۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۶۸۹۲۰۸
با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی؛

آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان برگزار شد

آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان برگزار شد
خراسان رضوی - تولیت آستان قدس رضوی ضمن برشمردن فرصت های پیش روی طلاب در جهت تحصیل و تهذیب، از فعالیت های آنان در مسئله خدمت به بیماران و اموات کرونایی تقدیر کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان که با حضور مدیر و برخی از اعضای شورای عالی این حوزه و نیز تعدادی از اساتید و مدیران مدارس علمیه مشهد در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، با اشاره به روایت «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلى‏ خَمْسٍ‏: عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْوِلَایَةِ»، گفت: ولایت معنای گسترده ای دارد و امام معصوم در اینجا ولایت را افضل می دانند، زیرا کلید اجرای احکام گفته شده است.

وی افزود: معنای ولایت از یک امر شخصی و باطنی بالاتر و به معنای زعامت حکومت اسلامی و جامعه دینی است.

تحقق احکام دین منوط به ولایت است

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه برخی از مورخان معتقدند که آن اندازه که افرادی برای مسئله ولایت جان داده اند، برای اصل اسلام آن تعداد کشته نشده اند، گفت: در واقع از ابتدای رسالت همین طور بوده و دشمنان درصدد بوده اند که این معنای ولایت محقق نشود، زیرا تحقق احکام دین منوط به این امر است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به نقش حوزه های علمیه در تحقق ولایت در جامعه که اصلی ترین پایه اسلام است، خاطر نشان کرد: حوزویان در ادامه رسالت انبیا هستند که به بیان احکام و حلال و حرام الهی و اخلاق اسلامی می پردازند. البته فقط این مسئله نیست بلکه امت را به سمت توحید هدایت و دعوت و از همه ظرفیت ها برای محقق شدن و عینیت بخشیدن به این معانی در جامعه بهره می برند.

رسالت حوزویان اقامه دین است

وی با ذکر این مطلب که اگر رسالت دینی فقط بیان احکام و دعوت به توحید باشد، مخالفتی صورت نمی گیرد و جهاد معنی پیدا نمی کند، تصریح کرد: اقامه دین و احکام است که دشمنان را به مقابله بر می انگیزاند. در واقع آنچه دشمنان را تحریک می کند و به عداوت برمی خیزند، اقامه دین در جامعه است و لذا با این مسئله، جهاد معنا می یابد. از این رو، در ادامه رسالت پیامبران، وظیفه حوزه علمیه نه تنها تبلیغ و پژوهش بلکه اقامه دین و احکام در جامعه است.

فرصت های پیش رو

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه سخنان خود به فرصت ها و تهدیدهای پیش روی حوزه علمیه اشاره و ابراز کرد: نسل جوان تشنه معارف نورانی و حیات بخش آموزه های دینی و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است. در میان جوانان عده زیادی به دین و روحانیت علاقه مند هستند و هر چند تعدادی همچون گذشته با اقامه دین مخالفت دارند اما اغلب جوانان به دنبال معارف دین می باشند.

وی اظهار کرد: امروز بسیاری از اجتماعات دینی و مذهبی و مراسم ها و اعتکاف ها با حضور جوانان به طور حداکثری انجام می شود که با این وصف، باید بستر را برای شان فراهم کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مروی همچنین به حضور علما و اساتید بزرگ در حوزه های علمیه اشاره کرد و آن را فرصتی برای طلاب جوان پرنشاط و با استعداد دانست و با بیان اینکه حوزه علمیه خراسان نیز در این زمینه از ظرفیت بالایی برخوردار است، ابراز کرد: از طرفی، بودن در جوار عالم آل محمد علیه السلام نعمت بزرگی است که می توان از نورانیت آن بسیار بهره برد. حوزه علمیه مشهد باید بیشتر آنچه درخشیده و خدمت کرده تجلی یابد زیرا اینجا مرکز و مهد علم، دانش و فقاهت است.

وی دسترسی آسان به مخاطب را فرصت دیگری برشمرد که به ویژه از طریق فضای مجازی می توان با میلیون ها نفر ارتباط داشت که باید با بیان خوب، زیبا، استدلال و اقناع، محتوا ارائه داد.

تولیت آستان قدس رضوی هدف حوزه های علمیه را نشر معارف اهل بیت علیهم السلام عنوان کرد که می بایست برای آن از طریق فضای مجازی با مخاطبان بی شمار، مرتبط شد.

وی دسترسی آسان به منابع علمی را فرصت دیگری خواند که می توان با همه مراکز دنیا ارتباط گرفت و پاسخ درستی با بهره گیری از منابع برای افراد به دست آورد.

لزوم ساده زیستی و توجه به تهذیب نفس

حجت الاسلام و المسلمین مروی ضمن اینکه ترک دنیا، ساده زیستی و به دنبال شهرت و مناصب نبودن را نکته دیگری برشمرد که باید مدنظر طلاب علوم دینی باشد، درک مراتب فضل، علم و فقاهت یک عالم دینی را ویژه بخش خاصی از جامعه عنوان کرد و تهذیب نفس، بی رغبتی به دنیا و زهد را از ویژگی هایی خواند که عموم مردم آن را می بینند و حوزویان را با آن می سنجند.

وی همچنین، کناره گیری از فضای انقلاب را نادرست و خدمت متقابل نظام اسلامی به حوزه و بالعکس را متذکر شد و گفت: بستر گسترش مدارس و زمینه سازی بهتر برای پرورش طلاب فاضل برادر و خواهر از جمله همین خدمات نظام است. درست است که کار روحانیت، ارشاد، نصیحت و بیان اشکالات می باشد اما این امر، منافاتی با همراهی با نظام و انقلاب ندارد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به وضعیت بیماری کرونا و لزوم برنامه ریزی برای تحصیل درست و فعالیت علمی، توجه به برنامه ای برای رشد معنوی و اخلاقی طلاب را مهم برشمرد که از جمله سرمایه و سنت سلف صالح حوزه علمیه بوده و هست.

وی به پیشینه قوی حوزه های علمیه در زمینه اخلاق و تهذیب نفس اشاره و خاطر نشان کرد: این روحیات با حضور در درس اخلاق و ریاضت ماهیانه به دست نمی آید بلکه یک عمر تهذیب نفس و ممارست اخلاقی نیاز دارد و امروز نیز باید در این زمینه برنامه و تدبیر کرد.

تقدیر از طلاب در خدمت به بیماران و اموات کرونایی

حجت الاسلام و المسلمین مروی در ادامه با تقدیر از طلاب و خانواده آنان که سخت ترین کار را در خدمت به بیماران و اموات کرونایی برعهده گرفتند، گفت: در شرایطی که کسی حاضر نبود اموات کرونایی را تغسل و دفن کند، طلاب آستین بالا زدند و حضور یافتند.

وی در کنار مردم و هم درد با آنان بودن و نیز برداشتن غصه ای از دل ایشان را امر مهمی دانست که اساتید و طلاب علوم دینی به آن توجه داشته و دارند./933/د 101/

جواد رستمی
ارسال نظرات