۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۹۰۶۳۳
یادبود مرحوم آیت الله حسن ممدوحی؛

دانشمندی عالم به زمان، فقیهی خار چشم دشمنان، فاضلی ممدوح دوستان

دانشمندی عالم به زمان، فقیهی خار چشم دشمنان، فاضلی ممدوح دوستان
زندگی‌ آیت‌الله‌ ممدوحی‌ سرشار از تلاش‌های‌ علمی‌ و فرهنگی‌ است‌. او بارها در مجامع‌ عمومی‌ و در شهرهای گوناگون‌ به‌ سخنرانی‌ و تبلیغ‌ مبانی اسلام‌ و شیعه‌ پرداخته‌‌ است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حسن ممدوحی در 1318 شمسی (1358 قمری) در شهر کرمانشاه و در خانواده‌ای‌ متدین‌ و دانش‌دوست‌ دیده به جهان گشود. پدرش‌ با این که به‌ پیشه‌ تجارت‌ اشتغال‌ داشت‌ شرح‌ لعمه‌ را خوانده‌ و بر آن‌ مسلّط‌ بود و خانه‌‌اش محل‌ رفت‌ و آمد روحانیان‌ و علمای کرمانشاه بود.

حسن در هفت‌ سالگی‌ به‌ دبستان‌ رفت‌ و پس از پایان تحصیلات کلاسیک به تحصیلات مقدمات حوزوی پرداخت. او علاقه داشت برای ادامه تحصیل به قم هجرت کند اما پدرش موافقت نمی‌کرد. برای همین چهل زیارت عاشورا در حالت ایستاده خواند. خودش در این باره می‌گوید: «وقتی تحصیلات مدرسه‌ای ما تمام شد حدود ۱۶–۱۷ ساله بودم که آیت الله عزیزالله خوشوقت یکی دو بار از تهران آمدند کرمانشاه. ایشان ذوق طلبگی را در من زنده کرد. با پدرم درباره طلبگی صحبت کردم اما ایشان مخالف بودند. برای اینکه پدرم راضی بشود من بروم قم و درس حوزه بخوانم، چهل روز زیارت عاشورا خواندم ولی همچنان پدرم راضی نمی‌شد. آقایی به نام «شیخ عبدالجواد جبل عاملی» از طرف آیت الله بروجردی در کرمانشاه ساکن بودند. ایشان از لحاظ علمی در مرز مراجع بودند و بسیار متواضع. ما خیلی به ایشان ایمان داشتیم و من هم دغدغه داشتم که اگر بخواهم از کرمانشاه فرار کنم، پدرم از این کار راضی نیست. آخرش رفتم پیش آقای «جبل عاملی» استخاره کردم و نیتم این بود که پدرم راضی نیست من بروم قم، باید چکار کنم؟ آیه 28 سوره کهف آمد: «... وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا…» یعنی و از آن کس که قلبش را از یاد خودمان غافل ساخته‌ایم، اطاعت مکن! البته ایشان از این مسئله غافل بود وگرنه در امور دینی واقعاً مؤمن بود، لذا فرار کردم و رفتم قم. تابستان سال بعد رفتم کرمانشاه، پدرم می‌گفت دیگر نباید قم برگردی و باید اینجا بمانی! تابستان که تمام شد دیدم انگار پدرم همچنان راضی به برگشتن من به قم نیست لذا دوباره فرار کردم! ما در قم همچنان درس را ادامه دادیم تا رسیدیم به شرح لمعه».

فاضل ممدوح

او در مدرسه‌ علمیه حجتیه‌ حجره داشت. شرط‌ ورود به‌ آن مدرسه امتحان‌ دادن‌ شرح‌ لمعه‌ بود امّا سفارش‌ ویژه‌ آیت‌الله‌ سید احمد زنجانی‌ باعث‌ شد که‌ وی‌ را بدون‌ امتحان‌ بپذیرند. حسن تحصیلات سطح را ادامه داد و شرح لمعه را نزد آیت الله ستوده خواند. خود در ادامه خاطراتش می‌گوید: «پدرم بر "شرح لمعه"، "عروة الوثقی" و "وسیله‌النجاة" تسلط داشتند. روزی که رفته بودم پیش پدرم، کتاب لمعه را باز کرد و به من گفت این عبارت را بخوان! وقتی عبارات را صحیح خواندم، گفت: معلوم می‌شود خوب درس خوانده‌ای! و از آن زمان، به بنده اعتقاد پیدا کرد و آرام گرفت. حتی آمد قم و در حوزه ما چند شب ماند و آرام آرام خانه‌ای برای ما خرید و بعد مقدمات ازدواج ما را فراهم کرد و از همان وقت رابطه‌اش با ما خوب شد.»

شیخ حسن برای‌ خواندن‌ کتاب‌ مکاسب‌ به‌ درس‌ آیت‌الله‌ مشکینی‌ رفت‌ و رسائل‌ را نزد آیت‌ الله‌ نوری‌ همدانی‌ و مرحوم‌ آیت‌الله‌ آذری‌ قمی‌ و کفایه‌ را خدمت مرحوم‌ آیت‌ الله‌ سلطانی‌ فرا گرفت‌.

