۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۶۹۷۱۰۲
معرفی کتاب؛

اطلاعات عملیات انقلاب اسلامی

اطلاعات عملیات انقلاب اسلامی
کتاب اطلاعات عملیات انقلاب اسلامی کتابی است که به زندگی نامه و خاطراتی از سردار شهید عبدالرسول استوار محمودآبادی، همرزم سردار قاسم سلیمانی می پردازد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «اطلاعات عملیات انقلاب اسلامی» کتابی است که به زندگی نامه سردار شهید عبدالرسول استوار محمودآبادی، همرزم سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و از شاگردان شهید محراب آیت‌الله دستغیب پرداخته و خاطراتی از سردار را به نگارش در آورده است.

سردار پاسدار عبدالرسوال استوار محمود آبادی در سال ۱۳۴۱ در محله حاج رجب شیراز متولد شد و در شش سالگی به دلیل اشتغال پدرشان در کارخانه قند کوار به زادگاه پدری شان شهر کوار مهاجرت کردند، ایشان در چهارده سالگی به شیراز بازگشتند و دوران دبیرستان را در دبیرستان شاپور (ابوذر فعلی) سپری کردند و از جوانان انقلابی شیراز بودند.

نویسنده کتاب، حجت الاسلام حامد تقدیری رئیس سازمان مدارس علوم و معارف اسالمی صدرا وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است که در دوران مسئولیت سردار شهید استوار محمودآبادی، در مؤسسه راهیان کوثر در فعالیت‌های تربیتی و اردویی، ایشان را همراهی می‌کردند؛ در این کتاب، نویسنده خاطراتی از خود در دوران همراهی سردار شهید از رفتار ایشان و یا خاطراتی که از زبان سردار شهید عبدالرسول استوار محمود آبادی شنیده است را نقل می‌کند.

نویسنده در مقدمه کتاب - باتوجه به عدم ثبت دقیق خاطرات در زمــان نقل- ابراز امیدواری می‌کند که دیگر همراهان سردار شهید عبدالرسول استوار محمود آبادی نیز خاطرات خود را جهت شناخت بیشتر فرماندهان انقلاب اسلامی، بیان کرده و منتشر کنند.

مختصری از زندگی سردار

سردار عبدالرسوال استوار از ابتدای جوانی و با شروع دفاع مقدس عازم جبهه‌های غرب و جنوب شده و در لشگر ۱۹ فجر و تیپ مستقل ۳۵ امام حسن (ع) به عنوان فرمانده گردان، مسئول اطلاعات و عملیات لشکر، فرمانده تیپ مستقل، به دفاع از کشور پرداخته و در این عرصه بار‌ها مجروح و مصدوم شیمیایی شدند.

پس از آن نیز در عرصه‌های مختلف از جمله فرماندهی دانشکده علوم و فنون، مسئول آموزش و اطلاعات نیروی زمینی سپاه، مؤسس نیروی ویژه صابرین سپاه، فرمانده قرارگاه مدینه منوره در جنوب کشور، فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا در شمال غرب کشور، به دفاع از امنیت کشور پرداختند.

ایشان در دفاع از حریم اهلبیت در مقابل گروه‌های تکفیری دوشا دوش سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج حسین همدانی در سوریه و عراق مجاهدت کردند و پس از آن در عرصه فرهنگی کشور، مسئولیت مدارس سپاه را عهده دار شدند و مسئول پیاده سازی الگوی طرح تحول و سند چشم انداز نظام آموزشی مدارس کشور شدند.

ایشان در مأموریت آخرشان در کشور عراق، آلوده به ویروس کرونا شده و به علت مصدومیت شیمیایی دوران دفاع مقدس، به فیض شهادت نائل شدند.

معرفی کتاب اطلاعات عملیات

برشی از کتاب

از عشایر بود و در کودکی کوچ عشایر را تجربه کرده بود. طبیعت را خوب می‌شناخت و به این دلیل برای هر محیطی، حرف‌های زیادی از تجربیات خود نقل می‌کرد. تجربیات نظامی زیادی هم داشت. فرماندهان و وضعیت فعالیت نظامیشان را خوب می‌شناخت و تحلیل می‌کرد. شهید احمد کاظمی را بی نظیر می‌دانست. می‌گفت شهید کاظمی فرمانده‌ای بود که همزمان می‌توانست فرمانده ستاد و صف باشد و به خوبی هر دو را اداره کند. می‌گفت: شیوه‌های مدیریتی فرماندهان سپاه را بررسی کردم؛ یک کتاب قطور شده بود.

هر کسی هر خلاقیتی داشت در سپاه به میدان آورده بود. می‌گفت: این اتفاق در ارتش‌های جهان سابقه ندارد. سردار شهید عبدالرسول استوار محمود آبادی دست راست شهید حسن باقری بود. همین همراهی، او را متخصص اطلاعات عملیات کرده بود. شناسایی را در هر کاری ضروری می‌دانست و همیشه می‌گفت تا می‌توانید شناسایی کنید و بعد عملیات. حاج قاسم هم خیلی دوستش داشت، چون حاج رسول مرد عملیات‌های سخت بود.

یک بار وسط بحبوحه جنگ سوریه، حاج قاسم وارد سنگر شده بود و دیده بود حاج رسول نقشه اسرائیل را گذاشته وسط و دارد نقشه عملیاتی طراحی می‌کند. بهش گفته بود: چه می‌کنی حاج رسول؟ گفته بود: دارم نقشه عملیات حذف اسرائیل بعد از داعش را طراحی می‌کنم. حاج قاسم گفته بود: وسط این شلوغی جنگ و حضور داعش؟ حاج رسول پاسخ داده بود: فرضش که محال نیست. ان شاءالله با فرماندهی شما اون روز هم میاد.

ارسال نظرات