۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۶۹۱۸۲۱

واکنش‌های جهانی به کشتار شیعیان قندوز

واکنش‌های جهانی به کشتار شیعیان قندوز
کشورهای جهان عملیات تروریستی داعش میان نمازگزاران مسجد جامع شیعیان در ولایت قندوز را به شدت محکوم کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با محکوم کردن حمله علیه شیعیان در ولایت قندوز گفت: حمله بر افراد غیرنظامی نقض حقوق اساسی بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز با محکوم کردن این حمله تأکید کرد: حادثه خونین در مسجد سیدآباد ولایت قندوز بخشی از الگوی نگران‌کننده خشونت در افغانستان است و این سومین حمله مرگبار در این هفته است که نهادهای مذهبی را هدف قرار داده است.

بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر

از سوی دیگر «پاتریشیا گاسمن» مسئول بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر نیز اظهار کرد: چنین رویدادهایی نشان می‌دهد که اقلیت‌ها و به‌ویژه شیعیان در افغانستان با خطر جدی روبه‌رو هستند.

این بمب‌گذاری نشان می‌دهد که جان افغان‌ها تا چه‌حد با خطر روبه‌رو است، به‌ویژه تهدید برای شیعیان واقعی است. جهان نباید نگاهش را از افغانستان دور کند، برای اقلیت شیعه، جنگ پایان نیافته است.

سعید خطیب‌زاده

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با محکومیت حمله به نمازگزاران در مسجد جامع سیدآباد ولایت قندوز گفت: اقدامات تروریستی در هر شکل و توسط هر طرفی انجام شود محکوم است.

رهبر حزب وحدت مردم افغانستان

محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان ضمن محکوم کردن حمله به مسجد جامع سیدآباد گفت: «باتوجه به تسلط طالبان بر کشور مسئولیت حفاظت از جان و مال و ناموس ملت به دوش آن‌ها می‌باشد که باید آن را به‌عهده بگیرند و در صورتی که آن‌ها از تأمین امنیت مراکز دینى و فرهنگى مردم ناتوانند باید براى متولیان مساجد، حسینیه‌ها و مدارس دینى و فرهنگى سلاح و مجوز توزیع کنند که خود امنیت مراکز یادشده را تأمین کنند در غیر آن صورت مسئولیت این کشتارهاى وحشیانه به دوش طالبان خواهد بود».

سخنگوی طالبان 

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز با محکوم کردن حمله وعده داد که عاملان آن پیدا و مجازات خواهند شد.

حامد کرزی

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان هم با محکومیت حمله آن را اسفبار و خلاف تمام اصول و ارزشهای انسانی و اسلامی دانست.

عبدالله عبدالله

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای‌عالی مصالحه افغانستان نیز حمله به مسجد شیعیان در قندوز را یک جنایت نابخشودنی و غیرقابل توجیه دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان این کشور با صدور بیانیه‌ای، مراتب اندوه و تاسف مردم و دولت پاکستان نسبت به حمله تروریستی به نمازگزاران در ولایت قندوز را ابراز داشت.

«عاصم افتخار» گفت: حمله تروریستی وحشتناک امروز به مسجدی در ولایت قندوز افغانستان که گفته می شود منجر به از دست رفتن جان‌های باارزش و زخمی شدن تعداد زیادی از افراد دیگر شده است.

وی تاکید کرد: ما ضمن همدردی و اعلام همبستگی با ملت افغانستان، بار دیگر تروریسم را در همه اشکال و ظواهر آن محکوم می کنیم.

وزارت امور خارجه ترکیه

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای، حمله تروریستی امروز به مسجد شیعیان در ولایت قندوز افغانستان را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: از خداوند برای قربانیان این حمله طلب رحمت و برای مجروحان نیز شفای عاجل مسئلت می‌کنیم. همچنین به مردم افغانستان تسلیت می‌گوییم.

اتحادیه اروپا 

اتحادیه اروپا با محکوم کردن حمله تروریستی اخیر به «قندوز» افغانستان خواستار محاکمه عوامل این حمله شد.

پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (شنبه) در بیانیه‌ای حمله تروریستی روز گذشته (جمعه) به مسجدی در «قندوز» واقع در شمال افغانستان را که به قربانی شدن حدود یکصد نفر منجر شد، محکوم کرد و خواستار مجازات محاکمه عاملان این حملات شد.

وزارت امور خارجه آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای حمله مرگبار به مسجد شیعیان در ولایت قندوز در شمال افغانستان را به شدت محکوم کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان این حمله، گفته است، مردم افغانستان سزاوار داشتن «آینده‌ای عاری از ترور» هستند.

یاد آوری می شود که در حمله انتحاری به مسجد سیدآباد منطقه خان‌آباد ولایت قندوز در روز جمعه دست کم ۴۶ نفر کشته و بیش از ۱۴۰ نفر مجروح شدند. اما یک مقام بیمارستانی ولایت قندوز می‌گوید دست کم ۵۰ نفر دراین حمله کشته شدند.

ساعاتی پس از این حمله گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله انتحاری به مسجد قندوز را برعهده گرفت./۹۸۸/

ارسال نظرات