۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۶۹۵۲۸۵

عقب‌نشینی یک تیپ نظامی ائتلاف سعودی از «سقطری» یمن

عقب‌نشینی یک تیپ نظامی ائتلاف سعودی از «سقطری» یمن
منابع رسانه‌ای یمن از عقب‌نشینی نیروهای یک تیپ نظامی ائتلاف سعودی از «سقطری» یمن و بازگشت به عربستان خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، امروز دوشنبه ۲۴ آبان مصادف با ۱۵ نوامبر میلادی از عقب‌نشینی شماری از نیروهای ائتلاف سعودی از جزیره «سقطری» یمن خبر دادند.

جزیره سقطری یمن در شمال غرب اقیانوس هند و در دهانه خلیج عدن واقع شده و مشرف به آبراه تجاری مهم دریای سرخ است و در مجاورت قاره آفریقا و تنگه باب‌ المندب قرار دارد و همین مسأله اهمیت تجاری و نظامی فوق‌العاده‌ این منطقه را مضاعف کرده است.

سقطری طی توافقی میان امارات و دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» به مدت ۹۹ سال به ابوظبی اجاره داده شده و به همین دلیل نیروهای امارات نیز در این جزیره مستقر هستند. چندی پیش نیز رسانه‌های صهیونیستی از ایجاد پایگاه نظامی مشترک امارات و رژیم صهیونیستی در این جزیره خبر دادند و اعلام کردند که هدف از این اقدام رصد کشتی‌هادر دریای مکران و تنگه باب المندب و شاخ آفریقاست.

به اعلام رسانه‌های یمنی، امروز، نیروهای تیپ ۸۰۸ ائتلاف سعودی که از سال ۲۰۱۸ در سقطری مستقر بودند، عملا از این جزیره خارج و عقب‌نشینی کردند.

به نوشته پایگاه «الخبر الیمنی»، هنوز مقصد بعدی تیپ ارتش سعودی مشخص نشده است اما انتظار می رود که این نیروها به خاک عربستان بازگردند همان‌طور که اخیرا در اقدامی مشابه، تیپ نظامی ائتلاف سعودی مستقر در عدن به عربستان بازگشتند.

بر اساس این گزارش، روند عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف سعودی از یمن به بهانه بازاستقرار در برخی مناطق دیگر به عنوان مقدمه‌ای برای عقب‌نشینی کامل ریاض از یک جنگ فرسایشی چندین ساله در یمن ادامه دارد.

سه‌شنبه هفته پیش بود که خبر عقب‌نشینی نیروهای سعودی حاضر در اردوگاه فرماندهی نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در منطقه الشعب در غرب عدن و خارج کردن جنگ‌افزارها، خودروهای زرهی و تجهیزات آن از این منطقه رسانه‌ای شد.

بر اساس این گزارش، این تجهیزات نظامی با یک کشتی به نام «دره جده» از بندرگاه «الزیت»، در میان تدابیر شدید امنیتی از عدن خارج شد. یک فروند هواپیمای باری سعودی هم برای انتقال تجهیزات و سربازان به طور همزمان وارد فرودگاه این شهر (عدن) شد».

ائتلاف سعودی آبان ۱۳۹۸ از استقرار مجدد نیروهای خود در عدن خبر داده و این نیروها جایگزین نیروهای امارات کرد. امارات به مدت چهار سال این شهر را در اشغال خود داشت.

منابع رسانه‌ای یمن، جمعه پیش (۱۲ نوامبر) نیز اعلام کردند که نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی به صورت ناگهانی از مناطق بسیاری در اطراف «الحدیده» (غرب یمن) مانند منطقه کیلومتر ۱۶، «الصالح» در شمال شهر الحدیده، مجتمع صنعتی-تجاری «اخوان ثابت» و منطقه «المنظر» در جنوب الحدیده عقب‌نشینی کردند. عقب‌نشینی نیروهای وابسته به این ائتلاف از جنوب و شرق شهر راهبردی الحدیده واقع در غرب یمن مانند یک بمب صدا کرد./۹۸۸/

منبع: رسانه‌ای یمن

ارسال نظرات