۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۷۰۰۱۸۵
یادداشت؛

تداوم مظلومیت "بانوی بهشت"

تداوم مظلومیت
این فیلم در مراحل پیش‌ساخت مورد انتقاد و واکنش تعدادی از علماء و مراجع تقلید شیعه قرار گرفت برخی آن را عاملی تفرقه‌افکن بین شیعیان و اهل سنت دانسته‌اند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمیدرضا نیاشیرازی استاد حوزه علمیه در نوشتاری به نقد فیلم بانوی بهشت ساخته یاسر الحبیب پرداخت که متن آن را مطالعه می کنید.

در این ایام که مصادف با بازگویی و بازخوانی وقایع منسوب به دخت گرامی پیامبر حضرت فاطمه سلام الله علیها ست مواجه با فیلمی هستیم با عنوان "بانوی بهشت" (The Lady of Heaven) فیلم سینمایی درام اکشن و تاریخی ، با محوریت وقایع تاریخی صدر اسلام که افرادی چون ری فرون، لوکاس باند، آلبان کورتوا، دنیس بلک، سامی کریم و کریستوفر سایرف در آن ایفای نقش می‌کنند. در معرفی این فیلم آمده است: بانوی بهشت، روایت دو داستان با فاصله ۱۴۰۰ سال است؛ بر این اساس، بعد از اینکه کودکی عراقی در کشوری جنگ‌زده، مادر خود را از دست می‌دهد، با شنیدن ماجرایی تاریخی دربارهٔ حضرت فاطمه(س) که از یک زن سالمند شیعه روایت می‌شود، اهمیت و قدرت صبر را می‌آموزد.

در وب‌سایت کمپانی سازنده در توضیح این کمپانی (Enlightened Kingdom) نوشته شده است:
«یک شرکت تولید فیلم در انگلستان است. اهداف ما شامل تغییر تاریخ سینما از طریق بهبود فلسفه و سبک فیلم است. چشم‌انداز ما حول ایده نیاز به فیلم‌ها برای داشتن معنای عمیق‌تر و ارتباط با مخاطب، و جذب قلب و روح مردم در سراسر جهان است.» به گفته سازندگان، این فیلم در خلال نمایش جنایات گروه داعش، به وقایعی تاریخی همچون واقعه غدیر خم، هجوم به خانه حضرت علی(ع)، آتش زدن درِ خانه و شهادت حضرت زهرا(س) می‌پردازد.

این فیلم، در مراحل پیش‌ساخت، مورد انتقاد و واکنش تعدادی از عالمان و مراجع تقلید شیعه قرار گرفت. برخی از عالمان شیعه، کمک به ساخت، پخش و دیدن این فیلم را حرام اعلام کرده و آن را عاملی تفرقه‌افکن بین شیعیان و اهل سنت دانسته‌اند، فیلمبرداری این فیلم توسط مایک بروستر انجام شده و کارگردان این فیلم فردی به نام الی کینگ و تهیه‌کننده فیلم نیز مهدی الحسینی و دیگران معرفی شده‌اند.

تداوم مظلومیت

عنوان این فیلم در سال ۱۳۹۵ شمسی، یَومُ الْعَذاب (به فارسی: روز آزار و شکنجه) اعلام شد و پس از تولید به بانوی بهشت تغییر نام یافت. بانوی بهشت از ۱۹ آذر ۱۴۰۰ (۱۰ دسامبر ۲۰۲۱) در سینماهای آمریکا اکران عمومی شد.
همچنین، نویسنده این فیلم، یاسر الحبیب، روحانی شیعه کویتی ساکن انگلیس است که در سال ۱۳۸۹ش پس از سخنان او علیه عایشه، همسر پیامبر اکرم(ص)، ایت الله سیدعلی خامنه‌ای در فتوایی، توهین به مقدسات و بزرگان سایر مذاهب از جمله همسران همه پیامبران را حرام اعلام کرد .

امروزه و در عصر فضای مجازی هنر ،همانند یک تیغ دو لبه همانطور که می‌تواند در نشر فضایل و صفات پسندیده تاثیر بسزا و فزاینده داشته باشد، ایضا می‌تواند تاثیرات بسیار مخرب و جبران ناپذیری به جای بگذارد .

