۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۶۹۳۰۴۸

توجه به اشتراکات دینی،کلید وحدت

توجه به اشتراکات دینی،کلید وحدت
کاهانی گفت: شاید اصلی ترین سد در مسیر ترویج گفتمان وحدت در کشور تعریف غلط از وحدت در بین عوام و مردم کشور بلکه در جهان اسلام باشد.

مقدمه: هفته وحدت  نماد همدلی، اخلاق‌ محوری و عظمت مسلمین و برادری شیعه و سنی است؛ به نوعی می‌توان گفت که هفته وحدت نماد پیمان با راه و روش اسلام و خط امام و رهبری است. هفته وحدت به این معناست که شیعه و سنی باید در مشترکات با هم وحدت و انسجام داشته باشند و در جهت زدودن اختلافات و همچنین، مقابله با دشمن مشترک یعنی صهیونیست، وهابیت و تکفیری‌ها اقدام کنند.

به همین خاطر خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت و گو با صالح کاهانی فعال فرهنگی و اجتماعی به ضرورت وحدت در جهان اسلام پرداخت.

رسا_ راهکار اجرایی شدن وحدت به عنوان یک اصل و پایه مجامع اسلامی چیست؟

نکته ای که در تجارب زیسته به آن برخورده ایم برخلاف نگاه های کلان و از بالا به پایین در مسئله وحدت، ما بایستی بیش از اینکه به فکر تولید مفاهیم جدید باشیم باید به یک سری ظرفیت های مغفولی که در تجربه زیسته مناطق تلفیقی و مشارکت اهل سنت در صحنه های مختلف استفاده کافی و مناسب را ببریم، مقصود من این است که در فضای فرهنگی کشور به چه اندازه شهدای اهل سنت ضریب پیدا کرده اند و برای آن ها تولید محتوا ( کتاب، فیلم و...) تهیه و تولید شده است، در مشارکت های اجتماعی، جهاد سازندگی چه مقدار سهم اهل سنت ثبت و به تصویرکشیده شده است، در کشور ما بعد از انقلاب به وفور مجاهدت های اهل سنت یافت می شود و لازم است که آن ها را به تصویر کشید، برای مثال این سردار و فرمانده نیروی دریایی منسوب شده از طرف فرمانده کل قوا، تجربه زیسته و خاطرات و اشتراکات و روایات دست اولی دارد که هنوز به آن ها دست پیدا نکرده ایم.

توجه به مردم شناسانه و نگاه از پایین به بالا به موضوع وحدت و از بین توده های مردم  اهتمام به این قرابت ها و اشتراکات موضوع مغفول مانده است، و از آنجایی که این محتوا پیوند عمیقی با زندگی مردم دارد مطمئناً جذا تر و تاثیرگذار تر از بولتن ها و رویدادهایی است که از بالا برای مردم اجرایی می کنیم.

وحدت را باید یک تعریف کاملاً مردمی مبتنی بر تجربه زیستی مردم در انقلاب اسلامی و در این چهاردهه داشته باشیم.

توجه به اشتراکات دینی،کلید وحدت

رسا_ چه روش هایی برای فرهنگ سازی عمومی وحدت وجود دارد؟

به لحاظ تکنیکال و فرمی روش ها در خیلی از مفاهیم و موضوعات به وفور یافت می شود و مشکلی در تکنیک نداریم، ولی موضوع مهم دو نکته دیگر است، اولاً اینکه به موضوع وحدت را از چه منظری نگاه کنیم؟ مسئله عدالت را مبنی قرار دهیم مسئله فرهنگ را مبی قرار داد این نکته اول است که به اهل سنت با چه زاویه ای نگاه می کنیم. دوماً تعریف درستی از وحدت طرح کنیم، در بین عوام و مردم تعریف غلطی از فرهنگ به وجود آمده است که وحدت را به معنی یکی شدن بیان می کنند و این شاید اصلی ترین سد در مسیر ترویج گفتمان وحدت در کشور بلکه در جهان اسلام باشد.

در مناطق مختلف کشور سوژه های خوبی وجود دارد که ما را به مفهوم وحدت برساند اما چون مغفول مانده است، مسئله وحدت به معنای واقعی خود محقق نشده است.

رسا_ چه رفتارهایی بین شیعیان موجب اختلال در مسئله وحدت شده است؟

یکی از دلایل فهم تاریخی ما از مذهب است که مذهب را محدود در یک سری از اتفاقات تاریخی کرده ایم که البته در محیط نخبگانی جای بحث و تحلیل دارد اما وقتی به فضای گفتمانی عمومی وارد می شود تبدیل به محور خشنونت می شود و بر این اساس هیچگاه زندگی همراه با وحدت نخواهیم داشت، اگر این نگاه را اصلاح کنیم و به اشتراکات متمرکز بشویم، وحدت مسلمین رقم خواهد گرفت.

توجه به اشتراکات دینی، کلید وحدت

توجه به اشتراکات دینی،کلید وحدت

رسا_موانع وحدت چیست؟

یکی از اصلی ترین موانع وحدت در بحث کلان تعریف مبهم وحدت است، در درجه بعد مبلغینی دینی می باشند که برخی با انگیزه غلط به مناطق تلفیقی سفر می کنند و گاهاً با دامن زدن به تعصبات مذهبی موجب رنجش و کینه توزی می شوند، ترویج دین نباید با افراط گرایی همراه باشد و باید تلاش شود به جای واگرایی در جوامع مردمی و حکومتی هر دو مذهب همدیگر را در برنامه های خودشان دعوت کنند.

رسا_ استکبار از تفرقه انداختن به شیعه و سنی به دنبال چیست؟

مسئله وحدت مسلمانان علاوه بر دشمنان داخلی  دشمنان بیرونی نیز دارد که اتفاقاً گرایشات افراطی در مذهب شیعه و اهل سنت دست ساخته استکبار جهانی و دشمنان بیرونی است، نخبگان دو مذهب باید نسبت به رصد، شناسایی و تحلیل این جریانات در جهان اسلام بیشتر دقت کرده و به گفتگو بپردازند تا به هیچ عنوان این تاثیرات غلطی که تلاش می شود از طریق رسانه و مناسک و مجالس دینی در مناطق شیعه و سنی ترویج گردد، جلوگیری بشود، استکبار همیشه به دنبال تفرقه بین مسلمانان بوده تا به این وسیله به هدف خود که استعمار دنیای اسلام است، دست یابد.

رسا_ با تشکر از اینکه این فرصت را در اختیار ما قرار دادید.   

 

 

ارسال نظرات