۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۶۹۱۷۰۵

ترکیه خواستار خرید ۴۰ فروند جنگنده «اف-۱۶» از آمریکا

ترکیه خواستار خرید ۴۰ فروند جنگنده «اف-۱۶» از آمریکا
منابع آگاه می‌گویند ترکیه رسماً از آمریکا خواسته که جهت نوسازی ناوگان هوایی ارتش خود، چهل فروند جنگنده اف-۱۶ و تجهیزات نوسازی به این کشور بفروشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، منابع مطلع بامداد جمعه خبر دادند ترکیه خواستار خرید ۴۰ فروند جنگنده «اف-۱۶» و حدود ۸۰ کیت نوسازی هواپیماهای جنگی خود را از آمریکا شده است.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود به خبرگزاری «رویترز» گفتند: «این معامله چند میلیارد دلاری، فعلا در مسیر فرایند فروش تجهیزات نظامی خارجی آمریکا است و منوط به تأیید وزارت خارجه و کنگره این کشور می‌باشد که می‌تواند این معامله را مسدود کند».

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این‌باره توضیح داد: «از نظر سیاسی، وزارت خارجه در مورد فروش یا انتقال تجهیزات نظامی پیشنهادی تا زمانی که به طور رسمی به کنگره اعلام نشده باشد، اظهارنظر نمی کند».

به نوشته رویترز، سفارت ترکیه در واشنگتن اما از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد.

پیشتر آنکارا بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده «اف-۳۵» سفارش داده بود که قرار بود توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شود، اما در سال ۲۰۱۹پس از خرید سامانه‌های پدافند موشکی روسی «اس-۴۰۰»، واشنگتن ترکیه را از این قرارداد کنار گذاشت.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه چند روز پیش از آمریکا خواسته بعد از کنار گذاشتن آنکارا از پروژه ساخت جنگنده اف‌-۳۵ مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار پول کشورش را برگرداند. (جزئیات بیشتر)

واشنگتن در ماه دسامبر تحریم‌هایی را علیه آژانس تدارکات نظامی ترکیه به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی ساخت روسیه تحت کاتسا وضع کرد . «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه  و سه مقام دیگر هدف تحریم ها قرار گرفتند که شامل ممنوعیت کلیه مجوزهای صادرات و مجوزهای صادراتی ایالات متحده به  ترکیه و همچنین توقف دارایی‌ها و محدودیت‌های صدور روادید برای دمیر است.

انتهای پیام/

منبع: فارس
ارسال نظرات