۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۶۸۴۱۰۱

کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» منتشر شد

کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» منتشر شد
کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» با عنوان فرعی «ترجمه رساله ولایت فقیه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی»از سوی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر شده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» با عنوان فرعی «ترجمه رساله ولایت فقیه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی»، به همت دو محقق و فاضل ارجمند آقایان سهراب مقدمی شهیدانی و ابوالقاسم کریمی از سوی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر شده است.

این کتاب ترجمه و تعلیقه‌ای روان و جذاب از رساله ولایت فقیه نوشته شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی است که در دوران اوج مبارزات امام خمینی (ره) در نجف و در لبیک به ندای ایشان نوشته شد که نمادی از حضور فعال آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در عرصه مبارزات سیاسی و تکاپوی تئوریک در جهت تحقق حکومت دینی به‌شمار می‌رود. متاسفانه تاکنون در محافل علمی حوزوی و دانشگاهی به این اثر گرانسگ، توجه شایانی صورت نگرفته و بسیاری از علاقه‌مندان و محققین از وجود چنین اثری اطلاع نداشتند.

این اثر بنا بود برای چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، یعنی ۱ آبان ۱۳۹۶، منتشر شود ولی مشکلاتی که از سوی وزارت ارشاد دولت حسن روحانی و موسسه حفظ آثار امام (ره) برای صدور مجوزهای چاپ و نشر به وجود آوردند و موانعی که برای چاپ این کتاب گذاشتند باعث طولانی مسیر چاپ و نشر این کتاب گردید و چند بار این کتاب ویرایش شد که آخرین بار آن تیرماه ۱۳۹۸ بود که در نهایت در اواخر خردادماه ۱۴۰۰ شمسی این کتاب از زیر چاپ خارج شد.

تقدیم این کتاب، بسیار پرمعناست و به این ترتیب است: «تقدیم به صاحب جواهر، رحمه الله، که منکران ولایت فقیه را بی بهره از فقه می دانست» جا داشت که متن اصلی و عربی این کتاب هم در این کتاب درج میشد، چرا که تا کنون جایی به صورت مستقل منتشر نشده است. می شد یک بخش ضمیمه یا فصل اول به آن اختصاص می یافت.

نویسندگان در مقدمه به زمان تالیف این کتاب اشاره نکردند، با توجه به اینکه طرح حکومت اسلامی از سوی امام خمینی ذیل عنوان باب «ولایت فقیه» از کتاب مکاسب در درس خارج فقه ایشان، در مسجدشیخ انصاری در نجف اشرف بین روزهای ۱ بهمن ۱۳۴۸ تا ۲۰ بهمن مطرح شده بود و متن کامل سخنان امام در آن جلسات، بعد از مدت کوتاهی با کوشش حجج اسلام سیدحمید روحانی و سیدهادی موسوی گیلانی در قالب کتاب «حکومت اسلامی یا ولایت فقیه» به فارسی منتشر شد و خیلی زود ترجمه عربی آن هم در نجف بیرون آمد.

ولایت فقیه

 می توان گفت این کتاب در همین ایام توسط حاج آقا مصطفی در ضمن مطالب کتاب البیع ایشان نگارش یافت، جای یک ابهام باقی است و آن اینکه آیا حاج آقا مصطفی بحث ولایت فقیه را همزمان با امام در درس خارج خودش هم مطرح کرده بود یا نه؟ و اگر مطرح کرده بود، این مباحث آن مربوط به چه تاریخی بود.

کتاب حاضر در ۲۴۱ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۶۵ هزار تومان، از سوی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در بهار ۱۴۰۰ راهی بازار نشر شد.

 علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند به آدرس‌های «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ و قم تلفن: ۳۲۹۰۴۲۳۱-۰۲۵» یا «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» مراجعه کنند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
دارابیان
Iran, Islamic Republic of
۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
درباره معرفی شخصیت حاج آقا مصطفی کم کاری صورت گرفته است.
0
0