۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۶۸۶۸۸۱
مدیر مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب مطرح کرد؛

خلوت با خداوند مانع ارتکاب گناه می شود

خلوت با خداوند مانع ارتکاب گناه می شود
اصفهان ـ حجت الاسلام کشاورز با بیان اینکه هرکسی باید با خودش خلوت داشته باشد، گفت: برای زندگی در جامعه و مصون ماندن از گناه نیازمند راز و نیاز با خدا در خلوت هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی کشاورز مدیر مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب، شب گذشته در هیأت رهپویان وصال اصفهان، با بیان اینکه در سال 1971 در دانشگاه استنفورد تستی مشهور به زندان استنفورد انجام شد، گفت: در این آزمایش 24 دانشجویی که هیچ مشکلی نداشتند و انسان‌ها بی حاشیه‌ای بودند انتخاب شدند تا نیمی از آنها نقش زندانی و نیمی نقش زندان‌بان را بازی کنند.

وی ادامه داد: قرار بود این تست 14 روز طول بکشد اما به دلیل شدت جراحات وارده از سوی کسانی که قرار بود نقش زندان‌بان را بازی کنند به کسانی که زندانی بودند این آزمایش طی 6 روز متوقف شد. نتیجه این تست مشخص کرد که انسان‌ها در وجود خود خباثت و شرارت مخفی دارند که اگر کسی که این خباثت را کنترل نمی‌کند به قدرت برسد این فرعون درون او این شیطان او طغیان خواهد کرد، این همان نفس اماره است.

حجت الاسلام کشاورز با اشاره به عدم وجود ظرفیت قدرت در برخی افراد و تسلط نفسانیات بر برخی انسان‌ها، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) به این دلیل سابقه مردم کوفه را نادیده گرفت که فرمودند مردم کوفه جمع شده‌اند و با هم اجتماع کرده‌اند، امام علی(ع) می‌فرمایند اگر شیعیان جمع بشوند امام زمان(عج) ظهور خواهند کرد.

مدیر مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب با بیان اینکه اجتماع متفاوت از ازدحام است، تصریح کرد: اجتماع سه ویژگی دارد، نخست اینکه هم هدف باشد، دوم اینکه هم جهت باشد، سومین ویژگی هم همدلی است که مهمترین و سخت‌ترین ویژگی اجتماع است.

وی در ادامه افزود: اینکه از انسان می‌خواهیم وارد اجتماع بشود اما چنین خودخواهی نیز در درون خود دارد، این خصلت خون ریزی و خطرناک بودن انسان موضوعی است که ملائکه به خداوند می‌گویند و در قرآن کریم ذکر شده است، مهمترین توصیه دین برای اینکه انسان یک موجود اجتماعی باشد تنهایی است، اگر کسی می‌خواهد در اجتماع خوب باشد باید تنها باشد.

حجت الاسلام کشاورز خاطرنشان کرد: تنهایی دو نوع است، یکی خلوت یا همان عزلت که تنهایی خوب است، یک تنهایی بد هم داریم که انزوا یا رهبانیت است که در روایات از آن منع شده است، اگر می‌خواهیم مردم وقتی وارد اجتماع می‌شوند خطرناک نباشند و به دیگران آسیب نزنند لازم است که افراد پیش از حضور در جامعه خلوت خوب و تنهایی خوب داشته باشند.

وی یکی از مشکلات مردم را وقت نگذاشتن برای خود دانست و اظهار کرد: انسان باید در طول روز زمانی را مال خودش باشد، همین که در برنامه زندگی انسان زمانی باشد که شخص با خودش خلوت کند یک نوع عبادت است، پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند اگر انسان می‌خواهد زندگی‌اش عاقلانه باشد یکی از چیزهایی که باید در زندگی داشته باشد خلوت است، شاخصه زندگی عاقلانه خلوت شخصی است.

مدیر مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب با بیان اینکه امام حسین(ع) یک شب از دشمنان خود فرصت گرفتند تا به خلوت بپردازند، تصریح کرد: خلوت به انسان قدرت می دهد، حقیقت این موضوع را حضرت زینب(س) می‌فهمند که بعد از انهمه مصیبت در کربلا خلوت شام غریبان را از دست نمی‌دهند.

حجت الاسلام کشاورز خلوت را شرط مقاومت در مقابل مشکلات زندگی و زندگی اجتماعی قلمداد کرد و گفت: کسی که خلوت نداشته باشد در زندگی جامعه آسیب می‌بیند، زندگی انسان در هر مرتبه‌ای که باشد نیازمند خلوت است، زمانی که بنی صدر فرار می‌کند، کشور درگیر آشوب و مشکلات متعدد بوده است، ساعت 11 شب سران کشور به خدمت امام می‌روند تا ایشان تدبیر کنند، در حالی که همه منتظر بودند ایشان بیانیه‌ای طوفانی صادر کنند می‌فرمایند فعلا بروید من باید بخوابم.

وی ادامه داد: امام خمینی می‌فرمایند من اگر ساعت 11 شب نخوابم برای نماز شب نمی‌توانم بیدار بشوم و اگر بخواهم مدیریت و رهبری داشته باشم نیازمند نماز شب و خلوت سحر هستم. بعضی سؤال می کنند چگونه گناه نکنیم، در شرایط جامعه گناه نکردن بسیار سخت است ولی روایت می‌فرماید کسی که خلوت دارد خداوند از او در مقابل گناهان مراقبت خواهد کرد./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات