۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۶۹۱۴۲۷
در تهران؛

خیران و واقفان آستان قدس رضوی تجلیل شدند

خیران و واقفان آستان قدس رضوی تجلیل شدند
تهران ـ با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، واقفان و ناذران آستان قدس رضوی در تهران مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری رسا در تهران، آیین تجلیل از واقفان و ناذران آستان قدس رضوی با حضور جمعی از واقفان و مسئولان آستان قدس رضوی در بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی برگزار و واقفان این آستان تقدیر شدند.

مالک رحمتی در این آیین تجلیل اظهار داشت: یکی از مهمترین وظایف ما توسعه وقف در مجموعه آستان قدس است که تنها با تکریم و بزرگداشت واقفان و ناذرانی تحقق می‌یابد که از دارایی خود در راه خداوند و اهل بیت (ع) می‌گذرند.

وی افزود: به تعبیری می‌توان گفت که آستان قدس رضوی بزرگترین مجموعه جهان اسلام است که توسط مردم اداره می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفت: آستان قدس رضوی صدها سال است که خدمات فرهنگی، اجتماعی، معنوی و معرفتی را به صورت رایگان و بدون هیچ گونه بودجه دولتی به مردم کشور ارائه می‌کند.

رحمتی تصریح کرد: به طور سالیانه 30 میلیون زائر به حرم امام رضا (ع) مشرف می‌شوند که توسط مردم در قالب واقفان و ناذران از آن‌ها پذیرایی می‌شود و به عنوان بزرگترین الگوی مدیریتی مردم محور محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که هر کجا که مردمی بودیم نتایج مطلوبی دریافت کردیم.

وی ابراز داشت: آستان قدس رضوی مجموعه‌ای مردم محور است که دارایی آن از مردم است و هر گونه فعالیتی در این مجموعه از سوی مردم رخ می‌دهد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: بیش از 116 هزار نفر خادمیار در آستان قدس رضوی هر گونه خدمات مورد نیاز را به اسم امام رضا (ع) انجام می‌دهند.

رحمتی بیان کرد: آستان قدس مجموعه‌ای از مردم، با مردم و برای مردم است و در حال حاضر مردمی‌ترین و موفق‌ترین الگوی مدیریت اسلامی است که با اختصاص جایگاه و نقش مؤثر به مردم می‌توان کار را به آن‌ها واگذار کرد.

وی این آستان را مجموعه‌ای کاملاً مردمی برشمرد و گفت: مجموعه آستان قدس مجموعه‌ای از مردم است و دارایی‌اش دارایی مردم است و توسط خود مردم اداره می‌شود و بیش از 200 هزار خادم و خادمیار هستند که امور آستان را اداره می‌کنند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه واقفان خادمان گمنام امام رضا (ع) هستند افزود: امام رضا (ع) خادم زیاد دارد که هر یک عنوانی دارند اما خادمان گمنام و بدون ادعای امام رضا (ع) شما واقفان، ناذران و خیران هستید که اگر ما در خط مقدم خدمت می‌کنیم به برکت حمایت شما عزیزان است و ما باید این را قدر بدانیم و هر از چند گاهی از این خادمان گمنام یاد کنیم.

رحمتی با بیان اینکه وقف سبب ماندگاری انسان است تصریح کرد: چه چیزی بهتر از وقف دارایی انسان را جاودان می‌کند، امروز حاج حسین ملک که سال‌ها است فوت کرده موزه و کتابخانه‌اش فعال است و نام حاج حسین ملک زنده مانده است.

وی ادامه داد: بزرگترین مکانیزم برای اینکه ما الهی و خدایی شویم در اسلام وجود دارد و آن همین وقف است و خوشا به حال شما که فردای قیامت در محضر امام رضا رو سفید هستید. باید فرهنگ وقف را در جامعه نهادینه کنیم تا همه مردم مانند شما بتوانند از مواهب وقف بهره ببرند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه رعایت نیت واقف خط قرمز ما در آستان قدس رضوی است ابراز داشت: ما در آستان قدس به عنوان امانت‌دار خدمت‌رسانی کنیم و امیدواریم با جلب رضایت واقفان بتوانیم وقف‌های به روز و با کارکردهای جدید و دانش بنیان انجام دهیم.

