۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۶۹۵۴۳۳

اعتراف صهیونیست‌ها به شکست در سوریه؛ برکناری بشار اسد دیگر مطرح نیست

اعتراف صهیونیست‌ها به شکست در سوریه؛ برکناری بشار اسد دیگر مطرح نیست
منابع بلندپایه امنیتی رژیم صهیونیستی با اعتراف به بازگشت «بشار اسد» به قدرت با وجود تمام تلاش‌های موجود برای سقوط دمشق گفت: گزینه براندازی نظام سوریه بیهوده بوده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، پس از انتشار گزارش‌های متعدد درباره عادی‌‌سازی و توسعه روابط برخی از کشورهای عربی با دمشق که به اعتقاد ناظران سیاسی با چراغ سبز واشنگتن صورت گرفته، دیگر تل‌آویو نیز مانند همپیمان قدیمی خود چاره‌ای جز پذیرش واقعیت موجود ندارد و لذا رسما پذیرفته که دیگر موضوع سقوط دمشق و دولت «بشار اسد» معنایی ندارد.

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار گزارش منتشر شده در روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» نوشت: اسرائیل رسما به شکست خود اعتراف می‌کند و می‌داند که برکناری اسد، دیگر یک گزینه نیست و وی پس از گذشته نزدیک به ده سال، در حال گسترش نفوذش در سراسر سوریه است.

بر این اساس، «لیلاخ شووال» تحلیلگر نظامی، در روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» به نقل از منابع بلندپایه امنیتی در رژیم صهیونیستی می‌گوید که تغییراتی که در مرحله اخیر در سوریه رخ می‌دهد، بسیار دراماتیک و چشمگیر است. پس از این‌که سوریه نزدیک به یک دهه، در یک «جنگ داخلی» وحشیانه غرق در خون بود و طی آن‌، صدها هزار نفر کشته و زخمی شدند و میلیون‌ها نفر از این کشور گریختند؛ رئیس جمهور بشار اسد به قدرت بازگشته و اکنون تلاش می‌کند تا حاکمیت خود را بر کشور «تحمیل» کند.

وی مدعی شد که بشار اسد اکنون به دنبال تحمیل قدرت خود بر سراسر سوریه و حتی بر طرف‌هایی مانند ایران است که به او در این مسیر کمک کرده‌اند.

این تحلیلگر اسرائیلی به نقل از منابع مذکور مدعی شد: «این اقدام اسد از این نظر جالب توجه است که او مدیون ایرانی‌ها و حزب الله است. زیرا در آغاز جنگ داخلی اسد شکست های زیادی را متحمل شد. اما ایران و حزب الله و سپس روسیه به سوی آن شتافتند و آن را به پیروزی رساندند.

شووال به نقل از منابع بلندپایه رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن درخواست کمک دمشق از ایران و روسیه، ادعا می‌کند:« ایران و حزب‌الله از سال ۲۰۱۲ از طریق مشاوره نظامی، انتقال تسلیحات و کمک‌های اقتصادی و سپس با نیروهای رزمی وارد خاک سوریه شدند، سپس روسیه متوجه شد که فرصتی برای نفوذ در منطقه وجود دارد و شروع به پمپاژ تجهیزات، وسایل جنگی و نیرو کرد. عملا مداخله نیروهای خارجی، و عمدتا روسی، نظام اسد را نجات داد و کنترل آن را بر دولت بازگرداند».

به گفته منابع اسرائیلی، نظام سوریه از سال ۲۰۱۸ برای تحمیل مجدد حاکمیت خود بر این کشور و بازسازی ارتش سوریه تلاش کرد. درست است که تا کنون تمام مناطقی که قبل از درگیری‌های سوریه تحت حاکمیت اسد بوده‌اند، تحت کنترل آن درنیامده‌اند، اما او تمام تلاش خود را برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهد.

این تحلیلگر صهیونیست با وجود مانور دادن بر روی ادعای رسانه‌های سعودی و منابع اطلاعاتی و جاسوسی تل‌آویو مبنی بر عدم رضایت دمشق از حضور ایران در سوریه در این مرحله و هدف قرار دادن اتحاد دمشق و تهران در مقابله با تجاوزهای رژیم صهیونیستی، اذعان می‌کند که به هر حال هیچ چیزی نمی‌تواند مانع دستور اسد به ارتش خود برای هدف قرار دادن هواپیماهای اسرائیلی که به سوریه حمله می‌کنند، با آتش ضدهوایی شود.

وی افزود: «در جریان این حملات ده ها موشک زمین به هوا به سمت هواپیماهای اسرائیلی شلیک می‌شود. این آتش‌ها بر آزادی عمل نیروی هوایی اسرائیل تأثیری نمی‌گذارد، اما گزارش‌های نیروی هوایی حاکی از آن است که در مقایسه با آنچه در گذشته بود، پاسخ‌های سوریه سریع‌تر شده و زمان پاسخ سوری‌ها به حملات به میزان ۲۰ درصد در مقایسه با گذشته، کوتاه‌تر شده است».

ارسال نظرات