با اتمام‌ دوره‌ سطح‌ و ورود به‌ درس‌ خارج‌، ابتدا در درس‌ فقه‌ مرحوم‌ محقق‌ داماد شرکت‌ کرد سپس‌ چهارده‌ سال‌ در درس‌ آیت‌الله‌ گلپایگانی‌(ره‌) حاضر شد‌. در این‌ سال‌ها، برای‌ تحصیل‌ اصول‌ فقه‌ نیز به‌ درس‌ خارج‌ مرحوم‌ میرزا هاشم‌ آملی‌ رفت‌.

ممدوحی در کنار فقه و اصول، برای فراگرفتن علوم عقلی و حکمت، مدت‌ها در درس "اسفار" علامه محمد حسین طباطبایی حاضر می‌شد پس از رحلت علامه طباطبایی، در درس"اسفار" و "فصوص الحکم" آیت الله عبدالله جوادی آملی شرکت کرد و بعدها نزد آیت الله حسن حسن‌زاده آملی نیز حاضر شد.

فاضل ممدوح

او که از شاگردان‌ دروس‌ عمومی‌ علامه‌ طباطبایی‌(ره‌) به‌ شمار می‌آمد در جلسات‌ خصوصی‌ ایشان هم‌ که‌ شب‌های‌ پنج‌شنبه‌ و جمعه‌ تشکیل‌ می‌شد، شرکت‌ داشت‌ و از شیوه‌ اخلاقی‌ و برنامه‌های‌ سیر و سلوک‌ او بهره‌ می‌برد. او بسیار به‌ مباحثه‌، دقت‌ و ملازمه‌ با استادان‌ خود می‌پرداخت‌ برای همین، خاطرات شیرینی‌ از آن‌ بزرگواران‌ در سینه‌ داشت. همچنین‌ در دروس‌ اخلاق‌ آن‌ روزگار شرکت‌ کرده، از این‌ رهگذر، به‌ تهذیب‌ نفس‌ و کسب‌ ملکات‌ فاضله‌ می‌پرداخت‌.

خود می‌نویسد: «پس از گذراندن ۱۴ الی ۱۵ سال درس خارج فقه و حدود ۷ سال خارج اصول، روی به تدریس متون عالیه از رسائل، کفایه و غیره آورده، چندین بار دوره‌های آن کتب علمی را تدریس داشته‌ام. با اضافه تعلیقه و حواشی بر تمامی کتب مزبور همزمان به تحصیل علوم عقلی (کلام، فلسفه و عرفان نظری) پرداخته و تمامی دوره‌های فلسفه مشاء و متعالیه را با طی کتب مرسوم به پایان رسانیده، سپس به تدریس جملگی آنها پرداختم و با تدریس و شرح و حواشی و تعلیقه، شاگردان توان‌مندی را بحمدالله به عرصه مسایل عقلی عرضه داشته‌ایم که خود موجب گسترش فن عقلایی علوم حوزوی در نسل آتی حوزه علمیه خواهد بود».

در واقع شیخ حسن ممدوحی با توجه‌ به‌ نیاز حوزه‌های‌ علمیه‌ به‌ آشنایی‌ با علوم‌ عقلی‌ و نیز‌ ضرورت‌های‌ اقتضایی جهان‌ اسلام‌ و با سفارش‌ استادش آیت‌الله‌ جوادی‌ آملی‌، به‌ تدریس‌ علوم‌ عقلی‌ روی‌ آورده‌ و پس‌ از بارها تدریس‌ کتب‌ بدایة‌ الحکمة‌ و نهایة‌ الحکمة‌ علامه‌ طباطبایی‌، شرح‌ اشارات‌ ابن‌ سینا و شرح‌ منظومه‌ سبزواری‌، در نهایت‌ به‌ تدریس‌ کتاب‌ اسفار می‌پردازد و کتاب‌ شریف‌ توحید صدوق‌ با روش‌ کارشناسی‌ و تحقیق‌ در متن‌ و انطباق‌ با براهین‌ فلسفی‌ و کلامی‌ را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

آیت‌الله‌ ممدوحی‌ همچون دیگر فضلای حوزوی، در سال‌های‌ تحصیل‌ خود با دیگر طلاب‌ و فضلا مباحثه‌، مرافقت‌ و دوستی‌ داشت‌ که‌ از جمله‌ آنان‌ به‌ آیت‌الله‌ سید محسن‌ خرازی‌، آیت‌الله‌ رضا استادی‌ و‌ شیخ‌ قدرت‌ اللّه‌ نجفی‌ می‌توان اشاره‌ کرد.

وی همچنین کتاب‌هایی را تحقیق و تألیف کرد مانند‌ شرح‌ صحیفه‌ سجادیه‌، شرح‌ نهج‌البلاغه‌، شرح‌ رسالة‌ الولایة‌ علامه‌ طباطبایی‌، رساله‌ای‌ در علم‌ امام‌، حقوق‌ اساسی‌، انسان‌ و جهان‌ در شناخت‌ مکتب‌ اسلام‌، اجتهاد و تقلید، حکمت‌ حکومت‌ فقیه‌ و شرح‌ رساله‌ الوجود کاشف‌ الغطاء.

