۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۶۹۸۵۲۸
قائم مقام مدیر حوزه در امور استان ها:

ضرورت توأمان سازی آموزش و پژوهش در حوزه / از کاروان علمی عقب نمانیم

ضرورت توأمان سازی آموزش و پژوهش در حوزه / از کاروان علمی عقب نمانیم
حجت الاسلام والمسلمین ملکی یا تأکید بر ضرورت توأمان سازی آموزش و پژوهش در حوزه گفت: در کنار آموزش باید به مقوله پژوهش در حوزه های علمیه هم توجه کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی در همایش تجلیل از برترین های پژوهشی مدارس علمیه سطح یک قم که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، تفکر و تدبر را جزء جدایی ناپذیر آموزش در حوزه عنوان کرد و بیان داشت: آنچه از آیات و روایات برمی آید، تفقه و فهم عمیق در دین است و اگر خداوند بخواهد به کسی خیر دهد او را فقیه در دین می کند.

وی ادامه داد: یکی از سنت های حوزه های علمیه، پیش مطالعه بوده است تا طلبه در کلاس حضور فعالی داشته باشد؛ بنابراین همه در مدارس علمیه در فهم عمیق در دین با یکدیگر رقابت کنند و این منوط به توجه ویژه به امر پژوهش است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان اینکه در کنار آموزش باید به مقوله پژوهش در حوزه های علمیه هم توجه کرد، گفت: مدیر به دلیل فزونی حجم آموزش، فرصت تفکر و فهم عمیق به پژوهش را پیدا نمی کند بنابراین باید چاره ای در این زمینه اندیشید.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه معاونت های آموزش و پژوهش حوزه علمیه باید نسبت به شناسایی و رفع موانع بر سر راه حوزه در عرصه های مختلف اقدام کند، گفت: آثار و تبعات این نقیصه بعد از ۱۵ سال آشکار می شود که طلبه وقتی وارد اجتماع می شود هم از نظر علمی و هم از نظر اخلاقی دچار نقص است.

وی تأکید کرد: بیش از ۶۰ رشته از رشته های حوزوی در مقطع دکتری دانشگاه ها تدریس شده و در دانشگاه‌ها پایان نامه های زیادی در رشته های حوزوی در سطح بسیار بالایی نوشته می شود؛ بنابراین وارد رقابت جدی شده ایم، ابزار لازم را باید به دست بیاوریم و از امکانات مادی و معنوی استفاده کنیم تا از این کاروان عقب نمانیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی ادامه داد: مساله گفت وگوی تمدن ها و گفت وگوی ادیان در حال شکل گرفتن است؛ امروز صحبتی و فکری در این سوی جهان شکل می گیرد، در کمتر از چند دقیقه در طرف دیگر دنیا آشکار می شود. لذا باید بتوانیم ارزش های الهی را به شکل روز، دقیق و عمیق به دنیا عرضه کنیم.

وی اظهار داشت: خداوند وعده داده است که دین حق بر همه دین ها پیروز می شود و این وعده قطعی است اما باید مبلغین و دینداران به وظیفه خود در تحقق این وعده عمل کنند.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه با اشاره به نمایشگاه آثار پژوهشی مدارس قم که در محل این قرار داشت، گفت: این پژوهش ها نشان می دهد در مدارس اتفاقات خوبی افتاده که دیده نمی شود و شخصا با اطلاع از وضعیت آموزش بعضی مدارس، از دیدن پژوهش ها تعجب کردم چون آموزش بیشتری نسبت به پژوهش داشتند اما پژوهش های بسیرا خوبی داشتند؛ از همه کسانی که تلاش می کنند مدارس دیده شوند تشکر می کنم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
Hasan
-
۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۹
کارمندان از هنگ کنگ. وزارت اقتصاد
چقدر کارمند نیاز دارید. ایران. رنسانس اقتصادی
0
0