۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۶۸۶۲۰۴
پ
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ در بازار آزاد تهران به ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 13 مردادماه 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت سکه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ در بازار آزاد تهران به ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۷۵ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۱۳ دلار و ۴۳ سنت و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران یک میلیون و ۹۱ هزار و ۴۵۸ تومان است.

 

قیمت دلار ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ به ۲۵ هزار و ۳۵۱ تومان رسید

قیمت هر دلار آمریکا (اسکناس) امروز چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ در صرافی‌های بانکی به ۲۵ هزار و ۳۵۱ تومان رسید. همچنین امروز صرافی‌ها هر دلار را ۲۴ هزار و ۸۴۹ تومان خریداری می‌کنند.

امروز قیمت خرید هر یورو نیز در صرافی‌های بانکی ۲۹ هزار و ۵۶ تومان و قیمت فروش آن ۲۹ هزار و ۶۴۳ تومان است.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۵/۱۳

به دنبال افزایش نگرانی ها در مورد اینکه گسترش شیوع سویه دلتا در کشورهای مصرف کننده عمده نفت موجب کاهش تقاضا خواهد شد قیمت نفت روز چهارشنبه برای سومین جلسه متوالی کاهش داشت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 22 سنت معادل 0.3 درصد کاهش به 72 دلار و 19 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم امروز با 33 سنت معادل نیم درصد کاهش به 70 دلار و 23 سنت رسید.

قیمت هر دو شاخص نفتی روز سه شنبه به پایین ترین رقم از 21 جولای رسید، اما در ساعات پایانی معاملات اندکی تقویت شد.

آمریکا و چین، دو مصرف کننده بزرگ نفت جهان در تلاش برای مهار ویروس در حال گسترش دلتا هستند. تحلیلگران نگران اند که شیوع این سویه بسیار مسری موجب محدود شدن تقاضا شود.

تحلیلگران ای ان زد در یادداشتی نوشتند: «کاهش فصلی فعالیت های اقتصادی همزمان با افزایش ابتلا به سویه دلتا همچنان بر احساس حاکم بر بازار تاثیر گذاشته است.»

«حدود نیمی از استان های چین درگیر شیوع سویه دلتا شده اند. این در حالی است که فصل سفرهای تابستانی به اوج خود رسیده و در روزهای آتی کاهش خواهد یافت. بدین ترتیب احتمالا تقاضا برای مصرف نفت خام افت خواهد مرد.»

در چین، گسترش شیوع ویروس دلتا سبب شده تا مقام های دولتی اقدامات سختگیرانه ای را برای کنترل بیماری به اجرا بگذارند.

با این وجود، افزایش تنش های ژئوپلتیک در منطقه خلیج فارس سبب شده تا افت قیمت ها تا حد زیادی خنثی شود.

 

سیمانی‌ها باید وارد بورس شوند

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در جدیدترین گزارش خود به موضوع مشکلات ساختاری صنعت سیمان و دلایل آشفتگی بازار در هفته های اخیر پرداخت.

در این گزارش تأکید شده است، حضور واسطه‌ها در صنعت سیمان در حوزه فروش داخلی و صادراتی یکی از چالش‌های بزرگ این صنعت است. واسطه‌ها سیمان را به قیمت مصوب دولتی از کارخانه‌ها می‌خرند و آن را با احتساب هزینه حمل ونقل و سود در بازار عرضه می‌کنند. بنابراین سود حاصل از شکاف قیمت میان کارخانه و بازار به جیب واسطه‌ها سرازیر می‌شود. قدرت مالی واسطه‌ها موجب شده نقش آنها در این صنعت افزایش یابد زیرا تولیدکننده‌ها، سیمان را به‌صورت نقد به واسطه‌ها می‌فروشند و در نهایت واسطه‌ها با وجود آنکه سیمان را به قیمت مصوب می‌خرند، با نرخ‌هایی که خود تعیین می‌کنند در بازارهای داخلی و صادراتی عرضه می‌کنند همه اینها در حالی است که مصرف‌کننده‌های واقعی، امکان خرید نقد این محصول را از کارخانه ندارند و مجبورند سیمان را از واسطه‌ها و به قیمت مورد نظر آنها خریداری کنند. در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش قیمت حمل ونقل و همچنین مواد مورد نیاز برای بسته‌بندی سیمان، اقدامات سودجویانه برخی واسطه‌ها افزایش یافته و ضرورت اصلاح نظام توزیع این کالای اساسی در ایران بیش از پیش با اهمیت شده است.

در بخش صادرات نیز در گذشته واسطه‌های ایرانی و غیرایرانی سیمان را به قیمت مصوب از کارخانه خریداری می‌کردند، سپس آن را به صورت ارزی صادر می‌کردند اما به‌دلیل رواج کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف، ارز حاصل از صادرات سیمان به کشور باز نمی‌گشت که موجب شد سیاست‌های ارزی در بانک مرکزی اصلاح و تا حدودی جلوی اینکار گرفته شود.