فاضل ممدوح

فعالیت‌های‌ علمی‌ و فرهنگی‌

زندگی‌ آیت‌الله‌ ممدوحی‌ سرشار از تلاش‌های‌ علمی‌ و فرهنگی‌ است‌. او بارها در مجامع‌ عمومی‌ و در شهرهای گوناگون‌ به‌ سخنرانی‌ و تبلیغ‌ مبانی اسلام‌ و شیعه‌ پرداخته‌‌ که‌ با استقبال‌ اقشار گوناگون‌، به‌ ویژه‌ جوانان‌ رو به‌ رو شد. در دوره هجوم همه‌جانبه به ارزش‌های ناب اسلامی و انقلابی، وارد میدان شد و تبیین‌ها و سخنرانی‌های ایشان درباره گروه‌های فاقد مشروعیت سیاسی از یاد مردم مومن و انقلابی نخواهد رفت. آیت الله حسن ممدوحی همچنین نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه بود.

برخی از مواضع و واکنش‌های ایشان را در اینجا مرور می‌­کنیم:

گويي حضرت امام در كسوت جوانی مجدداً در مقام رهبري ملت ايران قرار گرفته است

بعد از ارتحال حضرت امام خمینی(ره) اعضای مجلس خبرگان دیدند که به راستی کسی را به فراست، علمیت و آشنایی رهبر معظم انقلاب با نظام بین‌المللی ندارند، لذا ایشان منحصر به­فرد است؛ از همین رو نیز به اتفاق به او رأی دادند، به جز یکی دو نفر که آنها هم خود حساب‌های علی‌حده‌ای داشتند. همه بر كياست، دقت و سياست ايشان اقرار داشتند و تا امروز هم امتحان خود را به خوبي پس داده­اند و در طول اين مدت حتي يك اشتباه هم از ايشان سر نزده است. معتقدم كه مقام معظم رهبري با حضرت امام راحل صرفا شباهت ندارند، بلكه عين اوست و گويي حضرت امام خميني (ره) در كسوت جوانی مجدداً در مقام رهبري ملت ايران قرار گرفته است. اين صرفا نظر ما نيست، بلكه همه معتقدند كه ايشان بسيار هوشمند و توانمند است و گرفتاري­ها و هجوم­هاي توفاني كه براي كشور پيش آمده را به خوبي حل كرده و اينها مواردي است كه همه ملت ايران به خوبي ديده­اند.

رهبری و مدیریت بحران

در سال‌های گذشته بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم و رهبر معظم انقلاب در زمانی که بحران‌ها در نشیب یا در فراز بودند ناخدایی خیلی عالی برای اداره کشور بودند. رهبر معظم انقلاب کشتی انقلاب را در سال‌های گذشته به سلامت در فراز و نشیب عالی هدایت کردند و الان به ساحل مطمئنی رسانده‌اند که دشمنان جرأت نمی‌کنند که به طرف ما بیایند.

فاضل ممدوح

دشمنان بدانند ‌ملت ایران هیچ‌گاه ‌دست از ولایت فقیه برنمی‌دارند‌

شکست دشمن در فتنه سال 88 از مهم‌ترین ویژگی‌های حماسه عظیم و مردمی 9 دی است. این حماسه به همه دنیا اثبات کرد که نظام جمهوری اسلامی ایران متعلق به ملت اسلامی است و ملت در صحنه حاضر هستند. دشمنان بدانند ‌ملت ایران هیچ‌گاه ‌دست از ولایت فقیه برنمی‌دارند‌ و در عین­حال این قدرت تجمع مردم همیشه برقرار بوده و همه باهم عندالزوم بپا می‌خیزند‌.

وحدت کلمه مردم ايران کمر دشمنان را شکسته است

بيانيه گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب آن را صادر کردند، سرشار از اميد و آينده‌نگري دلسوزانه نسبت به آينده اين مرز و بوم است. با وجود مشکلاتي که وجود دارد و همچنين با توجه به تبليغات و سرمايه‌گذاري‌هاي تبليغاتي و رسانه­اي که دشمنان نظام و انقلاب انجام مي‌دهند اما اين ملت با وحدت کلمه به صورت واحد از انقلاب دفاع مي­کنند و اين معجزه است. مردم هيچگاه از انقلاب روي برنمي‌گردانند، زيرا به آينده اين نظام و انقلاب اميد دارند. با وجود نظامي الهي، رهبري دلسوزو آينده‌نگر و مردمي مومن، متدين و انقلابي، زمينه‌هاي رشد و پيشرفت در کشور مهياست و مي‌توانيم قله‌هاي رشد و توسعه را فتح کنيم.

مردم ایران در میدان عمل نشان دادند که آماده شکست دشمن هستند

حضور گسترده مردم نشان‌دهنده شکست دشمنان است چراکه ملت ایران با حضور در راهپیمایی روز قدس در عمل نشان دادند که پای آرمان‌ها و اهداف خود ایستاده‌اند و هدفی جز شکست دشمن ندارند. قطعاً هیاهوهایی که دشمنان در ماه‌های اخیر در خصوص فلسطین به راه انداخته­اند به نتیجه نخواهد رسید و درنهایت خود مردم فلسطین هستند که برای خودشان تصمیم خواهند گرفت و در برابر رژیم صهیونیستی خواهند ایستاد. این جریان راهپیمایی شعار نیست و درواقع یک عمل است.

