۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۶۹۸۱۴۴
حجت الاسلام اسماعیل زاده خبر داد؛

تقویت نشست های تخصصی با موضوع فقه معاصر در حوزه علمیه مازندران

تقویت نشست های تخصصی با موضوع فقه معاصر در حوزه علمیه مازندران
مازندران - معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به حاکم نگاه تحول گرایانه در حوزه، از تقویت نشست های تخصصی با موضوع فقه معاصر در حوزه علمیه استان خبر داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام صدرالله اسماعیل زاده، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در چالوس برگزار شد، با اشاره به این که وحدت حوزه و دانشگاه سر منشأ آن به واسطه شهادت عالم فرهیخته استاد حوزه و دانشگاه شهید مفتح است، گفت: این روحانی شهید ملجأ دانشجویان بود.

وی با بیان این که شهید مفتح معتقد بود حوزه های علمیه باید از حصاری که دور خود کشیدند بیرون آیند و بسیار به این مسأله معتقد بود و در همین مسیر نیز قدم بر می داشت، افزود: به همین دلیل ضرورت دارد این دو نهاد فرهیخته در کنار هم وحدت داشته باشند.

حجت الاسلام اسماعیل زاده با اشاره به این که نقش ارزنده این دو نهاد در روند تحول فکری و فرهنگی جامعه از قبل از انقلاب نیز مورد توجه بود و حضور پررنگ این دو نهاد فرهیخته را پذیرا بودند، ادامه داد: در حال حاضر نیز عرصه فرهنگی و اجتماعی دو فضایی است که این دو نهاد می توانند در کنار هم قرار گیرند و آن نماد و جایگاه اصلی را بروز دهند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود به نقش حوزه و دانشگاه در تقویت شوراهای فرهنگ عمومی شهرستان ها اشاره کرد و افزود: این دو نهاد مهم علمی و دینی می توانند در این شوراها به سمت نظام حل المسائلی حرکت کنند و با احصاء آسیب ها و مشکلات شهرستان ها با کمک نهادهای اجرایی بخشی از این معضلات و مشکلات اجتماعی و فرهنگی را رفع کنند و از وضعیت یکنواختی برخی شوراهای فرهنگ عمومی خارج شویم.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه و دانشگاه دارای دشمن مشترک هوشیار هستند، ادامه داد: وجود چنین دشمن هوشیاری ضرورت وحدت و همدلی بیشتر میان این دو نهاد علمی و دینی را بیشتر می کند.

وی با اشاره به این که دشمنان در طول تاریخ تلاش کردند میان دو نهاد مقدس حوزه دانشگاه فاصله بیاندازند، افزود: جدایی علم و دین را از زمان مشروطه و قبل از آن آغاز و بنیان دانشگاه ها را نیز بر مبنای بی دینی طراحی کردند تا با تربیت نسلی مانع از حاکم شدن دین بر جامعه شوند.

حجت الاسلام اسماعیل زاده با تأکید براین که همه تلاش دشمن جدایی دین و علم از هم است، ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از بزرگان علمی ما نظیربوعلی سینا و زکریای رازی محصول نظام دینی هستند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که دشمن به دنبال ایجاد تقابل میان علم و دین است، افزود: حوزه و دانشگاه باید در کنار هم باشند و از ظرفیت های خود در جهت اقتدار جامعه اسلامی استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که با آغاز مدیریت آیت الله اعرافی در حوزه، نگاه تحول گرا در این پایگاه مهم علمی و دینی حاکم شد، ادامه داد: در حال حاضر حوزه علمیه دارای یک برنامه پنج ساله و بیست ساله است و در مازندران نیز این برنامه پنج سال بومی سازی و از سال گذشته آغاز شد.

حجت الاسلام اسماعیل زاده با بیان این که تخصص گرایی از جمله برنامه های تحول گرایانه حوزه های علمیه است، افزود: در حال حاضر بیش از 370 رشته تخصصی در عرصه های مختلف در حوزه علمیه علمیه تعریف شده و در مازندران نیز طی یک برنامه پنج ساله شاهد دایر شدن 25 رشته تخصصی خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که ظرفیت بالای فقه معاصر در حل مشکلات امروز جامعه گفت: هم اکنون 15 کرسی درس خارج فقه معاصر در حوزه علمیه قم دایر است و موضوعات و مسائل روز جامعه از سوی اساتید برجسته حوزه بررسی و ارائه راهکار می شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که این نشست های علمی و تخصصی در حوزه علمیه استان نیز آغاز شده است، افزود: در همین راستا نخستین نشست علمی با موضوع هوش مصنوعی هفته گذشته به میزبانی مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل برگزار شد./950/پ210/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
امیدواریم حرکت های خوبی که آغاز شده با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند
0
0