۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۶۸۶۵۷۰
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی عنوان کرد؛

اعتماد به غرب؛ تجربه تلخ و عبرت تاریخی دولت روحانی

اعتماد به غرب؛ تجربه تلخ و عبرت تاریخی دولت روحانی
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: تجربه تلخی که در دولت دوازدهم در زمینه برجام صورت گرفت، آیینه عبرت جلوگیری از وقایع مشابه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در دیدار شماری از مسؤولان استانی، با اشاره به بیانات امام خامنه‌ای در دیدار پایانی با دولت دوازدهم، به تبیین چرایی جواب ندادن و خسارت‌بار بودن اعتماد به غرب پرداخت.

وی اظهار کرد: خط تقابل ایران و آمریکا به‌گونه‌ای است که امکان سازش بین این دو وقتی وجود دارد که یا ایران از آرمان‌هایش دست برداشته باشد و یا آمریکا دیگر شیطان بزرگ نباشد؛ بر این اساس به‌هیچ‌روی به آمریکا و غرب نمی‌توان اعتماد کرد، تجربه تلخی که از دولت دوازدهم به‌عنوان یک عبرت تاریخی ماندگار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با اشاره به سناریوهای راهبردی آمریکا در قبال ایران، افزود: مطالعه روندهای تاریخی و نیز حوادثی که در طول بیش از چهار دهه از سوی آمریکا برای ایران رخ داده است نشان می‌دهد که آمریکا اگر قادر باشد تردیدی در تغییر رژیم سیاسی در ایران یعنی جمهوری اسلامی نخواهد داشت تا منجر به تغییر حاکمیت یعنی کلیتی بهنام ایران متشکل از جغرافیا، حکومت و مردم متحد بشود.

وی با بیان اینکه از این منظر در سطح راهبردی و کلان می‌توان از دو پیشران اصلی در موضوع مواجهه آمریکا با ایران سخن گفت، اضافه کرد: اول اینکه مؤلفه‌های قدرت عمومی آمریکا چقدر توانایی دارد و دوم اینکه سپرهای دفاعی جمهوری اسلامی چه میزان در برابر توانایی‌های آمریکا مقاوم و پایدار است؛ این دو مورد پیشران های اصلی در موضوع مواجهه آمریکا با ایران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری ادامه داد: از تقاطع این دو پیشران مهم که شامل مؤلفه‌های نظامی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است چهار سناریوی راهبردی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی به دست می‌آید که شامل تغییر نظام ایران، تغییر ساختار ایران، تغییر فضای سیاسی ایران و تغییر رفتار ایران هستند.

وی تصریح کرد: مطابق این سناریوها از منظر آمریکا و برحسب درجه مطلوبیت، اولویت برای آمریکا در قبال نظام مقدس جمهوری اسلامی تغییر رژیم سیاسی ایران به معنای حذف کامل نظام سیاسی مبتنی بر ولایت‌فقیه، حذف قانون اساسی و تغییرات عمیق و بنیادین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری ادامه داد: اولویت دوم آمریکا تغییر ساختار سیاسی در ایران به معنای ایجاد برخی تغییرات برای محدودسازی سازه‌های انقلاب اسلامی نظیر ولایت‌فقیه، سپاه پاسداران، تغییر راهبردهایی چون مقاومت فعال و ... است.

وی تصریح کرد: سومین اولویت نظام سلطه در قبال ایران تغییر فضای سیاسی در ایران به معنای روی کار آمدن نیروهای نزدیک به غرب در ساختار فعلی و کاهش تنش سیاسی با آمریکا و به‌عنوان‌مثال اجرای سناریوی فروپاشی شوروی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: تغییر رفتار ایران به معنای ایجاد تحول در برنامه‌های راهبردی نظیر حضور منطقه‌ای، برنامه موشکی و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای دیگر برنامه آمریکا در تقابل با ایران اسلامی است.

وی تصریح کرد: غرب و آمریکا پس از آزمایش همه توانایی‌های سخت و نرم خود در سه سناریوی اول درمانده‌اند و هم‌اکنون در سناریوی چهارم قرار داشته و تلاش می‌کنند در مقطع فعلی به تغییر رفتار ایران بسنده کنند؛ اما به فضل الهی و هدایت‌های رهبری و حضور و هوشیاری مردمی در این سناریو نیز ناکام می‌مانند./9314/پ202/

هادی رحیمی
ارسال نظرات