همان طور که به یاد داریم در سال های پیش از این نویسنده‌ای گمنام با نگارش کتاب آیات شیطانی و بعضی از هنرمند نمایان غربی با کشیدن کاریکاتورهایی از اشخاص مقدس از جمله پیامبر گرامی اسلام ، سعی در تخریب شخصیت آنها را داشتند و چنانکه می دانیم باورهای مذهبی از ریشه دار ترین و عمیق ترین و لطیف ترین باورهایی است که سبک و معنا و هدف زندگی باورمندان را شکل می‌دهد و هر گونه نزدیکی به این باورها نیاز به دقت و تحفظ فراوانی است. زیرا کوچکترین خطا در این حوزه دارای آثار بسیار مخرب بوده و به شدت جوامع مذهبی را به ویژه دست خوش دست خوش تلاطم و نگرانی می نماید . خط انحرافی را که افرادی چون یاسر الحبیب و شیعه موسوم به تشیع انگلیسی پیگیری می نمایند در حقیقت ودر همین راستا در سال‌های اخیر فعال بوده است.

چنانکه شاهد هستیم با انتشار کتبی در توهین به صحابه و همسران پیامبر نه تنها در بالندگی و تولد مکتب عقلانی تشیع تاثیری نداشته بلکه از ان یک مکتب مسالمت ناپذیر و افراطی ساخته و نمایان کرده است و از راه اعتلای عقلانیت و عدالت و معنویت در میان امت و مبارزه با تحجر وطرد افراط که هماره مورد تاکید ائمه ی شیعیان بوده ، به دور مانده است.

چنانکه در نوشتاری مطرح گردید درباره تحریفاتی که در باب ماتم و سوگواری سیدالشهدا علیه السلام بیان گردید این گروه نه تنها توجه ها به پیام ها و شعور قیام ومکتب حسینی را به حاشیه برده، بلکه با تایید و ترویج شیوه های عزاداری موهن مانند قمه زنی و تیغ زنی ویا نشر و ترویج جریانات ضعیف السند یا فاقد سند در جریان عاشورای حسینی، آرمان‌های آن امام شهید را در حقیقت کم ارزش نموده و به حاشیه برده اند.

تداوم مظلومیت

عادی سازی و ساده سازی و زمینی سازی هر امر مقدسی می‌تواند در تخریب و کوچک نمودن آن امر مقدس بسیار موثر باشد، متاسفانه در فیلم موهن بانوی بهشت با نمایاندن چهره ی افراد مقدس مانند پیامبر اکرم ص و امام علی ع و برخی دیگر از معصومین و بزرگان صحابه امری ناخجسته اتفاق افتاده است ، تا جایی که حتی مصطفی عقاد کارگردان فیلم مشهور محمد رسول الله یا الرسالة از نشان دادن چهره پیامبر خودداری نمود که خود باعث شهرت و محبوبیت آن فیلم گردید. اما امروز شاهدیم که در فیلم بانوی بهشت صدمات زیادی بیش از کاریکاتورهای موهن و یا کتاب آیات شیطانی سلمان رشدی از خود به جای می گذارد.

نکته مهم در این جاست که کوتاهی از ناحیه هنرمندان و مسئولان متعهد و صاحب دغدغه در عدم ارائه و معرفی و بیان سیره صحیح و کامل بزرگان دین همچون پیامبراکرم ص یا فاطمه زهرا س ، موجب گردیده که زمینه برای بازیگر اصلی در این عرصه تنها اختصاص به افرادی پیدا کند که آشنایی اندک با مکتب گرانمایه و پر افتخار تشیع داشته و چه بسا مغرضانه همت و اهتمام در تخریب آن مکتب گرانسنگ و بزرگانش داشته‌اند.

مقتضای اخلاق و حقوق و مصالح اجتماعی و دینی برای داشتن جوامعی پیشرفته و انسانی؛ برخورداری ازانصاف ، دقت مضاعف و داشتن رویکردی معرفت بخشی صحیح وابتناء بر آگاهی بخشی (مبتنی بر اطلاعات و استدلال و بهره گیری از محکمات و مسلمات ) و فارغ از روایات ضعیف و نیزروحیه و اراده ی تنش زدای، بویژه نسبت به نژاد پرستی، استهزاء و یا اهانت به باورهای دیگران است که حساسیت زیادی وجود دارد. این مهم اکثریت و اقلیت نمی شناسد و برای همه ی شاخه ها و انشعابات دین مطرح است . والسلام

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علب
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
بسیار عالی و موشکافانه بود. ممنون از شما
1
0
راحله
Canada
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۲
از روشنگری شما ممنونم
0
0