۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۶۸۴۷۷۱
آیت الله نوری همدانی عنوان کرد؛

پرونده آقای اژه‌ای روشن است/ ضرورت تعامل بیشتر حوزه با دستگاه قضا

پرونده آقای اژه‌ای روشن است/ ضرورت تعامل بیشتر حوزه با دستگاه قضا
حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: پرونده شما روشن است و ان شاءالله به روشنی بتوانید از پس این مسؤولیت خطیر بربیاید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، ضمن خیر مقدم و تبریک انتصاب وی به ریاست قوه قضائیه و دعا برای موفقیت ایشان در این مسؤولیت خطیر، به نامه ۵۳ نهج‌البلاغه که حضرت المومنین(ع) خطاب به مالک اشتر نوشته‌اند، اشاره کرد و گفت: این نامه به‌عنوان عالی‌ترین منشور حکومتی می‌باشد که باید ملاک عمل همه مسئولان باشد.

وی در ادامه ابراز کرد: دولت ها به کمک دانشمندان سعی کردند بعد از جنگ جهانی دوم، برنامه و مجموعه قوانینی را برای اداره حکومت های جهان تدوین کنند که بعد از چهار سال، دستورالعمل هایی تدوین شد که همه آن‌ها را با نامه ۵۳ نهج البلاغه مقایسه کردند و متوجه شدند که این نامه از چند جهت نسبت به دستورالعمل های تدوین شده جهان برتری دارد.

این مرجع تقلید با اشاره به 28 ماده تنظیم شده از دستور امیرالمومنین به رئیس دستگاه قضا گوشزد کرد: امیرالمومنین دستور دادند که برای رسیدگی به امور قضا کسی را انتخاب کن که قدرت روحی بالایی داشته باشد و در تنگنا قرار نگیرد و کسانی را که می خواهد مورد قضاوت قرار دهد نتوانند بر او سنگ محک بزنند. همچنین کسانی قضاوت را در دست بگیرند که با مراجعه خصم خسته نشوند و باید متقی و صبور باشند تا در برابر ناملایمات، حکمشان را تغییر ندهند و در برابر امیال دنیوی سست نشوند.

حضرت آیت الله نوری همدانی قوه قضائیه را متفاوت از سایر قوا و وجه تمایز آن را مراجعات زیاد دانست و افزود: در این راستا لازم است قاضیان از صبر و وسعت روحی بالایی برخوردار باشند تا خسته نشوند و بتوانید به صورت عادلانه حکم کنند.

این مرجع تقلید با تاکید بر خنثی کردن تاثیر پول دادن‌ها در حکم قاضیان خاطرنشان کرد: امیرالمومنین سفارش کردند که باید از قاضیان به اندازه‌ای پشتیبانی و حمایت کرد که به آسانی با تهدید و ترساندن و وعده های قدرت و پول حکمشان را از مسیر حق و عدالت تغییر ندهند.

وی ضمن اشاره به پرونده روشن حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای، درخواست رئیس قوه قضاییه مبنی بر همکاری علما و حوزه با دستگاه قضا را مطلوب دانست و گفت: متاسفانه به واسطه حوادث و جریاناتی که پیش آمده است حوزه کنار گذاشته شده و بی‌مهری‌های زیادی به حوزه شده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: تربیت کردن افرادی که شایسته دستگاه قضا هستند کار آسانی نیست و باید دستگاه قضا با علما جلسات هم اندیشی برگزار کند تا در آن به راهکارهایی برسیم تا حوزه بتواند با دستگاه قضا تعامل بهتری داشته باشد.

ارسال نظرات