۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۶۹۸۵۱۸

رونمایی از 40 عنوان کتاب در نکوداشت آیت‌الله شاهرودی

رونمایی از 40 عنوان کتاب در نکوداشت آیت‌الله شاهرودی
همزمان با برگزاری همایش نکوداشت آیت الله حسینی شاهرودی، تعدادی از تالیفات این کنگره با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد مقدس رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در حاشیه این آیین اظهار کرد: در این مراسم 40 جلد کتاب در قالب 10 عنوان از تالیفات مربوط به خاطرات و زندگی نامه آیت الله سیدمحمود حسینی شاهرودی رونمایی شد.

وی گفت: در مراسم رونمایی از این آثار نمایندگان ولی فقیه در استان‌های سمنان و خراسان رضوی، استانداران سمنان و خراسان رضوی، جمعی از ائمه جمعه، روحانیون و علما به همراه مسوولان استانهای سمنان و خراسان رضوی حضور داشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، تکریم و تجلیل از مفاخر و بزرگان دینی را از موثرترین فعالیت های فرهنگی برای حفظ هویت اجتماعی و افزایش همبستگی اجتماعی دانست و گفت: الگوسازی برای نسل جوان و حفظ سرمایه های تاریخی از مهمترین برکات این امر است.

فرشید فلاح از این مرجع فقید شیعه به عنوان یکی از گنج های علمای شیعه دانست و افزود: گوهر تابناک آیت الله شاهرودی جایگاهی بس بلند مرتبه و بی نظیر دارد.

وی با بیان اینکه حق این بود که پیش و بیش از این به تکریم و تجلیل ایشان همت می شد اظهار کرد: این همایش باشکوه سرآغازی جدید برای بهره گیری از درس ها، تالیفات و معارف عملی زندگانی آیت الله العظمی شاهرودی را فراهم کرده است

فلاح، با اشاره به ویژگی های کنگره نکوداشت آیت الله حسینی شاهرود گفت: جایگاه معنوی ایشان به عنوان مرجع تشیع در جذب همکاری و مشارکت حوزه های علمیه قم، مشهد و نجف و سازمان های فرهنگی دولتی و مردمی این کنگره را نمونه کرده است.

وی با بیان اینکه این ویژگی باعث برگزاری نشست های علمی شاهرود و مشهد مستقل از کنگره اصلی برنامه ریزی و اجرا شده است افزود: تولید آثار علمی و فرهنگی از دیگر ویژگی های ممتاز این کنگره است.

ستاد برگزاری کنگره نکوداشت آیت الله حسینی شاهرودی برای برگزاری آن فعالیت های گسترده ای انجام داده و 15 جلد کتاب در خصوص زندگی و فعالیت‌های این مرجع تقلید و نیز دو فیلم به همراه برنامه های مختلف رادیویی و ... با همکاری برخی از ارگان ها تالیف و تولید کرده است.

در همایش شاهرود، ۵۵ جلد شامل کتاب‌های تایفی آیت الله سیدمحمود حسینی شاهرودی و کتابهایی که درباره ایشان نوشته شده و یک جلد کتاب رمان، دو مستند تلویزیونی با مخاطب فرهیختگان و عموم مردم و ۱۰ نمایشنامه رادیویی که در خصوص شخصیت ایشان تهیه شده است، رونمایی شد.

آیت‌الله سیدمحمود حسینی شاهرودی فرزند سیدعلی، در سال ۱۳۰۱ ق برابر با۱۲۶۲ ش در قلعه آقاعبدالله از توابع شهر بسطام در نزدیکی شاهرود به دنیا آمد و در 17 شعبان سال 1394 ق (14 شهریور 1353 ش) فوت کرد و مقبره ایشان در حرم حضرت امام علی (ع) در نجف اشرف واقع است.

احداث مسجد، حسینیه و مدرسه علمیه در کابل و برخی شهرهای ایران، بازسازی مدارس علمیه بخارایی و قزوینی در نجف، تأسیس بعثه حج و اعتراض به حکومت پهلوی در واکنش به واقعه فیضیه از اقدامات سید محمود شاهرودی در دوره مرجعیتش بود.

همچنین در دوره مرجعیت او پیاده‌روی از نجف به کربلا رونق گرفت.

رساله‌هایی در موضوعات فقهی و اصولی و نیز تقریرات درس‌های آقاضیاء عراقی و میرزای نائینی از تألیفات آیت‌الله شاهرودی است.

همچنین کتاب یَنابیع‌الفقه نوشته سید محمدجعفر جزائریِ مروج، تقریرات درس خارج صلاة (نماز) آیت‌الله شاهرودی است که در چهار جلد منتشر شده است.

کنگره اصلی نکوداشت این مرجع تقلید قرار است در بهار 1401 در شهر مقدس قم برگزار شود.

ارسال نظرات