۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۶۹۹۹۰۲
آیت الله خاتمی هشدار داد؛

جدایی حوزه از سیاست؛ مقدمه ای برای جدایی دین از سیاست/ «شیخ» در دل سیاست بود

جدایی حوزه از سیاست؛ مقدمه ای برای جدایی دین از سیاست/ «شیخ» در دل سیاست بود
آیت الله خاتمی با تأکید بر اینکه شیخ عبدالکریم در دل سیاست بود گفت: کسانی که جدایی حوزه از سیاست را مطرح می کنند جدایی دین و سیاست را دنبال می کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد که در سالن جلسات دانشکده علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری حدود یک سال است که عنوان «جهاد تبیین» را به مناسبت های مختلف بیان می کنند و علما را به این جهاد دعوت کرده اند.

وی در ادامه افزود: نیازی نیست در این جمع فرهیخته معنای جهاد گفته شود اما خلاصه اینکه جهاد، تلاش است که شکل نظامی آن قتال، شکل اقتصادی آن، اقتصاد مقاومتی و شکل سیاسی آن همان آیه «لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» است؛ جهاد فرهنگی نیز داریم که رهبر انقلاب این امر را «جهاد تبیین» تعبیر کردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با قرائت آیاتی از قرآن کریم خاطرنشان کرد: قرآن کریم رسالت انبیا و کسانی که کتاب به آن ها داده شده است را تبیین عنوان می کند و آیاتی نیز در نفی کتمان داریم؛ تمام آیاتی که امر به تبیین و نهی از کتمان داشته و امر به روشن گری و افشای مطالب لازم را باید در نظر بگیرم.

وی در ادامه با بیان روایاتی از اهل بیت در توضیح نقش علما، گفت: مثال هایی در روایات برای علما بیان شده است به این صورت که در روایتی از نبی اکرم علما مثل ستاره هایی عنوان شده اند که برای افراد در مسیر چراغ راه هستند؛ امیر مؤمنان علما را مثل ماه شب 14 معرفی کرده است و در روایتی دیگر وظیفه علما مبارزه با بدعت ها عنوان شده است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به توأمان بودن نفی و اثبات در دین، ابراز کرد: «لا اله الا الله» از تبری شروع می شود و زمان طاغوت هم امام از تبری شروع کرد؛ امام خمینی بر ویرانه های حکومت شاه نظام اسلامی را بنیان نهاد. نمی توان بدون نفی برخی چیزها به اثبات مسائل دین پرداخت؛ از اول انقلاب، انقلاب بزرگ اسلامی گرفتار التقاط شد که شهید مطهری به جنگ با التقاط اعتقادی ایستاد و اصول دین را با این نگاه تبیین کرد.

وی با اشاره به اقدام منافقین و در رأس آن ها در ترور شهید مطهری گفت: آیت الله مطهری سه ماه قبل از شهادت خود گفته بود که فرقان مرا خواهد کشت و متأسفانه پرورش دهندگان فرقان هنوز در حال خط دهی هستند و التقاط تنها در بعد اعتقادی نیست؛ کسانی هستند که به اداره کشور بر طبق اسلامی از بن دندان عقیده ای ندارند و همچنین اعتقادی به فقه اسلامی، احکام اسلامی و حاکمیت اسلامی ندارند و معتقد به همان روش هستند که امام در خصوص نهضت آزادی گفت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با قرائت متنی از صحیفه امام خمینی اظهار داشت: زیربنای این تفکرات همان امر است که امام خمینی در همان نامه در خصوص نهضت آزادی توصیف می کند که طرفدار جدی وابستگی کشور به آمریکا است؛ می خواهم بگویم این تفکر 6 ماه بود و رفت اما پسماندهای آن ها با این تفکر بر کشور حاکم بودند و جهاد تبیین فقط مربوط آن دوران نیست چرا که این تفکرات همچنان وجود دارند.

وی با اشاره به نشستی که اواخر آذرماه در تهران تشکیل شد، گفت: آقای محترمی در آن جلسه بر جدایی حوزه از سیاست تأکید می کند و ادعا می کند مرحوم شیخ عبدالکریم حائری حوزه را از سیاست جدا کرد و همین شد که روحانیت را به مردم برگرداند؛ وقتی رویشان نمی شود بگویند دین از سیاست جدا است می گویند حوزه باید از سیاست فاصله بگیرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تز جدایی دین از سیاست یک تز رضاخانی بود و امام نیز تأکید کرده کسی که معتقد به این امر بوده است پیامبر اکرم را قبول ندارد؛ اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند امیر مؤمنان را تکذیب کرده است و جهاد تبیین در این گونه مسائل خود را نشان می دهد که مسأله بسیار مهمی است.

وی با بیان اینکه کسانی در پی احیای تز جدایی دین از سیاست هستند، گفت: حوزه فراتر از جناح ها و گروه ها است و مدیران حوزه حق ندارند در جناح بندی ها وارد شوند اما نباید نسبت به مسائل سیاسی بی تفاوت بود و به عنوان یک خطر باید تذکر داد؛ چه کسی گفته مرحوم آیت الله عبدالکریم حائری در سیاست نبود؟ طبق گفته امام خمینی اگر شیخ عبدالکریم در زمان ما بود همان کاری را می کرد که من انجام دادم.

آیت الله خاتمی ادامه داد: تشکیل حوزه علمیه در آن روز کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی در زمان ما نبود و این امر اسمش سیاست است؛ نهضت عاشورا یک حرکت سیاسی و نرمش قهرمانانه امام مجتبی نیز، سیاست است و زمان ها متفاوت است؛ با این تفسیر شیخ عبدالکریم در دل سیاست بود.

وی با اشاره تلویحی به سخنان محقق داماد در نشست اخیر در تهران گفت: ادعا شده که تندروها نباید در قم فعال باشند و آیت الله بروجردی تندروها را از قم اخراج کرد؛ والله خلاف واقع می گویند؛ تندرو را به دلداده های انقلاب می گویند مرحوم آیت الله بروجردی کسی را از قم بیرون نکرد و تا آخر شهریه مرحوم واحدی و مرحوم کاشانی را می داد؛ این حرف ها را می زنند تا جاده صاف کن برای تز رضاخانی باشند و جدایی دین از سیاست را جا بیندازند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان تأکید کرد: مبنا این است که حوزه را ذره ذره از نظام جدا کنند و طلبه خوب از نظر این ها طلبه ای باشد که سیاست نفهمد و امام جماعت خوب کسی است که تقیه کند؛ حوزه های علمیه در حمایت از انقلاب تا آخر خواهد بود و به همراه امام راحل و علمی که امام برافراشت تا ظهور خواهیم ماند.

ارسال نظرات