۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۶۹۹۸۳۳
حجت الاسلام کدخدایی مطرح کرد؛

پیش فرض بسیاری از شبهات محصول ناهمخوانی زیست اجتماعی انسان‌ها است

پیش فرض بسیاری از شبهات محصول ناهمخوانی زیست اجتماعی انسان‌ها است
مدیر گروه مطالعات جنسیت و خانواده مؤسسه شناخت تأکید کرد که پیش فرض بسیاری از شبهات محصول ناهمخوانی زیست اجتماعی انسان‌ها است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، هشتمین نشست از سلسله نشست‌های «علمی مجازی» از سوی «گروه شبهه شناسی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات(حوزه‌های علمیه)» با عنوان «آینده‌پژوهی شبهات دینی در حوزه شخصیت و حقوق زن در اسلام»، با حضور و ارائه حجت الاسلام محمدرضا کدخدایی، مدیر گروه مطالعات جنسیت و خانواده مؤسسه شناخت برگزار شد.

وی در ابتدا بحث خود را با روایتی از حضرت امیر مؤمنان علی علیه السلام آغاز کرد که متن روایت چنین است: «بُنِی الْکفْرُ عَلَی أَرْبَعِ دَعَائِمَ الْفِسْقِ وَ الْغُلُوِّ وَ الشَّک وَ الشُّبْهَةِ» و تاکید کردند که باید مراقب شبهات باشیم تا به سرحد کفر نرسیم.

سپس وی افزود: بحث در مسائل حوزه شخصیت و حقوق زنان در متغیرهای اجتماعی تغییر می‌کند. یکی از مهم‌ترین متغیرها در کشور ما «دین نهادینه شده» است. این همان دینی است که در عرف مردم وجود دارد و به آن عمل می‌کنند. یکی دیگر از متغیرها را «فرا نهادی» دانستند. مثلاً دینی که در کلام و فقه معرفی می‌شود، یا ارزش‌های تاریخی و ملی که در پدیده‌های انسانی و اجتماعی از جمله مباحث شخصیت و حقوق زن نقش اساسی دارد.

وی پیش فرض همه این شبهات را عمدتاً محصول ناهمخوانی زیست اجتماعی انسان‌ها دانست. زمانی که مثلاً در مکتبی قدرت، ثروت و آزادی در امیال نفسانی، معیار شد دیگر به ازدواج و ارزش‌های خانوادگی توجهی نمی‌کنند. زمانی که زیست اجتماعی انسان‌ها با آن متغیرهای فرا نهادی تلاقی کرد اینجا ایجاد شبهه می‌کند.

حجت الاسلام کدخدایی در پایان گفت: درست است که جامعه ایران حکومت دینی است ولی، یک بستر تاریخی قبل از انقلاب دارد که عاریت از نظام توسعه است. این نکته خیلی مهم است، حدوداً هر اتفاقی که در چهار دهه قبل در غرب اتفاق افتاده است اکنون در جامعه ما دارد اتفاق می‌افتند مثل همجنس گرایی، فمینیسم و ... لذا اگر متغیرهای نهادی نجنبد چند سال آینده دغدغه‌های بیشتری در این زمینه‌ها داریم.

ارسال نظرات