۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۶۸۳۱۱۷
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

آمریکا و اروپا تمایلی به رفع تحریم‌ها و احیای برجام ندارند

آمریکا و اروپا تمایلی به رفع تحریم‌ها و احیای برجام ندارند
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام آزموده گفت: اگرچه آمریکا و اروپا قیافه بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها را می‌گیرند؛ اما درواقع هیچ‌ تمایلی به رفع تحریم‌ها و احیای برجام ندارند.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به پایان دور جدید مذاکرات احیای برجام بدون حصول به نتیجه ملموس، اظهار کرد: نشست ششم وین هم برگزار شد و اکنون دو ماه است که این مذاکرات ادامه دارد بدون اینکه به نتیجه مشخصی ختم شود.

وی افزود: حالا دیگر به‌وضوح پیداست که آمریکا به کمک تروئیکای اروپایی یعنی سه کشور انگلیس، آلمان، فرانسه و پادویی آژانس هسته‌ای به دنبال چیز دیگری بوده است، هدفی که به آن دست نیافته است و بدان نخواهد رسید.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به دو ماه مذاکره و دستاوردی به‌مثابه هیچ، اضافه کرد: با شروع دولت بایدن عده‌ای در ایران و در همنوایی با دولت‌های غربی دوباره از بازگشت آمریکا به برجام سخن گفتند و در داخل کشور کسانی از دولتمردان دوست داشتند تا جو بایدن زودتر چراغ سبز نشان دهد؛ اما او که اول بهمن‌ماه به کاخ سفید آمد آن‌قدر صبر کرد تا کار به فروردین‌ماه بکشد و این تعلل به آن خاطر بود که بایدن دریافته بود عده‌ای در ایران تشنه مذاکره‌اند.

وی ادامه داد: سرانجام از دو ماه قبل مذاکراتی با نام نشست وین شکل گرفت و در پایان هر هفته برخی اعضای نشست با جملات تکراری مذاکرات پیشرفت کرده، گام‌های بلند برای توافق و... از نزدیک بودن زمان توافق با ایران و احیای برجام و رفع تحریم‌ها سخن گفتند.

حجت‌الاسلام آزموده اضافه کرد: گذشت زمان اما خلاف آن را اثبات کرد و نشان داد نه آمریکای مستکبر و نه اروپای مکار به این راحتی تحریم‌هایی را ترامپ علیه ایران به ایشان هدیه داده بود، بر نخواهند داشت مگر اینکه ایران به مراحل بعدی و برجام های بعدی تن دهد.

وی با اشاره به عدم تمایل آمریکا و اروپا تمایل به رفع تحریم‌ها و احیای برجام، گفت: بایدن اگرچه به ظاهر قیافه بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها را می‌گیرد اما واقعیت این است که نه او و نه اروپا به هیچ وجه دوست ندارند تحریم‌هایی را که ترامپ به قیمت بدنامی آمریکا علیه ایران وضع کرده است به این راحتی و با چند نشست و گفتگو از دست بدهند؛ ازاین‌رو آنان درصددند بخشی مهم از تحریم‌ها همچنان به‌عنوان اهرم فشار علیه ایران نگاه دارند.

حجت‌الاسلام آزموده تصریح کرد: آمریکایی‌ها برای سند برجام از لحاظ حقوقی هیچ اصالتی قائل نیستند و برجام برای آن‌ها یک ابزار سیاسی و اهرم فشار است؛ واقعیتی که متأسفانه مسؤولان سیاست خارجی ما آن را به‌درستی درک نکردند.

به گفته وی درواقع برای استکبار جهانی برجام یک معبر و گذر برای سوق دادن ایران به سمت‌وسوی خواسته‌هایشان است./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات