۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۶۸۷۳۶۵
توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

منظومه فکری آیت الله مکارم آماده چاپ شد

منظومه فکری آیت الله مکارم آماده چاپ شد
منظومه فکری آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، به قلم روان حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در ۱۴۰۰ صفحه مراحل پایانی خود را پشت سر گذاشته و آماده چاپ است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، منظومه فکری آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، به همت پژوهشکده حکمت و دین پژوهی به قلم روان حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین استاد خسروپناه در ۱۴۰۰ صفحه مراحل پایانی خود را پشت سر گذاشته و آماده چاپ است.

استاد عبدالحسین خسروپناه عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی طی گفتگویی به تبیین این اثر ارزشمند پرداخت و گفت: دین مبین اسلام با جامعیت و جاودانگی که دارد، در بردارنده مباحث بینشی، دانشی، نگرشی، انگیزشی، منشی و کنشی است؛ این جامعیت در قرآن و سنت نبوی و علوی و ولوی باعث شد تا متفکران، علما، محدثان، فقها، متکلمان و حکمای الهی، علوم اسلامی از جمله حکمت، کلام، فقه، اصول، تفسیر و حدیث و… را از منابع و آموزه‌های اسلامی استنباط، استخراج و استفاده کنند.

عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه افزود: حضرت آیت الله مکارم شیرازی یکی از شخصیت های برجسته علمی و فقهی است که در گسترش نظامات اسلامی، نقش مؤثری داشته است و با تألیف آثار فراوانی در حوزه های مختلف به خصوص در تعلیم و تربیت اسلامی نوجوانان و جوانان مؤثر بود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تأکید کرد: وقتی برای شرکت در درس خارج فقه و اصول به قم مشرف شدم، پس از تحقیق به استادان فرهیخته ای رسیدم که یکی از آنها آیت الله مکارم شیرازی بود که درس فقه معظم له، روان، دقیق، جامع و اجتهادی و شاگرد پرور بود؛ انس در دوران نوجوانی و جوانی به آثار اعتقادی و تفسیر نمونه استاد در ذهنم تجلی کرده بود.

وی همچنین در خصوص شکل گیری ایده نگارش این اثر گفت: اندیشه طرح تدوین منظومه فکری آیت الله مکارم شیرازی هنگامی آغاز شد که هر دو کتاب منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی در همایش کتاب سال حوزه برگزیده شدند و منتظر دریافت جایزه کتاب سال حوزه علمیه از دستان مبارک این مرجع تقلید بودم. ناگهان به صورت غیرمترقبه در ذهن و دلم، این طرح خطور کرد و پس از تأمل در آثار وی به این نتیجه رسیدم که هر سه ساحت نظامات بینشی، منشی و کنشی در آثار معظم له وجود دارد و می تواند برای تعلیم و تربیت اسلامی اقشار مختلف جامعه مفید باشد.

استاد خسروپناه در خصوص روش تحقیق منظومه فکری آیت الله مکارم تصریح کرد: روش پژوهش در این اثر علمی، توصیفی، اجتهادی و منظومه ای است؛ خداوند را شاکرم که توانستم با همکاری جمعی از دانشمندان فرهیخته، گام کوچکی در معرفی شخصیت علمی حضرت آیت الله مکارم شیرازی بردارم و منظومه فکری معظم له را بعد از منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی به جامعه علمی عرضه کنم.

ارسال نظرات