۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۶۸۶۹۴۳
مدیر مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب:

فضای مجازی قدرت «کنترل ذهن» را از جوانان سلب می کند

فضای مجازی قدرت «کنترل ذهن» را از جوانان سلب می کند
اصفهان ـ حجت الاسلام کشاورز با بیان اینکه انسان باید برای موفقیت در سیر و سلوک، کنترل ذهن داشته باشد، گفت: فضای مجازی قدرت «کنترل ذهن» را از جوانان سلب می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی کشاورز مدیر مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب، در هیأت رهپویان وصال اصفهان، با تأکید بر اهمیت خلوت داشتن در رشد و تعالی زندگی انسان، گفت: خلوت خوب سه ویژگی دارد، ویژگی نخست خلوت خوب این است که شجاعانه باشد، بعضی خلوت خوب دارند اما منشأ آن شجاعت نیست.

وی ادامه داد: افراد درونگرا که کلا خلوت دوست دارند قرار نیست در خلوتی که همیشه با آن راحت هستند و به آن عادت دارند بتوانند رشد کنند، اتفاقا این افراد باید شجاعت داشته باشند وارد جمع بشوند، بعد از این باید وارد خلوت بشود ولی قبل از آن باید برای اصلاح جمع تلاش کرده باشد.

حجت الاسلام کشاورز فعالانه بودن را از دیگر ویژگی های خلوت خوب برشمرد و اظهار کرد: خلوت خوب نباید حداقلی باشد، خلوتی که هدفمند و فعالانه نباشد دوام ندارد، خلوت باید همراه با نماز و عبادت باشد، بیشترین عبادت جناب ابوذر فکر کردن بوده است، انسان باید در خلوت خود اهل فکر و تأمل باشد، به این فکر کند که زندگی انسان قرار نیست مانند حیوانات باشد، تمام وقت به دنبال تأمین مادیات برود و از دیگر ابعاد زندگی غافل بشود.

مدیر مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب خلوت در دل شب و محاسبه اعمال را از عوامل رشد انسان قلمداد کرد و گفت: روایت می‌فرماید اینکه انسان خودش را سرزنش کند بخاطر اعمال اشتباهی که مرتکب شده است خداوند به اندازه چهل سال او را رشد خواهد داد.

وی سومین ویژگی خلوت خوب را آگاهانه بودن دانست و تصریح کرد: برخی خلوت آگاهانه ندارند یعنی در خلوت خود کنترل ذهن ندارد، کسی که در خلوت خود نتواند آشفتگی‌های ذهنش را کنار بگذارد خلوت موفقی ندارد، امروز بسیاری از ما دچار آشفتگی ذهنی هستیم و توان کنترل آن را هم نداریم، قدرت کنترل ذهن بسیار مهم است، امام خمینی نخستین گام سیر و سلوک را کنترل ذهن می‌دانند.

حجت الاسلام کشاورز با اشاره به اینکه انسان باید برای موفقیت در سیر و سلوک، کنترل ذهن داشته باشد، اظهار کرد: خیلی از جوانان وقتی وارد هیأت می‌شوند تنها جسم آنها در مجلس است اما ذهن‌شان درگیر مسائل دیگر است و همین موضوع باعث می‌شود که اشک چشم هم از آنها گرفته شود، باید راهکارهای مختلفی به کار گرفت تا به قدرت کنترل ذهن خود برسیم.

مدیر مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه بعضی جوانان همواره در فضای مجازی خود را در معرض انواع اخبار، کلیپ‌ها، نوشته‌ها و محتواها قرار می‌دهند باعث می‌شود وقتی به خلوت مشغول می‌شوند ذهن آنها مشغول مرور آن داده‌ها باشد، انسان باید کنترل چشم خود را داشته باشد و خود را در معرض هر خبری قرار ندهد./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات