۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
کد خبر: ۶۸۸۹۵۳
پاسخ به یک شبهه؛

سندی مبنی بر نحوست ماه صفر در منابع شیعی وجود ندارد

سندی مبنی بر نحوست ماه صفر در منابع شیعی وجود ندارد
خراسان رضوی - شبهه نحسی ماه صفر و ادعیه و اعمال وارده در رفع آن از سوی کارشناس اداره پاسخگویی به مسائل شرعی و شبهات حرم مطهر رضوی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، در ایام مذهبی متناسب با مناسبت ها شبهات و سوالاتی بدون سند مطرح می شود که در این زمان با توجه به وجود شبکه های اجتماعی مختلف، نشر و چرخش آن در بین مردم بیشتر شده است که یکی از آن موارد نحسی ماه صفر و نیز وجود اعمال و ادعیه بدون سند معتبر در رفع آن نحوست است.

حجت الاسلام علی ابهری، کارشناس مسائل اعتقادی اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی در این رابطه می گوید: صدقه و دعا مورد سفارش اسلام است و روایات بسیاری در مناسبت های مختلف برآن تاکید کرده اند مثل اول ماه های قمری که اعمالی برای آن در کتبی مثل مفاتیح الجنان بیان شده است.

اکنون که اول ماه صفر است پیامی در فضای مجازی بین مردم دست به دست می شود مبنی بر اینکه با شکستن تخم مرغ، صدقه و قربانی و دعای خاصی که ترویج می کنند نحوست و بدی این ماه را از خود دور کنیم.

در پاسخ باید گفت در منابع، سندی مبنی بر اینکه این ماه نحس است یافت نشد و از سوی دیگر در باب شکستن تخم مرغ و دود کردن اسپند که نحسی این ماه را از بین می برد نیز مطلبی در منابع اسلامی مربوط به این ماه وجود ندارد.

دعای «سبحان الله يافارج الهمّ و يا كاشف الغم فرّج همي و يسرّ أمري وأرحم ضعفي و قلة حيلتي و أرزقنی من حيث لا أحتسب يا رب العالمين» که طی روایتی به پیامبر(ص) منسوب می کنند نیز سندی ندارد و این دروغ بستن به معصوم محسوب می شود که گناه کبیره است.

کلمات و واژه های این دعا اگر چه معانی و الفاظ خوبی دارد اما برگرفته از چند دعاست که می توان به قصد رجا و امید ثواب خواند نه روایت و سفارش نبی مکرم اسلام که این کذب و دروغ بستن بر پیامبر(ص) و حرام است.

مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان خود سندی بر نحسی ماه صفر ارائه نمی کند بلکه می گوید به این مورد معروف است.

علامه مجلسی هم در زادالمعاد خود از نبود روایت و سندی مبنی بر نخوست این ماه سخن می گوید و ادامه می دهد ممکن است به دلیل فوت پیامبر در این ماه و یا اینکه آغاز قتال و جنگ در این ماه پس از گذشتن از ماه های حرام عنوان نحس بودن را به آن نسبت داده اند.

بنابراین باید توجه کرد اولا نحسی صفر دلیل و سند روایی ندارد دوما عمل و دعایی در باب رفع نحسی آن وارد نشده است بلکه در اسلام به طور کلی بر خواندن قرآن و دعا و دادن صدقه و انفاق و قربانی تاکید شده و این اعمال نیک را سبب تقرب به خدا و نیز دوری از شیطان و رفع بلا معرفی کرده اند./933/پ210/

جواد رستمی
ارسال نظرات