دادیم. با توجه به اینکه سازمان اوج هم روی مباحث زن و خانواده تمرکز دارد؛ این طرح مورد حمایت قرار گرفت و به این ایده اولیه رسیدیم.

بعد از آن با توجه به تعداد قسمت‌هایی که سفارش گرفته بودیم با فیلمنامه‌نویسان و فعالان رسانه‌ای جلساتی گذاشتیم. تاکید ما روی این بود که ایده‌پردازان کارها حتما تلفیقی از آقایان و خانمها باشند و فضای زندگی مشترک را هم تجربه کرده باشند. تقریبا بیشتر اعضای شورای فیلمنامه نویسی ما متاهل و بعضا بچه‌دار بودند. روندی که اتفاق افتاد این بود که در این جلسات در قدم اول تجربه زیسته‌ی اعضا را ثبت کردیم و دوستان آتفاق‌های  مختلف زندگی خودشان که ماندگار شده بوده را تعریف می‌کردند.

در واقع یک تعداد مولفه مثلا با عناوین اشتغال مادران، خانواده پرجمعیت، شادی‌آفرینی کودک در خانواده و... را تعریف کرده بودیم و بر اساس اینها افراد تجربه زیسته خود را ارائه می‌دادند. تاکید داشتیم که داستانها جنبه موعظه‌گونه و انتقادی نداشته باشند و ایجابی باشند. تاکید دیگرمان در حوزه فیلم‌نامه نویسی این بود همه داستانها «پایان شاد» داشته باشند. بعضی قسمتها از یک اتفاق تلخ شروع می‌شوند ولی باز هم یک پایان خوش دارند تا حال مخاطب را هم خوب کنند.

همچنین بنا را بر این گذاشتیم که از طبقات مختلف اجتماعی و افراد با فرهنگ‌های متفاوت برای تولید تیزرها استفاده کنیم. در یکی از قسمتها ما بازیگرانمان را از مردم بومی شهر یزد انتخاب کردیم و در یکی دیگر از کارها سعی کردیم با رعایت پوشش و ظواهر نشان بدهیم که خانواده نمایش داد شده از قشر متوسط هستند. این تاکیدات به ما کمک می‌کرد که زاویه دید وسیعی نسبت به مخاطبین پیدا کنیم.

بعد از این به دایره وسیعی از اتفاقات زیبای زندگی آدمها در نسبت به فرزند، زندگی مشترک و جامعه و خانواده رسیدیم. از بین اینها موارد مناسبتر انتخاب و اولویت‌گذاری شد تا سراغ فیلمنامه و اجرای کار برویم.

عنوان «اینجا خانواده زندگی می‌کند» چه‌طور انتخاب شد؟

دو نوع مواجهه برای این نام مدنظرمان بود. یکی همان معنای مصطلح آن که وقتی جمله «اینجا خانواده زندگی می‌کنه» را به کار می‌بریم در واقع می‌خواهیم بگوییم خانواده حرمت و احترام دارد  وجایی که خانواده هست باید حرمتها حفظ بشود. دیگری معنای تحت‌اللفظی جمله با تاکید بر خانواده. یعنی اینجا در ایران و با این سبک زندگی «خانواده» به این صورت نمایش داده شده، زندگی و لذت زندگی را تجربه می‌کند.

تیزرها قرار است از چه کانالی پخش شود؟

برای تلویزیون پخش تیزرها برای همه شبکه‌ها در نظر گفته شده و در شبکه‌های مجازی از کانال دیما به نشانی dimaart_mediacenter پخش می‌شود.

 در مواجهه با موضوع زنان، فرض غالب برای ایده‌پردازی توجه به چه ابعادی از این قشر بود؟

ما دو نوع مواجهه با بحث زن و خانواده داشتیم. یکی چیزی که باید باشد و یکی چیزی که در عمل اتفاق می‌افتد اما به دلیل تکرار شدن در طول سالیان به صورت یک امر عادی درآمده که اصلا دیده نمی‌شود.ما هم قصد داشتیم به این دو بپردازیم. یعنی یکی اینکه ایده‌آل چیست و یکی هم روابط و مناسباتی که در خانواده‌ها شکل می‌گیرد و کمتر به آن پرداخته می‌شود. چه بسیار زنان شاغل که با بچه‌هایشان مواجهه‌های درستی از جنبه مادرانه دارند، چه بسیار پدرانی که علی‌رغم مشغله کاری برای بچه‌هایشان وقت می‌گذارند و... .

توجه به موضوعات دسته دوم باعث می‌شود مخاطبی که خودش والد است و این کارها را انجام بدمی‌دهدهد متوجه بشود که تلاشش در این زمینه دیده می‌شود. از طرف دیگر کسی هم که به این مقولات بی‌توجه است، چشمش به آن باز می‌شود. در این مسیر حتی با اساتید روان‌شناسی هم جلساتی داشته‌ایم تا کار به درستی پیش برود.

تا به حال چه بازخوردهایی از همکاران و مخاطبین گرفته‌اید؟

از همکاران بازخوردهای خوبی داشتیم. نکات و انتقاداتی که از طرف همکاران مطرح شد همگی برای تولیدات بعدی ثبت و ضبط شدند. از این جهت که کار گروهی بود من به خودم اجازه می‌دهم که از بازخورد خوب محصول نهایی بگویم. همه دوستان و دست‌اندرکارانی که جمعی حدود 50الی60 نفر بودیم و حدود سه ماه برای تهیه این 10تیزر زمان صرف کردیم، در این بازخوردهای خوب سهیم هستند.

اما درباره مخاطبین تا الان مخاطبین فقط افراد محدودی در فضای مجازی بوده‌اند. اما تا همینجا هم اغلب از کاری که پخش شده، رضایت داشتند و این رضایت بین خانمها بیشتر بود. تک کاری که تا به حال پخش شده، مربوط به نقش مادران شاغل در قبال فرزندان و خانه است. خانمها اغلب از این موضوع اعلام رضایت کردند که در این تیزر اتهامی که به زنان شاغل زده می‌شود که کمتر به فرزندان و خانه توجه دارند، رد شده است و به خوبی نشان داد که شاغل بودن زن، ظرف وجودی او را بزرگتر می‌کند و این ظرفیت وجودی چه بسا قادر است خدمات رسانی بهتری هم به خانواده داشته باشد.

دغدغه ما این است که بر اساس بیانات رهبری، چراغها و راهنماهای درست در زمینه زنان و خانواده، مابه‌ازای سبک زندگی تعریف کنیم. نمونه ارائه کنیم تا آدمها بتوانند از آن الگو بگیرند و بر اساس آن عمل کنند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات