۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۶۸۵۳۳۲
گزارشی از نشست همکاری خبرگزاری رسا و مرکز پژوهش های مجلس دفتر قم؛

از خلأ مدل های مبتنی بر فقه حکومتی در دولت تا تحقق اهداف اسلام در قوانین

از خلأ مدل های مبتنی بر فقه حکومتی در دولت تا تحقق اهداف اسلام در قوانین
نشست همکاری و افزایی تعامل بین مرکز پژوهش های مجلس دفتر قم و خبرگزاری رسا در ساختمان مرکز پژوهش های مجلس دفتر قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا نشست همکاری، افزایی و تعامل بین مرکز پژوهش های مجلس دفتر قم و خبرگزاری رسا در ساختمان مرکز پژوهش های مجلس دفتر قم برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام غریبی دبیر میزهای تخصصی ضمن معرفی ظرفیت های میزهای تخصصی ابراز داشت: در این کمیته با توجه به ظرفیتی که ما در حوزه  مباحث فرهنگی در قم داشتیم و اکثریت این ظرفیت ها بالفعل می باشد، حدود ده میز تخصصی داریم که در هر کدام از این میزها در خدمت اساتید مطرح آن حوزه ها می باشیم.

حجت الاسلام محققی

حجت‌الاسلام محمد مهدی محققی، مدیرمسؤول خبرگزاری رسا با بیان این مطلب که توجه به بیانیه گام دوم در تقنین ضروری است، اظهار داشت: یک گنجینه ارزشمندی با عنوان بیانیه گام دوم را در اختیار داریم که در آن رهبر معظم انقلاب خطاب به جوان ها و نسل های فعلی و آینده اعتماد و امید ایجاد کرده اند. در این سند ملی ظرفیت ها و فرصت ها برای ساختن یک جامعه متعالی و پیشرفته در افق چهل ساله آینده ترسیم شده است.

وی در ادامه افزود: مسأله ای که در جبهه انقلاب امروز مطرح است چینش مهرها و اجرای برنامه هایی است که در راستای تحقق اهداف نظام اسلامی توسط رئیس جمهور منتخب ارائه شده است، امروز مشخصاً دو مسأله را درباره حوزه و عرصه اجرا در دولت جدید روبه رو هستیم، خالی بودن دست دولت جدید از نیروهای حوزوی کارآمد و خالی بودن دولت از نظریه ها و مدل های مبتنی بر فقه حکومتی در اجراء.

مدیر عامل  خبرگزاری رسا در ادامه ابراز داشت: در دهۀ چهارم انقلاب شاهد مجموعه ای با عنوان مرکز پژوهش های مجلس دفتر قم می باشیم که تشکیل این مجموعه ظرفیت خوبی در همسویی و هم افزایی بین حوزه و حاکمیت است که نیازهای حاکمیت در عرصه تقنین را بتواند در حوزه وارد کرده و تسری بدهد.

حجت الاسلام محققی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف خبرگزاری رسا ایجاد همسویی بین حوزه و نظام و آوردن ظرفیت حوزه در جهت حل مشکلات و معظلات نظام مقدس اسلامی است. رسا سعی دارد مدلی از مطالبه گری را در پیش بگیرد که ضمن رعایت عدالت خبری و شؤون حوزوی، اهداف نظام  و تحقق حوزه انقلابی را در پی داشته باشد.

دکتر علیرضا استادیان معاون تحقیقات کاربردی خبرگزاری رسا نیز در ادامه این جلسه با اشاره به ظرفیت جناح انقلاب گفت: امروز در فضایی قرار داریم که عموم جامعه مطالبه و توقع کارایی و عمل گرایی درست و مطمئن را از مسئولان نظام دارد، ظرفیت و جناح انقلابی هر وقت برکشور حاکم شده است نشان داده که کارآمدی را در صحنه عمل اثبات کرده است و امروز این توقع وجود دارد که مجلس شورای اسلامی بعد از گذشت حدود سال، دولت جدید با استقرارش و قوه قضاییه با تحولی که در آن شکل گرفته است، فعالیت های شان را به منصۀ عمل برسانند و در ظرف اجرا، کارآمدی را اثبات کند.

نشست مدیرعامل و مسئولان رسا با دبیران مرکز پژوهش‌های مجلس - قم

حسین عجمی سردبیر خبرگزاری رسا نیز در ادامه این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های این رسانه حوزوی عنوان کرد: خبرگزاری رسا با تلاش و همت دوستان و توجهی که از ناحیه علما و حوزه علمیه صورت گرفت به خبرگزاری مرجع در زمینۀ اخبار مراجع و علما تبدیل شده است و این اعتماد حضرات مراجع عظام تقلید، علما و شخصیت های برجسته حوزه و نهادهای حوزوی و نیز طلاب سرمایه ارزشمندی برای ما می باشد.

وی از آمادگی خبرگزاری رسا برای اطلاع رسانی کامل تولیدات و دستاودرهای علمی، پژوهشی و تبلیغی حوزه خبر داد.

سردبیر خبرگزاری رسا در ادامه با اشاره به رابطه متقابل حوزه و انقلاب اسلامی، ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) از حوزه به عنوان قاعده نظام اسلامی و حضرت آقا به عنوان مادر و خاستگاه نظام اسلامی یاد می کنند و خبرگزاری رسا نیز محور فعالیت های خود را بر تقویت این رابطه متمرکز کرده است.

عجمی گفت: خبرگزاری رسا سعی می کند با محوریت اندیشه امامین انقلاب این رابطه را تقویت کرده و اندیشه هایی که مخالف این اندیشه مترقی هستند را منزوی کند و نسبت به برخی جریان ها نیز روشنگری های خوبی صورت گرفته است.

حجت الاسلام هاشمیان

حجت الاسلام دکتر سید محمدحسین هاشمیان، قائم مقام معاونت فرهنگی اجتماعی دفتر قم مرکز پژوهش های مجلس و مدیر گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقرالعلوم (ع) نیز در پایان با اشاره به جایگاه راهبردی این دفتر در سطوح حکمرانی و تلاش برای تحقق اهداف عالی اسلام در قوانین کشوری خاطرنشان کرد: خبرگزاری رسا بوسیله تعامل با مرکز پژوهش های مجلس دفتر قم می تواند جریان سازی و سپس کنترل سازی در حوزه های علمیه را رقم بزند، مخاطب خبرگزاری رسا در درجه اول حوزه است و بعد فراتر از حوزه قدم برمی دارد و این برای ما مغتنم است، جایگاه تثبیت شده ای که خبرگزاری رسا دارد، می تواند به ما در تعامل مطلوب کمک کند.

وی اظهار داشت: تریبون ما پژوهشی و مواجهه ما علمی است و قطعاً بدون برخورداری از یک رسانه قوی نمی توانیم به اهداف مان برسیم و نیازمند معاضدت دوستانمان در خبرگزاری رسا در جمیع بخش ها می باشیم و این تعامل و همکاری را به فال نیک می گیریم.

ارسال نظرات