فاضل ممدوح

غرب دنبال دو دستگی در داخل ایران است

به طور کلی غرب برای بدست آوردن حاکمیت در سایر کشورها دنبال ایجاد دو دستگی است. غرب می‌خواهد از این طریق به فروپاشی در کشورها دامن بزند، همچنان که در پیدا و پنهان اعلام کرده بودند که ما می‌خواهیم ایران را از درون از بین ببریم. در جریان سئوال مجلس از رئیس‌جمهور، غرب دنبال این بود که دو دستگی میان مجلس و دولت ایجاد کند و چنین وانمود کند که برخی مدافع مجلس و برخی هم مدافع دولت هستند و می‌خواست از این طریق کشور را به هم بریزد. غرب می‌خواست همان طرحی را که در اکراین انجام داد، در ایران دنبال کند و با دو دستگی مردم و دولت ایران را از بین ببرد؛ اما خوشبختانه با مدیریت درست رهبر معظم انقلاب در جلسه سئوال مجلس، رئیس‌جمهور با متانت پاسخ گفت و سبب ناکامی دشمنان شد.

هر تجاوزی از سوی آمریکا به مرزهای کشورمان با پاسخ دندان شکن روبرو می­شود

آمریکایی ها باید بدانند که هر تجاوزی از سوی آن ها به مرزهای کشورمان اعم از آبی و خاکی و هوایی، با پاسخ دندان شکن ما مواجه خواهد شد. آمریکایی ها بارها نشان داده اند علیرغم رجزخوانی و یاوه گویی مسئولانشان، به شدت از اقتدار ملت انقلابی و نیروهای مسلح ما می­هراسند و در قضیه ساقط کردن پهپاد نیز مشاهده کردیم که نتوانستند واکنشی نشان دهند.

سياست‌هاي شوم آمريکا، ملت ايران را از مسير انقلاب خارج نخواهد کرد

به نظر مي‌رسد ترامپ و آمريکايي‌ها با شکست‌هاي پي در پي عقل خود را از دست داده اند و کارهاي احمقانه اي انجام مي‌دهند. آمريکايي‌ها با سياست‌هاي شوم خود به پيش مي‌روند تا ملت ايران را تحت تأثير قرار دهند اما هيچ‌گاه موفق نخواهند شد. سياست­هاي شيطاني آمريکا هيچ‌گاه به نتيجه نخواهد رسيد، ملت ايران و امت اسلامي بايد دشمن خود را به خوبي بشناسند و بدانند که دشمنان اسلام و انقلاب چه احمق‌هايي هستند.

حقوق بشر و انسانیت جایی در سیاست‌های آمریکا ندارد

با نگاهی به رفتارهای آمریکا در طی دهه‌های اخیر با کشورهای مختلف به‌راحتی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این کشور اولین کشوری است که ناقض حقوق بشر است. آمریکا ضد حقوق بشر است و حقوق و حرمت انسان‌ها در سراسر کره خاکی هیچ ارزشی برای این کشور ندارد. این کشور در طی 40 سال انقلاب بزرگ‌ترین اقدامات ضد بشری را علیه ملت ایران انجام داده است.

آمریکایی‌ها با مشاوره‌های احمقانه افرادی مانند بولتون نمی‌توانند حرکت کنند

هنگامی که سیدحسن نصراللّه حرف می‌زند دو چیز را می‌توان از صحبت‌هایش استنباط کرد، یکی شجاعت او و دیگری اطلاعات دقیق این رهبر سیاسی. دبیرکل حزب‌اللّه کم و کیف و کذب و صدق حرف‌های دشمنان را می‌فهمد و بعد از پی بردن به اهداف آنها، به خوبی افشاگری می‌کند که این افشاگری برای مقاومت بسیار مهم است، زیرا مردم متوجه می‌شوند شخصی را دارند که به همه چیز آگاه است. برکناری بولتون نشان داد که آمریکایی‌ها با مشاوره‌های احمقانه افرادی مانند بولتون نمی‌توانند حرکت کنند، زیرا این فرد جهشی حرف می‌زد و خواستار این بود که به سرعت به کشورهای مختلف حمله صورت گیرد.

غرب تودهني‌هاي بسياري از ايران خورده است

غرب تودهني‌هاي بسياري از ايران خورده است. آمريکا همواره درصدد است تمامي نقاط مثبت ما را تضعيف کند. البته اين سياست تنها در قبال ايران صدق نمي‌کند بلکه درباره تمامي کشورها مثل هند، چين ، مصر و عراق هم همين گونه عمل مي‌کند. غالبا غربی‌ها سعی می‌کنند هر کشوری که بخواهد روی پای خود بایستد را با ترویج بی عفتی و فحشا از آرمان‌هایش منحرف کنند. البته اين از صفات غرب است که ما به خوبي به آن آگاهي داريم؛ از همين رو نيز نقشه‌هايش نقش بر آب شده و تودهني‌هاي محکمي نيز از سمت ايران دريافت کرده است.

تحریم، سناریویی نخ‌نما شده است

ما از دشمنان توقعی جز این نداریم که جمهوری اسلامی ایران را تهدید کنند، این کار جدیدی نیست و آن‌ها هم به کار جدیدی دست نزدند. دشمنان ما  سال­ها است با ما این‌گونه رفتار کردند و هیچ‌وقت هم تحریم‌ها را رها نکردند، دشمنان تا امروز هیچ راهی جز تحریم نداشتند و اگر روزی دیدید که قصد تقویت دارند بدانید که روز عزای ما فرا رسیده است؛ چرا که تایید و تقویت آن‌ها هیچ‌وقت فایده نداشته است. آن‌ها چنین قدرتی ندارند و فقط حرف می‌زنند، دشمن نمی‌تواند به تحریم‌ها اضافه کند چون دیگر تحریمی باقی نمانده که اعمال نکرده باشد و نه از تحریم‌ها کم می‌کند؛ چرا که دیگر سناریوی تحریم نخ‌نما شده است. دشمن تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و این یک دروغ بزرگ است، ما نسبت به وعده‌های دشمنان به‌خصوص آمریکای جنایتکار هیچ ترتیب اثری نخواهیم داد.

