۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۷۰۰۷۸۵
معرفی کتاب؛

خاطر تازک گل

خاطر تازک گل
نویسنده در این کتاب به سراغ احادیث نقل شده پیرامون شخصیت حضرت زهرا(س) رفته است و برای نگارش این کتاب ۵۰۰ منبع را مطالعه کرده است که از ۲۲۹ تا منبع آن بهره گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جلد سوم از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده معصوم(ع)» یا «سبک زندگی معصومین(ع)» است که در دهه ۸۰، برنده جایزه کتاب سال حوزه علمیه قم شد.

نویسنده برای نگارش این کتاب ۵۰۰ منبع را مطالعه و دیده است که از ۲۲۹ تا منبع آن بهره گرفته شده است.

حجت‏‌الاسلام حسین سیدی با همین نگاه به سراغ گردآوری احادیث نقل شده پیرامون شخصیت حضرت زهرا(س) رفته است. در این مجموعه سعی شده مسایل مختلف زندگی از دیدگاه اهل بیت(ع) بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سئوال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست ویکم چگونه اهل بیت(ع) می توانند الگو باشند و چگونه آنها می توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند.

این سیره کاربردی که بیش از ۵۰ موضوع مثل سیمای ظاهری سیمای باطنی، سبک زندگی فردی خانوادگی و اجتماعی و سیاسی دفاع از ولایت، خطبه های انقلابی حضرت(س)، ماجرای فدک، ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت، حقوق مخالفان و حیوانات و… را شامل می شود، برای عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نوشته شده است.

برشی از کتاب

۵. آیه کوثر

«إنّا اعطیناکَ الکَوثَر * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ * إنَّ شانِئَکَ هو الأبْتَرُ»؛ (۸۸) ترجمه: «ما به تو کوثر (= خیر و برکت فراوان) عطا کردیم. پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن. (و بدان) دشمن تو قطعاً بریده نسل و بی‌عقب است».

این سوره که کوتاه‌ترین سوره قرآن کریم است، در مکه نازل شده است. زمانی که عبداللّه و قاسم، دو فرزند رسول‌الله (ص)، وفات کردند، دشمنان آن حضرت برای تضعیف روحیه ایشان زبان به طعن و شماتت گشودند و عاص بن وائل، پیغمبر خاتم را «ابتر» خواند. خداوند حکیم در قرآن کریم، پیامبرش را این چنین خشنود نمود.

برای کلمه «کوثر» در این سوره، بیش از ۲۵ معنا و احتمال مطرح کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به چشمه‌ای در بهشت و حوض کوثر که در روایات شیعه و سنی به چشم می‌خورد، اشاره کرد.

قرطبی، مفسر مشهور اهل سنت، علی‌رغم آن که بین این دو معنا و آیات دیگر سوره تناسبی نمی‌بیند و بدان اعتراف دارد، با وجود این، چون برای معانی دیگر «کوثر» مؤیدی از روایات نیافته، همین دو معنا و احتمال را برگزیده است.

از دیدگاه مفسر عالی‌قدر شیعه، علامه طباطبایی (ره) مناسب‌ترین معنا، با توجه به معنای آخرین آیه - که دشمن آن حضرت را «ابتر» معرفی کرده و مایه دلگرمی و آرامش خاطر رسول‌اللّه (ص) شده و طبعاً وجود آن لغو و بی‌فایده نیست - «کثرت ذریه پیامبر اکرم (ص)» است.

اگر «خیر کثیر» هم مراد باشد یقیناً یکی از مصادیق آن، فراوانی نسل آن حضرت است که نوید اعطای فرزندان فاطمه (ع) به عنوان ذریة رسول‌الله (ص) به آن حضرت داده می‌شود.

پیامبر اکرم (ص) مأمور می‌شود به شکرانه این نعمت بزرگ در پیشگاه با عظمت خدای سبحان سر تعظیم فرود آورد و نماز گزارد و قربانی نماید.

در پایان سوره، خداوند متعال، برای دلجویی از پیامبرش و کوبیدن دشمنان آن حضرت، فرد عیب‌جو و کینه‌توزی را که پیامبر را ابتر خوانده بود، ابتر معرفی می‌کند و بر آن تأکید می‌ورزد:

«إنّ شانِئَکَ هو الأبْتَر؛ دشمن تو قطعاً بریده نسل و بی‌عقب است».

 

ارسال نظرات