۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۶۹۹۳۲۵
نماینده جمهوری ایرلند در پارلمان اروپا:

نسل‌کشی در یمن توسط امارات و سعودی ها

نسل‌کشی در یمن توسط امارات و سعودی ها
نماینده جمهوری ایرلند در پارلمان اروپا طی گفتگو با سفیر ایران در بروکسل، صحبت‌های خود مبنی بر اینکه اماراتی‌ها و سعودی‌ها به نسل‌کشی در یمن ادامه می‌دهند را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، «میک والاس» قانونگذار پارلمان اروپا امروز (چهارشنبه) در صفحه توئیتر خود، بخشی از گفت‌وگویش با «غلامحسین دهقانی» سفیر ایران در بروکسل را منتشر کرد.

والاس در ابتدای این فایل صوتی می‌گوید: «درباره یمن می‌خواهم صحبت کنم، هفته قبل بود که اینجا (بروکسل) من را متهم کردند، وقتی که داشتم از نسل‌کشی [عربستان] سعودی و امارات عربی متحده در یمن انتقاد می‌کردم که با کمک برخی کشورهای اروپایی، آمریکا و انگلیس رخ می‌دهد».

وی با تاکید بر اینکه ائتلاف سعودی به یمن حمله کرده نه ایران، توضیح داد: «به من اتهام زدند که چرا از ایران انتقاد نمی‌کنم، زیرا به گفته آنها این کشور نیز به‌همان اندازه (سعودی و امارات) بخشی از این مشکل است. البته تا جایی که من می‌دانم، مشخص است که ایران به آنجا (یمن) حمله نکرده! بلکه سعودی و امارات هر روزه آنجا را بمباران می‌کنند. مدت‌هاست که اینجا (در بروکسل) می‌گویند ایران در حال تسلیح حوثی‌ها است».

این نماینده پارلمان اروپا سپس از دهقانی پرسید: «سوال من از شما آقای سفیر این است که آیا ایران امروز در حال مسلح کردن حوثی‌ها هست یا خیر؟ و اگر شما در حال تسلیح آنها هستید، با توجه به اینکه امارات، سعودی، انگلیس و فرانسه کنترل بسیار شدیدی روی آب‌های اطراف [یمن] و کشورهای نزدیک آن ‌دارند، واقعا مشتاق هستم که بدانم چگونه این کار را انجام می‌دهید».

جنگ علیه یمن را عربستان و امارات با حمایت مستقیم آمریکا از فروردین ۱۳۹۴ آغاز کرده‌اند و هدف آن را بازگرداندن رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن به قدرت اعلام کردندآغاز کرد، ولی موفق نشده است به اهداف خود دست پیدا کند.

غلامحسین دهقانی، سفیر ایران در بروکسل سپس پاسخ داد: «درباره سوال یمن، آقای والاس اگر اجازه بدهید خیلی خلاصه بگویم که موضع ایران درباره بحران یمن از ابتدا چه بوده است. شما گفتید که بعضی‌ها به شما اتهام زدند که چرا از ایران انتقاد نمی‌کنید. البته که این حق شما و هر کسی دیگر است که از ایران انتقاد کند، اما آن انتقاد باید وارد باشد».

وی توضیح داد:‌ «اگر شما به تاریخچه بحران یمن نگاه کنید، ما از ابتدا علناً اعلام کردیم که این بحران هیچ راهکار نظامی ندارد و طرحی را برای صلح ارائه کردیم. یک طرح چهار بخشی صلح، آتش‌بس. منظور من، رفع محاصره [یمن]، ارائه کمک‌های بشردوستانه و گفت‌وگوهای یمنی-یمنی است. این پیشنهاد ما بود. آقای ظریف وزیر خارجه وقت ما، این پیشنهاد را روی میز گذاشت».

این دیپلمات ایرانی با اشاره به رد هرگونه پیشنهادی برای صلح توسط سعودی‌ها و اماراتی‌ها با هدف ادامه‌دادن جنایت علیه یمنی‌ها، اظهار داشت: «اما لطفا به تاریخ نگاه کنید تا بفهمید چه کسی آن را رد کرد. در آن زمان حتی آقای کوری هم با این پیشنهاد موافق بود. اما کسانی که ائتلاف [عربی ضد یمن] را تشکیل دادند و آن کشور فقیر را طی هفت سال قبل بمباران کردند،  این پیشنهاد را رد کرده و گفتند که در عرض سه ماه [یمن] را تصرف می‌کنند».