فاضل ممدوح

موضع رئیس‌جمهور مقابل اروپا انفعالی است

ظاهراً واکنش دولت و وزارت امور خارجه دربرابر تمدید تحریم تسلیحاتی تاکنون بد نبوده است اما از عجایب این است که آمریکا هزار بار به این طرف و آن طرف رو انداخته اما نتوانسته است تسلیحات ایران را متوقف کند. به عقیده من، این اظهار نظر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه مادامی که اروپا به تعهداتش عمل کند ما هم به تعهداتمان باز می‌گردیم، حرف خوبی نیست و ما از ابتدا باید بگوییم که تعهدمان این است. باید بگوییم ما خودمان حسب نظام و قواعد حاکم بر کشور عمل می‌کنیم و استقلال داریم. تعبیر این چنینی رئیس‌جمهور انفعالی است. راه حضرت امام خمینی (ره) این است که به غرب مخصوصا آمریکا مطلقا اطمینانی نیست. ما باید کار خودمان را انجام دهیم کما اینکه تاکنون پیش رفتیم و نه به وعده هایش دل خوش باشیم و نه از وعیدهایش بترسیم.

دغدغه‌های اقتصادی مردم روز به روز بیشتر می‌شود

بر کسی پوشیده نیست که گره مشکلات اقتصادی امروز مردم تنها از سوی مجلس و دولت باز می‌شود و این دو رکن در جامعه نیز با مدیریت می‌توانند اقتصاد را کنترل کنند. اگرچه در مشکلات اقتصادی اخیر، روحانیت هیچ تقصیری نداشته اما بارها به دولت و مجلس مشکلات اقتصادی را گوشزد کرده است. مشکلات مردم بشدت زیاد شده است و دغدغه‌های اقتصادی مردم روز به روز بیشتر می‌شود؛ در چنین شرایطی انتظار می‌رود دولت با مردم شفاف سخن بگوید. مردم حق دارند اعتراض خود را به مردم اعلام کنند اما نباید فضایی برای سوءاستفاده ضدانقلاب فراهم شود.

باید با اقدام و ابتکار عمل دسیسه دشمن را خنثی کنیم

گرانی عوامل متعددی دارد که حل آن به دست مردم و دولت است. مردم به دور از اسراف و تبذیر به دولت کمک کنند، دولت به تولید توجه ویژه داشته باشد و اقدامات لازم را در حمایت از آن انجام دهد. تجربه نشان می‌دهد اقدامات دشمن در تحریم ملت ایران طی سال‌های گذشته نخ‌نما شده است. البته هر کاری که از دست او برآید بر ضد ملت ایران انجام خواهد داد. ما باید با اقدام و ابتکار عمل دسیسه دشمن را خنثی کنیم که یکی از آن توجه به تولید داخلی است.

نماینده مجلس باید قانون‌دان شجاع و انقلابی باشد

شهید مدرس منیت را از خود گرفته و خود را فدای دین، انقلاب و ملت کرده بود. نمایندگان مجلس باید شهید مدرس را الگوی خود قرار دهند. هر مملکتی به اندازه نظام قانون گذاریِ خود قیمت دارد و آزادی در هر کشوری یعنی آن کشور قانون گذاری بسیار مستمر و عالی دارد. وی همچنین تاکید کرد: باید افراد قانون‌دان، قانون شناس، شجاع و انقلابی بر سر کار قرار بگیرند.

فاضل ممدوح

مجلس آینده پرچم دار «جهش تولید» باشد

مجلس یازدهم برآمده از رای مردم و نیروهای انقلابی متخصص است. نمایندگان راه یافته به مجلس یازدهم به گونه­ای کار قانون­گذاری و نظارت را انجام دهند که دشمن شرم­زده شود. راه یابی به مجلس، مسئولیت سنگینی را بر دوش منتخبان مردم گذاشته است. باید مجلس آینده پرچم­دار «جهش تولید» باشد. انقلاب به معنای حرکت و جهش در تولید است و باید در سایه انقلاب به سرعت به سمت جهش تولید حرکت کرده و معنای انقلاب را در قالب این حرکت به اثبات رساند.

اولویت اول نمایندگان مجلس مسائل فرهنگی باشد

فرهنگ در هر کشوری نقش اساسی دارد به‌طوری‌که هر ملتی را با فرهنگ و آداب‌ و رسوم آن ملت می‌شناسند. هر کاری که با زمینه‌ای فرهنگی و به‌ عبارت‌ دیگر با پیوست فرهنگی همراه باشد مفیدتر و ماندگارتر است. وضعیت فرهنگی کشور در مقایسه با کشورهای دیگر دنیا بهتر است اما با این‌وجود وضعیت فعلی رضایت‌بخش نیست و باید اقدامات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

قوه قضائیه باید بسترهای فساد را شناسایی و کنترل کند

قوه قضائیه باید دقیق و بصیر اوضاع فساد را مهار و کنترل کند، همانطور که در قانون اساسی آمده است، وظیفه دستگاه قضا فقط برخورد با فساد نیست، بلکه وظیفه پیشگیری را برعهده دارد. این که مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان بر شناخت بسترهای فسادزا تأکید داشتند، به این معنا است که قوه قضائیه به سمت پیشگیری برود و بسترهای فساد را شناسایی کند. باید بسترهای فساد را شناخت، وگرنه با بروز فساد همه مردم متضرر خواهند شد.

