۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۶۸۵۹۲۴
نایب رئیس دوم کمیسیون قضایی مجلس:

ترک فعل مسئولان مجازات دارد

ترک فعل مسئولان مجازات دارد
حجت الاسلام نوروزی گفت: امیدواریم با پی‌گیری جدی طرح تحول در قوه قضائیه و با انتخاب قضات مجرب و توانمند مسئولانی که به مردم ضرر زده اند محاکمه شوند.

حجت الاسلام حسن نوروزی، نایب رئیس دوم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به مسأله ترک فعل در قانون مجازات اسلامی گفت: در بحث ترک فعل باید گفت که مثلا اگر کسی وظیفه ای دارد که کاری را انجام بدهد ولی این کار را نمی‌کند درصورتی که مانعی بر سر راهش نیست مستحق مجازات می‌شود و باید محاکمه شود.

وی افزود: مثلا حساب داری موظف است حساب‌ها را بررسی کند ولی این کار را نمی‌کند و خسارت به بار می‌آید؛ مثلا شخصی شنا بلد است و مقابل او شخصی در حال غرق شدن است و او می‌تواند او را نجات دهد ولی امتناع می‌کند و یا مثلا یک کسی با یک عابر تصادف می‌کند و می‌تواند او را به بیمارستان برساند ولی این کار را نمی‌کند و عابر از دنیا می‌رود.

نمایده مردم رباطکريم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: این رابطه سببیت که برقرار می‌شود و مانعی هم برای انجام دادن کار وجود ندارد ولی شخص امتناع می‌کند، درواقع ترک فعل انجام داده است و درباره ترک فعل ما قانون حقوقی داریم.

حجت الاسلام نوروزی به ماده موجود در قانون مجازات اسلامی اشاره و عنوان کرد: ماده 295 قانون مجازات اسلامی که ناظر به ماده‌های 290 و 291 قانون مجازات اسلامی است به همین نکته اشاره می‌کند؛ در نتیجه اگر یک مسئولی که موظف به انجام یک کار شده، پول دریافت کرده و مانعی هم بر سر راهش وجود ندارد ولی با این وجود وظیفه اش را انجام نمی‌دهد، مستحق مجازات است.

وی خاطرنشان کرد: مسئول به تناسب همان جرمی که اتفاق افتاده ضامن است. مثلا اگر یک نجات غریق پول گرفته و می‌تواند شخصی را نجات دهد ولی این کار را نمی‌کند، درواقع مرتکب قتل عمد شده است و محاکمه می‌شود. بنابر این افرادی که باید کاری را انجام دهند ولی این کار را نمی‌کنند مستحق مجازات هستند.

حجت الاسلام نوروزی در پایان با بیان اینکه قوه قضائیه باید مسئولانی را که ترک فعل کرده اند شناسایی کند تصریح کرد: امیدواریم با پی‌گیری جدی طرح تحول در قوه قضائیه و با انتخاب قضات مجرب و توانمند مسئولانی که به مردم ضرر زده اند محاکمه شوند.

ارسال نظرات