در این گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از مشکلات اساسی صنعت سیمان را اصرار به قیمت‌گذاری دستوری در وزارت صنعت عنوان می کند. قیمت‌گذاری دستوری و مداخله شدید دولت در کنار تولید مازاد سیمان و عرضه انرژی با قیمت‌های یارانه‌ای به کارخانه‌های تولیدکننده سیمان به رقابت منفی و دامپینگ میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیمان منجر و باعث شده سیمان و کلینکر ایران با قیمت‌های پایین به کشورهایی مانند عراق و افغانستان صادر شود. این افزایش شدید صادرات محصولات ایرانی به قیمت‌های ناچیز منجر شده است که کشورهای همسایه واردات سیمان را از ایران ممنوع کنند.

همه اینها در حالی است که نفع اصلی صادرات سیمان نصیب واسطه‌ها می‌شود و کارخانه‌ها به‌دلیل اینکه سود پایینی به علت فروش سیمان به قیمت مصوب دولتی دارند نه فقط نفعی از صادرات نمی‌برند بلکه در طول همه سال‌های گذشته به‌دلیل اینکه منابع مالی کافی در اختیار نداشته‌اند نتوانسته‌اند کارخانه‌های خود را بازسازی‌ و نوسازی کنند. در واقع قیمت‌گذاری دستوری در تمام طول سال‌های گذشته منجر شده است که صنایع سیمان ایران نتوانند فناوری‌های خود را ارتقا دهند و از گردونه رقابت عقب بمانند و حتی برخی کارخانه‌ها در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند.

مرکز پژوهش‌های مجلس با استناد به آمارها تأکید کرده، قیمت سیمان کارخانه‌هایی که محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کرده‌اند، ظرف چندماه گذشته به تعادل رسیده، با این حال بحران قطع برق به کمبود و افزایش قیمت سیمان منجر شد.

طبق آمارهای موجود در هفته چهارم خرداد و هفته‌های اول و دوم تیر ماه، یعنی قبل از قطع برق کارخانه‌های تولیدکننده سیمان، 55درصد نیاز کشور به‌صورت هفتگی در بورس کالا عرضه شد. در این مدت، 1400خریدار اقدام به خرید سیمان از طریق بورس کالا کردند و قیمت هر کیلو سیمان بین 447تا 475تومان معادل 22350تا23750تومان برای هر پاکت 50کیلویی سیمان بود اما بعد از آنکه وزارت نیرو برق تولیدکننده‌های سیمان را قطع کرد تولید و عرضه سیمان در بازار کاهش یافت و قیمت هر کیلو سیمان در بازار آزاد به هر پاکت 75تا 100هزار تومان رسید.

این اطلاعات نشان می‌دهد که با وجود آنکه بسیاری از تولیدکننده‌های سیمان در حال فروش محصولاتشان در بورس کالا هستند با این حال همچنان برخی در حال فروش محصولاتشان در بازار آزاد با نرخ مصوب وزارت صنعت هستند و در این میان نقش واسطه‌ها در عرضه و تعیین قیمت سیمان در بازار پررنگ است.

مرکز پژوهش های مجلس 9 راهکار برای حل مشکلات صنعت سیمان ارایه کرده است. این راهکارها عبارتند از:

1-  همکاری وزارت نیرو با وزارت صنعت، و انجمن های تخصصی صنعت سیمان برای مدیریت مصرف برق دراین صنعت از طریق تعطیلی داوطلبانه واحدهای سیمان کشور (برای انجام تعمیرات) در فصل تابستان و درعین حال جلوگیری ازتحت تأثیر قرار گرفتن عرضه سیمان در بازار با در نظر گرفتن مشوق های مناسب برای تولیدکنندگان.

2 . بازنگری در برنامه تأمین برق و فعالیت کارخانه های  تولید سیمان براساس مشخصات فنی تجهیزات و ماشین آلات کارخانه های سیمان، به نحوی که این کارخانه ها بتوانند با درصدی از دیماند خود (حداقل 70 درصد)به فعالیت بپردازند و با مشکل تأمین کلینکربرای تولید سیمان و عرضه به بازار داخلی مواجه نشوند. برنامه فعلی اعلام شده ازسوی وزارت نیرو برای تأمین برق واحدهای تولیدکننده سیمان غیرکارشناسی بوده و به توقف تولید این واحدها منجر شده است.

3 . وزارت صنعت، نقش تنظیم گری خود را در تنظیم بازار سیمان ایفا کند، به نحوی که به قیمت گذاری دستوری سیمان پایان داده و همه واحدهای تولیدی را به عرضه هفتگی میزان مشخصی سیمان در بورس کالا مکلف کند. این مسئله ضمن شفاف کردن عرضه، تقاضا  نقش واسطه ها را در تجارت این محصول از بین خواهد برد . همچنین مصرف کنندگان و توزیع کنندگان واقعی می توانند سیمان را مستقیم از بورس کالا بخرند.