فاضل ممدوح

اهمیت ارائه گزارش‌های صحیح فساد برای رسیدن به جامعه مطلوب

اولین مرحله نهی از منکر، اعلام انزجار از آن منکر یا به نوعی فساد است. فردی که می‌خواهد فسادی را گزارش دهد باید علاوه بر داشتن اطلاعات، بدون غرض‌ورزی این کار را پیگیری کند، گزارش افرادی که اطلاعاتی در زمینه‌های مورد نظر ندارند، قابل قبول نیست. بلکه باید افشاکنندگان فساد در کنار آگاهی و دانش لازم، فساد و صلاح را به درستی بشناسند.

خبرگان ملت بدون وابستگی حزبی مصالح مردم و نظام را دنبال می‌کنند

مجلس خبرگان رهبری مجموعه خوب، صالح، با سواد و بی نظیری است. اعضای مجلس خبرگان رهبری، ذی نفع نیستند و اظهاراتی که مطرح می‌کنند، بر اساس مصلحت کشور و نظام است. اظهارات خبرگان ملت در راستای بررسی مشکلات کشور است. اعضای مجلس خبرگان رهبری در سخنرانی‌های خود، سلسله حرف­ها و انتقاداتی دارند و با دعوتی که از مسؤولان می­کنند، به بررسی مشکلات می­پردازند.

شورای نگهبان یک مفهوم «بین‌المللی» است

مفهوم شورای نگهبان یک مساله بین‌المللی است و همه کشورها دارند. یعنی تمام کشورها برای انتخاب کردن شخصیت‌های تراز اول کشورشان شورای نگهبان دارند تا ببینند یک شخص چه‌کاره است و سابقه‌اش چیست. ما هم شورای نگهبان داریم اما نمی‌دانم؛ این کسانی که الان قد علم کرده و علیه شورای نگهبان حرف می‌زنند این‌ها اطلاع بین‌المللی ندارند. همه‌جای دنیا که دوست و دشمن دارید همه‌شان یک شورای نگهبان دارند که شخصیت‌ها قبلا از فیلترهای معینی عبور می‌کنند. این کسانی که ادعای سیاستمداری می‌کنند و از این حرف‌ها می‌زنند اعتقادم این است که پناه بر خدا یا لجوج هستند و می‌خواهند در کشور خط انحراف ایجاد کنند یا نادان هستند.

فاضل ممدوح

رسانه‌ها از هر گونه سیاسی کاری پرهیز کنند

رسانه‌ها باید از هر گونه سیاسی کاری پرهیز کنند، از جمله رسالت‌های خبرنگاران، صداقت در گفتار و متن و پرهیز از هرگونه دروغ پراکنی و تحمیل عقائد بر دیگران است. از دیگر رسالت‌های رسانه‌ها، آن است که اتفاقاتی که در جامعه و جهان در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی می‌افتد، به خوبی رصد نموده؛ تحلیل درست و اطلاع دقیق از زوایای دقیق آن حادثه داشته و به موقع اطلاع رسانی نمایند. صداقت در بحث خبر رسانی بسیار مهم و اساسی است و از طرفی رسانه‌ها به خوبی می‌توانند روی مردم اثرگذاری مثبت انجام دهند.

اتحاد بین حوزه و دانشگاه پرورش نیروهای متخصص و متعهد را به همراه دارد

اتحاد بین این دو نهاد علمی موجب تربیت نیروهای متخصص انقلابی خواهد شد که این نیروها می‌توانند مشکلات کشور را مرتفع کنند. تخصص بی‌تعهد دردی از مشکلات کشور را دوا نخواهد کرد، لذا حل مشکلات کشور در سایه اتحاد بیشتر حوزه و دانشگاه امکان پذیر خواهد بود. متاسفانه آن مقدار که می‌توانستند ازظرفیت‌های وحدت حوزه ودانشگاه استفاده نشده است.

فعاليت ۱۸۰ هزار پايگاه ضد اسلام و شيعه

حوزه ظرفيت فوق العاده اي دارد که گاهي از آن غفلت مي شود. طلاب ظرفيت­هاي فراواني دارند که مي‌توانند مجموعه­هاي بزرگي را مديريت کنند اما متأسفانه گاهي بي‌توجهي مي شود، طلاب هميشه مظلوم بودند و امروز از هر زمان ديگري مظلوم‌تر هستند. امروز بيش از 180 هزار پايگاه ضد اخلاقي و ضد دين عليه شيعه و اسلام کار مي‌کنند، ما در مقابل چه کاري کرده‌ايم؟ بايد مسائل را براي مردم تبيين کنيم از اين رو وظيفه مبلغان در چنين شرايطي مضاعف است. دموکراسي به معناي حکومت مردم بر مردم است، امر به معروف و نهي از منکر يعني حکومت مردم بر مردم و اين که خود مردم مربي يکديگر باشند اما امروز بخشي از مردم امر به معروف را مانع آزادي مي‌دانند. امر به معروف و نهي از منکر يکي از مترقي­ترين اصول جامعه اسلامي است که بايد در جامعه نهادينه شود.

