۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۶۹۵۳۱۷

مراسم بزرگداشت مقام علمی، حکمی و عرفانی علامه طباطبایی در کاشان برگزار شد

مراسم بزرگداشت مقام علمی، حکمی و عرفانی علامه طباطبایی در کاشان برگزار شد
اصفهان - مراسم بزرگداشت مقام علمی، حکمی و عرفانی علامه طباطبایی با حضور اساتید، روحانیون و طلاب مدارس علمیه کاشان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام حسین عرب بعد از ظهر در این مراسم که در مدرسه علمیه مرحوم آیت الله ابوتراب امامی کاشانی برگزار شد، گفت: علامه طباطایی از جمله عالمانی که هم محقق و هم مؤسس است.

به گفته وی، برخی تنها به مقام علمی رسیدند و عالم برجسته‌ای هستند، اما تحقیق ندارند، اما برخی دیگر تحققیات علمی دارند، اما تأسیساتی ندارند.

حجت الاسلام عرب گفت: در میان فق‌های دو قرن گذشته شیخ انصاری را فقیهی محقق و محدث می‌دانند که در کتاب الطهاره اش فقهات خود و در مکاسب تحقیقات و در وسائل تأسیسات خود را نشان می‌دهد.

این استاد حوزه با بیان اینکه علامه طباطبایی با تحقیقات فراوانی که دارد تأسیسات هم دارد، اظهارداشت: فلسفه مضاف به ویژه حرف‌های علامه طباطبایی در فلسفه اخلاق نیاز به بررسی بیشتر دارد.

وی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی برای نخستین بار مرزبین اعتبار و حقیقت را مشحص کرده است، گفت: اگر شرح شهید مطهری در ۳۲ سالگی بعنوان شاگرد علامه نبود، اصول فلسفه و رئالیسم که ۱۴ مقاله را شامل می‌شود برای دیگران قابل فهم نبود.

همچنین حجت الاسلام محمد حسین شجری استاد حوزه نیز به شبهات بین فلسفه و حکمت اشاره کرد و گفت: منشاء شبهه و مخالفت با فلسفه الهی ناشی از جهل است.

وی افزود: یکی از شبهاتی که در رابطه با فلسفه بیان شده است این است که فلسفه تنها فلسفه الهی و اسلامی نیست، چرا که فلسفه روش استدلالی عقلی و به دنبال هستی شناسی است و نباید برای آن پسوند و پیشوندی تعریف کرد.

وی با اشاره به معنای فلسفه و پسوند اسلامی الهی فلسفه، گفت: علامه طباطبایی درمقابله با جریان فلسفه ستیز وعرفان گریز دربخش‌هایی از کتاب وزین خود «علی و الفلسفه الالهیه» کلام امیرمومنان (ع) را دارد که حاوی مطالب فلسفی است.

حجت الاسلام شجری به چگونگی ارتباط بین دین و فلسفه اشاره کرد و گفت: برخی رابطه بین دین و فلسفه را تقابل این دو می‌دانند و آن‌ها را در تعارض با یکدیگر می‌دانند و این در حالی است که برخی دیگر دین و فلسفه را دو موضوع جدا از هم می‌دانند.

وی ادامه داد: اگرمنظور از فلسفه، فلسفه‌ای مادی گرا است که مبانی آن حسی و تجربی است بین دین و فلسفه تقابل خواهد بود، اما فلسفه‌ای که مبانی آن از حس و تجربه فراتر رفته وعوالم فوق عالم ماده را اثبات می‌کند تا به خدا می‌رسد، تقابلی بین دین و فلسفه نمی‌نخواهد بود.

به گفته وی در فلسفه الهی نه تنها هیچ تقابلی بین دین و فلسفه وجود ندارد بلکه خدمات متقابل فلسفه و دین به یکدیگر تبادلات بین این دو را در موضوعات مختلف به همراه دارد وهیچ تقابلی بین دین واقعی و فلسفه به معنای واقعی فلسفه وجود نخواهد داشت./۱۳۰۷/پ210/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
عالیست..
0
0