۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷
کد خبر: ۶۹۹۴۴۲

«نسیم در اخبار» در پیشخوان کتاب فروشی ها

«نسیم در اخبار» در پیشخوان کتاب فروشی ها
کتاب «نسیم در اخبار، بی‌طرفی رسانه‌ها؛ از ادعا تا واقعیت» نوشته دکتر اکبر نصراللهی و دکتر سمانه سلطانی‌پور روانه پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «نسیم در اخبار، بی‌طرفی رسانه‌ها؛ از ادعا تا واقعیت» نوشته دکتر اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ‌ارتباطات و مطالعات رسانه و دکتر سمانه سلطانی‌پور مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه، از سوی انتشارات روز هشتم روانه پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها شد.

این کتاب چهار فصل دارد  و نویسندگان بعد از تشریح و تبیین «چیستی رسانه بی‌طرف و شاخص‌های آن»، «چرایی و چگونگی بی‌طرفی رسانه‌ای» در فصل‌های اول و دوم و «بی‌طرفی از ادعا تا واقعیت در رسانه‌های بی.بی.سی، شبکه خبر و شبکه یک سیما» در فصل سوم، «مدل اجرایی بی‌طرفی در اخبار» را در فصل‌چهارم  ارائه داده‌اند.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است: «رعایت تعادل» و «جهت‌گیری نکردن» و یا «انصاف» در تولید و انتشار، اگرچه کار سخت و برخی مواقع غیرممکن است اما رعایت آن در جلب اعتماد مخاطبان و جذب آنان، افزایش اثربخشی پیام و دادن درک کامل و جامع و قدرت تصمیم‌گیری مخاطبان، بسیار مهم است.

مؤلفان بر این باورند که اکثر رسانه‌ها، مدعی رعایت توازن و بی‌طرفی در اخبار هستند اما در واقعیت، ماجرا به شکل دیگری است و یکی از اصول مهمی که کمتر از بقیه اصول در بین رسانه‌ها رعایت می‌شود توجه به موضوع بی‌طرفی و انصاف است.

به گفته مولفان، با وجود اینکه بی‌طرفی مطلق در تولید و انتشار اخبار به دلایل مختلف امکان‌پذیر نیست، رسانه‌ها  باید سعی کنند تا جایی‌که مقدور است اصول و شاخص‌های القای آن را برای اثرگذاری بر افکار عمومی، رعایت کنند. به همین دلیل آن‌ها برای نخستین‌بار در این کتاب مدل عملی بی‌طرفی رسانه‌ها  را که  «نسیم در اخبار Nasrollahi-Soltanipour Impartiality Model»  نامید می‌شود، ارئه دهند.

مدل نسیم در اخبار، راه‌های بهره‌گیری هوشمندانه و حرفه‌ای القای بی‌طرفی را به اصحاب رسانه و دست‌اندرکاران ارتباطات جمعی نشان می‌دهد تا رسانه‌نگاران داخلی بتوانند همانند رسانه‌های حرفه‌ای خارجی  از آن بهره گیرند.

 مولفان، مطالعه این کتاب را علاوه  بر محققان و پژوهشگران و مدیران و خبرنگاران رسانه‌ها، به دانشجویان و استادان دروس  سیاست گذاری و استراتژی‌های رسانه‌ای، مدیریت خبر، راهنمای پوشش خبری و اصول روزنامه‌نگاری توصیه کرده‌اند.

این کتاب را انتشارات روز هشتم  منتشر کرده است؛ علاقمندان برای تهیه آن می‌توانند از طریق شماره تلفن  ۸-۶۶۴۳۵۶۶۶-۰۲۱  یا فروشگاه الکترونیکی https://zendegionline.ir/shop اقدام کنند

ارسال نظرات