مبلغان در منابر ماه رمضان مردم را از تهدیدات دشمن آگاه کنند

مبلغ و روحانی باید جامعه را بشناسد و بر اساس سطحی که دارند به آنها مطالبی را ارائه کند. یک مبلغ باید دارای سواد کافی از آیات و روایات و اقوال بزرگان بوده و خودشان نیز مؤدب به آداب الهی باشند یک مبلغ باید به توانایی خود اضافه کرده و مردم را همین طور که دارای معنویت هستند به خدا دعوت کند. شرایط امروز با گذشته فرق کرده و دشمنان برنامه‌های متعددی برای ما دارند، مبلغان این تهدیدها را برای مردم تبیین کنند.

علمای شیعه از طریق رفتار و عمل مردم را جذب دین می‌کردند

موقعیت جوانان مذهبی و اسلامی در ترکیه بسیار مهم است و اگر شما طلبه‌های جوان ترکیه، بتوانید یک نفر را هدایت کنید، کار بسیار بزرگی انجام داده اید. علمای شیعه از طریق رفتار و عمل مردم را جذب دین می­کردند و می­کنند و سعی می­کردند طوری رفتار کنند که مردم عاشق دین و لباس روحانیت و حوزه شوند. از طریق عمل و رفتار می‌توان باعث جذب مردم به اسلام و تشیع شد.

فعالیت زنان مبلغ چندین برابر آقایان اهمیت دارد

فعالیت‌های تبلیغی بانوان طلبه در جامعه می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف کند. امروز غرب، سعی دارد بانوان را به سمت بی‌بند و باری بکشاند و قداست و حرمت زن را از بین ببرد؛ در این شرایط اگر زنان مبلغه بتوانند در مجالس زنانه مطالبی را بیان کنند که عفت را به جامعه بازگردانند و نگذارند زنان به سوی برنامه­های غربی حرکت کنند، بسیار موثر خواهد بود. به طور کلی استکبار در هر کشوری که برای آزادی اقدام کرده با ورود به مسائل زنان وایجاد انحراف دران مانع حرکت صحیح شده است.

فاضل ممدوح

فقیر و غنی بر سر سفره اطعام سالار شهیدان می‌نشینند

دشمنان ایران اسلامی در همه زمینه‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و دینی به حرکاتی دست زده‌اند تا با ایجاد بدعت از ارزش و فلسفه واقعی آن بکاهند. در طول ایام محرم و صفر، نعمت برای همه پهن است و فقیر و غنی بر سر سفره اطعام سالار شهیدان می‌نشینند. تلاش برای ایجاد بدعت در فرهنگ عاشورایی که انقلاب ایران از آن نشأت گرفته از آن جمله است و همواره کارشکنی‌هایی انجام می‌شود که این طبیعی بوده ومردم نباید متاثر از این گونه شبهات وهجمه‌ها باشند اما آن چه را که دشمن نسبت به آن حساسیت دارد را باید جدی بگیرند.

انقلاب اسلامی زمینه حضور 20 میلیون زائر ‌را در مراسم اربعین فراهم کرد‌

اربعین حسینی یک مراسم جهانی است و چون جهانی است خدا یک سلسله عوامل نگهدارنده برای آن ایجاد کرده است. این راهپیمایی عظیم در هیچ دین ومذهب دیگری نظیر ندارد. دشمنان هر وقت مشاهده می‌کنند که در موضوعی کارمان مؤثر است می‌خواهند ما را زمین بزنند و امام راحل فرمود هرگاه مشاهده کردید دشمن به یک موضوعی تمرکز کرد، بدانید که آن موضوع مثبت است و به دهن دشمن بزنید. سیاستی که انقلاب اسلامی امروز دارد دنیا را متحیر کرده است که پس از 1400 سال 20 میلیون نفر در مراسم اربعین حسینی شرکت می‌کنند و سیاست اسلام سبب این حضور عظیم شده است.

مسئولان، زمینه کاهش هر چه بیشتر هزینه سفر اربعین را فراهم کنند

به لطف الهی چندسالی است که پیاده روی اربعین به مراسم باشکوهی در ابعاد گسترده بین المللی تبدیل شده و آنچه مهم است این که باید شرایطی فراهم کرد که افراد بیشتری بتوانند در مراسم پیاده روی اربعین شرکت کنند و در این خصوص قطعاً مسئولان باید زمینه این کار را فراهم کنند. به هر صورت پیاده روی اربعین مانور اقتدار شیعه و بلکه امت اسلامی است و باید کسانی که متصدی هماهنگی و برنامه‌ها هستند به فکر ایجاد تسهیلات بیشتر برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه برای انجام این سفر معنوی باشند.

مکتب عاشورا؛ احیاگر روحیه ظلم ستیزی در ملت‌ها است

رسالت امروز مردم ما در مبارزه با استکبار همان رسالت شهیدان کربلا و رزمندگان دفاع مقدس است که با جان‌های خود در این راه جهاد کردند. هیچ مکتبی به اندازه مکتب عاشورا نمی‌تواند، روحیه مبارزه با ظلم را برای سرنگون کردن رژیم‌های استکباری در ملت ها و جوانان ایجاد کند.

