۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۶۸۶۹۳۰
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی مطرح کرد؛

«واگرایی» و «تفرقه» از عوامل انفعال ظرفیت عظیم جهان اسلام

«واگرایی» و «تفرقه» از عوامل انفعال ظرفیت عظیم جهان اسلام
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: مهم‌ترین آسیب جریان نفاق که توانسته ظرفیت عظیم جهان اسلام را منفعل کند، تفرقه، پراکندگی و واگرایی امت و جوامع اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در شصت و هفتمین گردهمایی ائمه جمعه استان، با گرامیداشت ایام محرم، به تبیین دلایل شهادت سیدالشهدا(ع) پرداخت.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین گزاره‌های تحلیلی درباره قیام عاشورا فرازی از زیارت منقول از امام صادق(ع) است که هم در زیارت‌نامه عیدین فطر و قربان و هم در زیارت روز اربعین می‌خوانیم که به تعبیر رهبر معظم انقلاب بیان خلاصه نهضت حسینی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: در این فراز می‌خوانیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیک لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَک مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلَالَةِ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَی وَ شَرَی آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّی فِی هَوَاهُ وَ أَسْخَطَ نَبِیَّک وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِک أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّار...»؛ یعنی امام حسین (ع) جانش را در راه تو فدا کرد تا بندگانت از جهالت و سرگردانی گمراهی نجات دهد و فریفتگان دنیا و آنان که نصیب خود را به پست‌ترین چیزها و آخرت خود را به پایین‌ترین قیمت فروختند و کبر ورزیدند و در هوس خویش سقوط کردند و پیامبرت را خشمگین ساختند و از میان بندگانت، از منافقانِ تفرقه‌افکن و بر دوش کِشندگان گناه و مستحق آتش اطاعت کردند، همدست شدند و او را به شهادت رساندند.

وی تصریح کرد: این فراز تحلیل عمیق از قیام عاشور است و مجموعاً به این عوامل ده‌گانه در بروز واقعه کربلا اشاره می‌کند که شامل جهالت، ضلالت، کمک و تقویت جریان باطل، غرور دنیا و دنیا فریفتگی، نداشتن انسانیت، فراموشی آخرت، تکبر شدید و حق ناپذیری، سقوط در ورطه هوای نفس، ابتلا به خشم سخط الهی و قرار گرفتن ذیل ولایت طاغوت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با بیان اینکه تفرقه‌اندازی بارزترین اهرم سلطه طاغوت بر مردم است، افزود: تا وقتی مردم اتّحاد و همبستگی داشته باشند طاغوت‌ها قدرتی ندارند و نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: در واقع تفرقه مقدمه ذلت پذیری است؛ به این معنا که ابتدا مردم گروه‌ گروه و متفرّق شده و سپس به استضعاف کشیده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در عصر تأویل که عمده دشمنی‌ها علیه جریان اسلام ناب توسط جریان نفاق و منافقین صورت می‌گیرد یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های این جریان ایجاد شقاق، اختلاف و تفرقه در جامعه است و به‌عبارت‌دیگر مهم‌ترین آسیب جریان نفاق که توانسته است ظرفیت عظیمی از قدرت جهان اسلام را از بین ببرد، آسیب تفرقه و پراکندگی و واگرایی امت اسلامی و جوامع اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید «وَ لا تَنازَعوا فَتَفْشَلوا وَ تَذْهَبَ ریحُکمْ» و تأکید می‌کند تنازع و اختلاف، نیرو و قدرت را مضمحل می‌کند و به همین دلیل بیش از هر کتاب دیگری روی احتیاط و حذر از منافقین تأکید دارد؛ موضوعی که در عصر کنونی باید بیش از پیش مورد توجه همه مردم و مسؤولان جامعه اسلامی باشد./9314/پ210/

هادی رحیمی
ارسال نظرات