4 . فعال شدن رینگ صادراتی بورس کالا برای صادرات سیمان و کلینکر به منظور جلوگیری از رقابت منفی و دامپینگ و شفاف شدن معاملات صادراتی.

5 . نظارت وزارت صنعت، بر انبارهای تولیدکنندگان و توزیع کنندگان سیمان از طریق سامانه جامع انبارها برای جلوگیری از احتکار احتمالی سیمان و کلینکر.

6-  اصلاح تدریجی قیمت برق و گاز طی یک برنامه پنج ساله با هدف ایجاد تحرک در کارخانه های تولید سیمان برای ارتقای فن آوری و نوسازی،که عمر برخی از آنها به 70 سال می رسد.

7 . با توجه به تولید سیمان مازاد بر نیاز داخلی و محدود بودن بازارهای صادراتی، لازم است تا درخصوص طرح های سیمانی با پیشرفت فیزیکی کمتر از 40 درصد، بازنگری شود تا در صورت لزوم متوقف شده یا جانمایی آنها تغییر کند.

8 . هرگونه سیاست گذاری و برنامه ریزی برای صنعت سیمان با مشورت تولیدکنندگان و انجمن های تخصصی مربوطه وتشکل های اقتصادی انجام شود.

9 . از تعاونی های توزیعی سیمان و مصالح ساختمانی برای خرید سیمان از بورس کالا حمایت شود تا دست دلالان و واسطه ها از بازار سیمان کوتاه شود.

 برای دریافت فایل مرکز پژوهش های مجلس به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.imereport.ir/d/2021/08/04/0/26515.pdf

 

صعود شاخص بورس به ارتفاع ۱.۴ میلیون واحد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 9میلیارد و 334میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 7هزار و 949میلیارد تومان در بیش از 840هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 30هزار و 411واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 406هزار و 58واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران و سرمایه گذاری تامین اجتماعی شد و در مقابل شرکت‌های ایران خودرو، بانک تجارت و ارتباطات سیار ایران با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 7619واحد، کل (هم‌وزن) 2570واحد، قیمت (هم‌وزن) 1623واحد، آزاد شناور 27892واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 22742 و 59801 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 4 میلیارد و 185میلیون ورقه به‌ارزش 3هزار و 515میلیارد تومان در 438هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 281واحد رشد کرد و در ارتفاع 20هزار و 193واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، سنگ آهن گهر زمین و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل شرکت‌های بانک دی، بیمه سامان و بیمه کوثر بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

پراید به ۱۴۲ میلیون تومان رسید

نوسانات نرخ ارز توقف فروش فوری خودرو توسط خودروسازان به همراه قطعی برق که تولید قطعات را تاحدودی با مشکلات روبرو کرده است عاملی شده تا شرایط رکودی بازار خرید و فروش خودرو تشدید و حتی قیمت بسیاری از خودروهای داخلی با افزایش قیمت روبرو شود.

درحال حاضر اکثر فروشندگان خودرو معتقدند بازار راکد است اما افزایش نرخ ارز و ورود آن به کانال 25 هزارتومانی عاملی شده تا هم خودروهای کارکرده خارجی و هم خودروهای داخلی رشد قیمت را تجربه کنند.

به اعتقاد فروشندگان خودرو هر زمان که عرضه خودرو در بازار کاهش پیدا می کند بازار شاهد شوک قیمتی است به نظر می رسد دولت جدید باید فکر اساسی برای بازار خودرو کند، به نحوی که با افزایش عرضه شکاف قیمتی برطرف شده و روند قیمت گذاری خودرو نیز اصلاح شود.

خودرو ,

در بازار امروز خرید و فروش خودرو متاسفانه خودروی پراید 111 از 142 میلیون تومان گذشته است همچنین پراید 131 نیز 138 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

همچنین پژو 206 تیپ دو با قیمت 220 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 275 میلیون تومان، پژو پارس سال 254 میلیون تومان، دنا معمولی 310 میلیون تومان، تیبا دو 150 میلیون تومان، تیبا صندوقدار 138 میلیون تومان، کوئیک دنده ای 159 میلیون تومان به فروش می رسد.

علاوه بر این راناپلاس 255 میلیون تومان، پژو 2008 با قیمت 915 میلیون تومان، پژو 405 جی ال ایکس دوگانه سوز 225 میلیون تومان، سمند ای اف سون 245 میلیون تومان، سمند ال ایکس 225 میلیون تومان، ساینا دنده ای 150 میلیون تومان، دنا توربو پلاس دنده ای 410 میلیون تومان به فروش می رسد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص،قومیت‌ها باشد و یا با قوانین کشور و آموزه های دینی مغایرت داشته باشدمنتشر نخواهد شد.
پرطرفدارترین