۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۶۹۱۸۰۴
عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی:

وقف با نیت رفع نیازهای حوزوی از با برکت‌ترین موقوفات است

وقف با نیت رفع نیازهای حوزوی از با برکت‌ترین موقوفات است
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام تکمیلی با تأکید بر ضرورت هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز از جمله حوزه علمیه، گفت: وقف با نیت حوزوی از بابرکت‌ترین موقوفات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حسین تکمیلی، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی و امام‌جمعه شیروان، امروز در مراسم گرامیداشت دهه وقف، ضمن تأکید بر اهتمام ویژه نسبت به این فریضه الهی، بر هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه تأکید کرد.

وی وقف با نیت رفع نیازهای حوزوی را ازجمله نیازهای موجود در این بخش برشمرد و افزود: وقف برای حوزه علمیه از بابرکت‌ترین و مهم‌ترین زمینه‌های وقف است.

حجت‌الاسلام تکمیلی گفت: وقت چشمه جاری است که انسان را در سرای آخرت سیراب می‌کند و صدقه‌ای جاریه‌ای است که انسان بعد از وفاتش می‌تواند از آن بهره‌مند شود و تا سالیان متمادی از آن در جوار رحمت حق‌تعالی ارتزاق کند.

امام‌جمعه شیروان افزود: با توجه به مردمان متدین و خیری که در شهرستان شیروان وجود دارد زمینه وقف در این شهرستان بسیار بالا است؛ ولی ثبت موقوفات در زمینه‌های فرهنگی و تربیتی در شهرستان نسبت به دیگر زمینه‌ها کمتر است؛ ازاین‌رو نیاز به همت خیرین و نیکوکاران این شهرستان است.

وی اضافه کرد: یکی از بابرکت‌ترین و مهم‌ترین زمینه‌های وقف با توجه به شرایط موجود به‌ویژه در شهرستان شیروان، ثبت وقف با نیت حوزه علمیه است.

عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: درواقع یکی از زمینه‌هایی که بهترین سرمایه‌گذاری برای آخرت انسان محسوب می‌شود وقف برای حوزه‌های علمیه است که محل رشد طلاب علوم دینی و ناشران و مبلغان اسلام ناب محمدی است.

گفتنی است، در این مراسم از سه تن از واقفان و خیرین حوزه علمیه شهرستان شیروان توسط امام‌جمعه و نماینده شهرستان شیروان در مجلس شورای اسلامی تقدیر به عمل آمد.

شایان‌ذکر است، بر اساس اعلام مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی تاکنون موقوفات حوزه علمیه استان در خراسان شمالی اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی ۹۴ مورد است که تعداد قابل‌توجهی از این موقوفات بعد از سفر مقام معظم رهبری در سال ۹۱ به استان اجرا و ثبت شده است.

در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی ۱۵ مدرسه علمیه با بیش از دو هزار و ۶۰۰ طلبه وجود دارد و این تعداد وقف بدون شک تکافوی نیازها و هزینه‌های فعلی این مراکز را نمی‌کند.

حوزه علمیه خراسان با هزار و ۲۰۰ سال قدمت و حدود ۳۰ هزار طلبه در حال آموزش در ۱۳۱ مدرسه علمیه تحت نظر ۲ هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مرکز حوزوی ایران است.

مدارس علمیه استان خراسان شمالی از سال ۱۳۸۸ تا سال ۹۵ به‌صورت نمایندگی مدیریت زیر نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ اداره می‌شدند، اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه ۹۵ به مدیریت استانی ارتقاء یافت.

شایان‌ذکر است، در استان خراسان شمالی ۱۵ مدرسه علمیه شامل ۹ مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران فعال است که در سال تحصیلی جاری درمجموع حدود دو هزار و ۶۰۰ طلبه خواهر و برادر در این مدارس در سطوح یک، دو، سه و چهار زیر نظر ۱۷۰ استاد اعزامی و حق‌التدریس مشغول به تحصیل علوم دینی هستند./9314/پ210/

هادی رحیمی
ارسال نظرات