دهقانی ادامه داد: «پس ما مسئول آن بحران در آنجا نیستیم. شما این سوال را پرسیدید که آیا به حوثی‌ ها سلاح می‌دهیم یا نه. شما می‌دانید که یمن تحت محاصره است، ما بارها تلاش کردیم که برای آنها کمک‌های بشردوستانه بفرستیم، حتی گفتیم که شما می‌توانید برچسب نشان‌دهنده اینکه آنها از ایران آمده‌اند را جدا کنید».

وی با تکذیب گزارش‌ها درباره تسلط ایران بر گروه‌های مقاومت در یمن، گفت: «ما گفتیم که این [کمک‌ها] را می‌توانید تحت نظارت و کنترل سازمان ملل وارد و توزیع کنید. این را هم رد کردند. آنها به تمام محموله‌هایی که پیشنهاد کردیم به یمن فرستاده شوند، اجازه ورود ندادند.  درباره نفوذ ما بر حوثی‌ها هم به شما اطمینان می‌دهم که در این‌باره غلو و اغراق شده است. آنها مردمانی مستقل هستند، آنها عرب و یمنی هستند، آنها سهم خود را از قدرت می‌خواهند».

سفیر ایران در بروکسل سپس با انتقاد از دخالت‌های شورای امنیت در بحران‌های منطقه‌ای که اغلب به وخیم‌تر شدن آنها انجامیده، توضیح داد: «آقای والاس اجازه بدهید نکته‌ای را به شما بگویم، من این را بارها گفته‌ام، قطعنامه ۲۲۱۶ که به شخصی که از این کشور [یمن] استعفا داده و فرار کرده، قدرت و اختیاری برای بمباران این کشور داده، بخشی از مشکل [یمن] است، نه راهکار آن».

دهقانی اضافه کرد: «برای نمونه، به سادگی می‌توانید ببینید که طی سال‌های قبل چه تعداد قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل درخصوص سوریه صادر شد. شورای امنیت چه تعداد نشست درباره سوریه برگزار کرد. حتی در اروپا، چند بار نشست برگزار شد. چه تعداد نشست درباره یمن هم برگزار شد. بعد از اینکه قطعنامه ۲۲۱۶ در حدود پنج-شش سال پیش صادر شد، چرا شورای امنیت وضعیت در یمن را دوباره بررسی نکرد؟ زمانی که مردم فقیر هر روزه کشته می‌شوند.  می‌دانید که هفته قبل صنعا ۳۵ مرتبه بمباران شد».

وی با انتقاد از سکوت جامعه جهانی در برابر جنایات سعودی‌ها و اماراتی‌ها علیه مردم یمن، خاطر نشان کرد: «من شک دارم که جامعه بین‌المللی اصلا اراده‌ای برای حل این بحران داشت باشد. چه تعداد دیگر از مردم یمن باید کشته شوند تا جامعه بین‌المللی بیدار شود؟ یک گزارش سازمان حقوق بشر می‌گوید که ۲۲۳ هزار نفر در یمن به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر اثر این جنگ کشته شده‌اند. پس عواقب این جنگ، چنین است. چه تعداد زن و کودک طی سال‌های قبل بر اثر این جنگ در یمن کشته شده‌اند؟»

این دیپلمات ایرانی در پایان تاکید کرد: «این [جنگ] باید متوقف شود و ما هم حامی‌توقف این خونریزی هستیم. ما حتی حامی‌گفتگو با عربستان سعودی یا هرکسی دیگه‌ای هستیم تا این مشکل را حل کنیم. پس همانطور که گفتم، ما هیچ تمایل و منفعتی در این خونریزی نداریم. ما در این خونریزی دخیل نیستیم. ما هیچکسی را در یمن نکشته‌ایم. کسانی که مردم [یمنی] را بمباران می‌کنند، مسئول هستند و بنظرم باید از آنها انتقاد شود».

روز گذشته بود که ائتلاف سعودی به دنبال کشته شدن یک فرمانده تکفیری تحت حمایت آن در استان شبوه یمن، یک اتوبوس حامل شهروندان یمنی را در شهر بیحان این استان هدف گرفت که به کشته شدن پنج شهروند یمنی منجر شد.

موفقیت‌های میدانی نیروهای مقاومت یمن طی روزهای اخیر در حالی است که نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی به طور عمده به حملات هوایی جنگنده‌های سعودی دلخوش کرده و تلاش دارد با استفاده از برتری هوایی پیشروی نیروهای دولت صنعاء را آهسته کند، به طوریکه استان مأرب یمن این‌ روزها شاهد بیشترین تعداد حملات هوایی در مقایسه با چند ماه پیش است.

ارسال نظرات