۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۹۲۱۲۷

معرفی کتاب اصول مذاکره با دشمنان در سنت و سیره معصومان

معرفی کتاب اصول مذاکره با دشمنان در سنت و سیره معصومان
یکی از مسائل مورد بحث در جامعه اسلامی ایران مسئله مذاکره با دشمنان و اصول حاکم بر مذاکره با آنان بود و هنوز نیز مورد بحث است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در آستانه فرا رسیدن سالگرد برجام کتاب اصول مذاکره با دشمنان در سنّت و سیره معصومان(ع) به قلم سعید چراغی و با تقریظ آیت اله یوسفی غروی در 216 صفحه از سوی انتشارات مصطفی منتشر شد.

امروزه و به خصوص در این یک دهه ای که با بحث برجام و نظریه تعامل با دشمنان سپری شد یکی از مسائل مورد بحث در جامعه اسلامی ایران مسئله مذاکره با دشمنان و اصول حاکم بر مذاکره با آنان بود و هنوز نیز مورد بحث است به همین خاطر نویسنده کتاب- چنانکه خو در پیش گفتار کتاب بیان داشته است-  با هدف دستیابی و شناخت اصول حاکم بر مذاکره با دشمنان، گزاره‌های تاریخی موجود را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و با روش «توصیفی تحلیلی» اصول حاکم بر مذاکره با دشمنان در سنّت و سیره معصومان(ع) را استخراج نموده است چرا که راهبردهای کلی و استراتژیک نظام اسلامی و نحوه گفتگو و مذاکره با دشمنان را سنّت و سیره معصومان(ع) تعیین و مشخص می نماید و دولت ها و نظامات اسلامی نیز باید بر طبق سنّت و سیره معصومان(ع) عمل نموده و مسیر حرکت و اهداف خود را منطبق بر سنّت و سیره آنان سیاست‌گذاری و دنبال نمایند. به همین خاطر، دانستن اصول حاکم بر مذاکره با دشمنان در سنّت و سیره معصومان(ع) ارتباط مستقیمی با مذاکره و گفتگوی دولت های اسلامی با دشمنان خود دارد.

برشی از کتاب

مولّف در جمع بندی خود از فصل سوم که به نگارش اصول مذاکره با دشمنان پرداخته است چنین نوشته است: در این فصل با طرح این سوال که «آیا اسلام هر نوع مذاکره و گفتگویی با دشمنان را در هرسطحی و با هر قیمتی تجویز کرده است یا اینکه اصول و قواعدی را مطرح کرده و چارچوبی تعیین نموده است؟» بیان کردیم که اسلام در قاعده رفتاری خویش، مبانی و اصول ثابتی را ترسیم نموده است که ثابت و غیر متغیّرند و برای مذاکره با دشمنان، ملاکات و اصول مورد نیاز را بیان نموده است و مذاکره با آنان را منوط به حفظ و پاسداری از اصول و ارزش های اسلامی دانسته است. چراکه از نظر اسلام حفظ اصول و مبانی اسلامی مقدم بر گفتگو و مذاکره با دشمنان بوده و از اولویت خاصی برخوردار است و عبور از این اصول را عبور از خط قرمز خویش قلمداد می نماید. سیره ائمه معصومان(ع) نیز بر طبق این اصول و قواعد اسلامی شکل گرفته است.

جهت خرید کتاب با آیدی زیر در ایتا در ارتباط باشید و یا عدد 1 را به شماره 09192786027 ارسال نمایید.
https://eitaa.com/sadegh120

ارسال نظرات