زیارت نامه جامعه کبیره، بزرگ‌ترین ذخیره علمی و معرفتی

امام علی النقی علیه السلام، از جمله معصومینی است که عظیم‌ترین معارف الهی را به بشریت ابلاغ کرده است. زیارت جامعه کبیره یکی از آثار به‌جای مانده از امام هادی است که هر صفحه آن شامل همه معارفی است که از اهل بیت علیهم السلام برای انسان‌ها رسیده است. متاسفانه تاکنون شرح مناسبی برای جامعه کبیره نوشته نشده است ولی این کتاب گوهربار، بزرگ‌ترین ذخیره علمی، معرفتی، الهی، تقوایی و عرفانی است.

فرهنگ غلط ولخرجی‌ها در مراسم ازدواج باید اصلاح شود

اگر زندگی جوانان ما بر پایه آموزه‌ها و تعالیم اسلامی و بر محور صداقت و سادگی و صمیمیت آغاز شود، بسیاری از مشکلات چه قبل از ازدواج و چه پس از آن رخ نخواهد داد و یا بسیار کم و نادر خواهد شد. یکی از مسایلی که به ترویج ازدواج آسان و به موقع بسیار کمک می‌کند، صلاح فرهنگ غلط ریخت و پاش و ولخرجی‌های آن چنانی در برگزاری مراسم ازدواج است.

آیت الله یزدی بسیار مودبانه نامه ­ای به حضرت آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی نوشتند

از دیرزمان و از اوایل اسلام تاکنون همیشه سلسله مکاتبات و تبادل نظرها بوده و این طبیعی است که علما نسبت به یکدیگر گاهی انتقادات و نصایحی داشته اند. این نامه نگاری ها امری طبیعی و معمولی است ولی به نظر می­رسد عده­ای می­خواهند این مساله را جنجالی و از آن سوء استفاده کنند. آیت الله یزدی خیلی مؤدبانه و با رعایت مقام حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی نامه را نوشته است.

فاضل ممدوح

بیماری و ارتحال آیت الله ممدوحی

آیت الله حسن ممدوحی چند سالی بود که از بیماری سرطان، رنج می‌برد تا آن که یکی از بستگان ایشان خبر داد که فعلا در منزل بستری است، بیماری قبلی ایشان تشدید شده به طوری که از تنفس مصنوعی استفاده می‌شود. وی بیان داشت: برای بستری شدن آیت‌الله ممدوحی در بیمارستان فعلا تصمیمی گرفته نشده، ولی از مومنین درخواست داریم برای بهبودی حال این استاد حوزه علمیه دعا کنند.

آیت الله ممدوحی سه شنبه اول مهر ۱۳۹۹ مصادف با (چهارم صفر 1442) دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

رهبر معظم انقلاب در پیامی درگذشت آیت‌الله ممدوحی را تسلیت گفتند. متن پیام معظم‌له به شرح زیر است:

«بسم‌الله‌‌الرحمن‌الرحیم. درگذشت عالم با فضیلت جناب حجت‌الاسلام‌ والمسلمین آقای حاج‌شیخ حسن ممدوحی رضوان‌الله علیه را به خاندان و فرزندان گرامی و به همه ارادتمندان و شاگردان و مستفیدان از آن بزرگوار تسلیت عرض می‌کنم. ایشان عالم انقلابی و وارسته‌‌ای بودند که سال‌ها در خدمت تبیین و نشر معارف اسلامی تلاش و مجاهدت کردند. امید است این پرونده‌ عمل صالح مقبول حضرت حق متعال و موجب علو درجات آن مرحوم گردد. رحمت و رضوان الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم».

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز پیام تسلیتی صادر کرد:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ انا لله و انا الیه راجعون؛ رحلت عالم انقلابی و جلیل القدر حضرت آیت الله حاج شیخ حسن ممدوحی (رحمة الله علیه) از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و عضو جامعه مدرسین موجب تألم و تأثر گردید. ایشان که از پرورش یافتگان حوزه درسی آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) و علامه طباطبایی(ره) بودند در طول سال­ها، اندوخته علمی، فقهی و اخلاقی خود را به طلاب علوم اسلامی ارائه کردند و جمع کثیری را از افادات، دروس، تحقیقات و تالیفات علمی خود بهره‌مند ساختند. عضویت در مجلس خبرگان رهبری و مواضع صریح و روشن این عالم پرهیزگار در دفاع از ولایت فقیه و آرمان­های انقلاب اسلامی از ویژگی‌های برجسته و نمایان زندگی سیاسی ایشان است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این عالم فرزانه را به محضر حضرت بقية‌الله الاعظم (عجل ‌الله‌ تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبري «مدظله‌العالی»، مراجع عظام تقليد «دامت‌بركاتهم»، حوزه‌های علمیه، و خانواده محترم‌، شاگردان و ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان، صبر و اجر مسئلت می‌نماید. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته؛ محمد یزدی»

مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله ممدوحی روز پنج‌شنبه، ساعت 10 صبح از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد و آیت‌الله العظمی نوری همدانی، بر پیکرش نماز گزارد و در حرم مطهر بانوی کرامت حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. رحمت خدا بر او باد!

حامد عبدالهی

ارسال نظرات