۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۶۹۶۲۰۴
حجت الاسلام الماسی در گفت‌وگو با رسا:

تنها نمره خوب ملاک نخبگی نیست / حوزه نخبگان خود را بورسیه کند

تنها نمره خوب ملاک نخبگی نیست / حوزه نخبگان خود را بورسیه کند
رییس مؤسسه تخصصی فقه و اصول اهل‌البیت‌‌(ع) به تبیین مؤلفه های نخبگی در حوزه های علمیه پرداخت و گفت: به اعتقاد بنده حوزه باید نخبگانش را بورسیه کند.

حجت‌‌‌الاسلام علی الماسی، رییس مؤسسه تخصصی فقه و اصول اهل‌البیت‌‌(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص حمایت از نخبگان و در تبیین مؤلفه های نخبگی در حوزه های علمیه، گفت: نخبه کسی است که علاوه بر توانمندی هایی که در خودش ایجاد کرده است، توان تأثیرگذاری گسترده در دیگران را نیز داشته باشد.

وی ادامه داد: البته تأثیرگذاری محدود به یک دامنه خاص نیست، چه بسا ممکن است توان تاثیرگذاری آموزشی، فرهنگی، تبلیغی، پژوهشی و یا پرورش نیروی مدیریتی را داشته باشد؛ مهم این است که فردی بتواند خودش را در زمینه ای متخصص کند و این توانمدی را در قالب گسترده کمی و کیفی به دیگران نیز منتقل سازد؛ به اینچنین فردی نخبه گفته می شود.

رییس مؤسسه تخصصی فقه و اصول اهل‌البیت‌‌(ع) با بیان اینکه به هیچ وجه نمره بالا و عالی ملاک نخبگی نیست، ابراز  داشت: حوزه اگر نخبه سوزی نکند، بزرگترین بها را به نخبگان حوزی داده است؛ در همه جای دنیا اگر افرادی به عنوان نخبه شناسایی می شوند، روی آن فرد سرمایه گذاری می کنند به این دلیل که بازدهی بیشتری در جامعه دارند، اما متاسفانه این موضوع را در حوزه مشاهده نمی کنیم.

حجت الاسلام الماسی خاطرنشان کرد: اگرچه حمایت های محدود کوچکی از نخبگان در حوزه صورت گرفته است، اما بدلیل محدودیت های منابع و عدم رسیدن به بلوغ فکری در رسیدگی و اهتمام به نخبگان، حمایت جدی از نخبگان حوزوی صورت نمی گیرد، مضافاً بر حمایت از یک نخبه باید برنامه نتیجه محور برای آن نیز در نظر داشت.

رییس مؤسسه تخصصی فقه و اصول اهل‌البیت‌‌(ع) تصریح کرد: مشوق های بیرونی باعث می شود نخبگان حوزوی به صورت نهال و بدون بلوغ نخبگی به سمت نهادهای علمی دیگر و دستگاه های اداری بروند؛ نخبگی یک پروسه است و حتی شدت و ضعف دارد، به این دلیل باید به آن نگاه بلند مدت داشت، به اعتقاد بنده حوزه علمیه قطعاً باید نخبگانش را بورسیه کند./ت302/

ارسال نظرات