رحمتی در پایان خاطرنشان کرد: خدماتی که این روزها در ایام کرونا ارائه می‌شود از محل موقوفات است و این‌ها جز با حمایت شما واقفان و ناذران میسر نبود.

در ادامه این برنامه سعید جعفری ضمن تقدیر از زحمات واقفان و ناذران آستان قدس اظهار داشت: تلاش ما توسعه موقوفات و اجرای دقیق نیت واقف است که با شکل‌گیری بنیاد موقوفات دستاوردهای بی‌شماری خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه 35 درصد از موقوفات آستان قدس مربوط به بعد از انقلاب است افزود: استان تهران بعد از خراسان رضوی از نظر کمی و کیفی بیشترین موقوفات را دارد.

مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در تهران در ادامه گفت: براساس اسناد موجود موقوفات آستان قدس در تهران قدمت 200 ساله دارد و قدیمی‌ترین موقوفات مربوط به دوران قاجار است. همچنین در 1.5 سال اخیر 45 مورد وقف به ارزش 2500 میلیارد ریال در استان تهران ثبت شده که بیشترین واقفان هم بانوان بودند.

در ادامه حجت‌الاسلام اصغری با اشاره به ویژگی‌های وقف در جمع واقفان و ناذران اظهار داشت: با وقف می‌شود همیشه ماندگار شد و بعد از مرگ هم از برکات اموال بهره‌مند شد زیرا که وقف انواع زیادی دارد و تنها مختص به پول نیست و با خدمت هم می‌توان خادم بود.

وی با بیان اینکه در آستان قدس بعد از انقلاب برای احیای نهاد وقف تلاش‌های زیادی شده افزود: با تلاش خادمان آستان قدس تلاش‌های زیادی برای احیای موقوفات و اجرای دقیق نیات واقفان شده و تلاش می‌شود وقف رضوی رونق مضائفی بگیرد.

مدیر مشارکت‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی در ادامه گفت: موضوع وقف پول به اطلاع رهبر معظم انقلاب رسید و ایشان هم موافقتشان را با وقف پول اعلام کردند. وقف پول به این صورت است که واقف مثلاً 100 میلیون تومان را وقف آستان می‌کند و آستان هم با سرمایه‌گذاری آن پول درآمد حاصل از آن را در راستای نیت واقف هزینه می‌کند. وقف سهام هم راه‌اندازی شده و نخستین صندوق سرمایه در بورس هم به‌زودی ایجاد می‌شود.

اصغری تصریح کرد: نخستین اصل در وقف امانتداری است و ما امین موقوفات هستیم و قرن‌ها است که اموال واقفان در آستان قدس حفظ شده است. اصل دوم در راستای منفعت موقوفه است و اصل بعد مردمی بودن وقف است. همه دارایی آستان وقف است و هزینه‌های حرم از برکت موقوفات است.

در ادامه این برنامه محمدحسین استاد آقا با اشاره به اهمیت وقف و نذر اظهار داشت: آنچه واقفان در اختیار آستان قدس قرار داده‌اند به وسیله شبکه‌ای به نام شبکه خادمیاری که شامل 116 هزار نفر هستند در اختیار محرومان قرار می‌گیرد.

وی افزود: خادمیاران در مشاغل و روش‌های گوناگون مانند پزشک، معلم، راننده و غیره با حمایت خیران و ناذران خدمت‌رسانی می‌کنند.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی درباره خدمات بنیاد کرامت رضوی در شیوع کرونا گفت: در این ایام آستان قدس رضوی حدود 100 میلیارد تومان برای حمایت از خانواده‌های آسیب دیده در اختیار بنیاد کرامت قرار داده که از طریق موقوفات تأمین شده اما 4 برابر این مبلغ یعنی 400 میلیارد تومان دیگر توسط خیران تأمین شد و به شکل‌های مختلف در اختیار محرومان و خانواده‌های آسیب دیده از کرونا قرار گرفته است./1400/د۱۰۱/

ارسال نظرات