۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۷۰۱۲۳۲
حجت الاسلام اسماعیل زاده تأکید کرد؛

لزوم حرکت به سمت گردشگری مذهبی و ساخت شهرک تمدنی در مازندران

لزوم حرکت به سمت گردشگری مذهبی و ساخت شهرک تمدنی در مازندران
مازندران - حجت الاسلام اسماعیل زاده تأکید کرد: باید با تکیه بر فرهنگ بومی و ظرفیت دینی و تاریخی مازندران به سمت توسعه و تقویت گردشگری مذهبی حرکت کنیم.

حجت الاسلام صدرالله اسماعیل زاده، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در گفت‌و‌گو باخبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، با اشاره به اظهارات اخیر نماینده عالی دولت در استان در خصوص تبدیل مازندران به عنوان قطب گردشگری مذهبی کشور بر ضرورت برنامه ریزی به منظور حرکت در جهت تحقق این ایده تأکید کرد.

وی با بیان این که در طول ادوار گذشته متأسفانه تنها به گردشگری طبیعت در مازندران اتکا شده است، افزود: این در حالی است که ظرفیت بالای معنوی و مذهبی استان، فرصت مغتنمی برای حرکت به سمت گردشگری مذهبی در این منطقه است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که متأسفانه از ظرفیت های گردشگری استان به خوبی بهره گرفته نشده است، بیان داشت: حتی در این خصوص زیرساخت های لازم به منظور استفاده مناسب خانواده های مذهبی برای فضای طبیعی و گردشگری استان فراهم نشده است.

حجت الاسلام اسماعیل زاده با بیان این که در حال حاضر فضای گردشگری استان به سمتی در حرکت است که خانواده های مذهبی نمی تواند از این مواهب الهی به خوبی بهره مند شوند، خاطرنشان کرد: سواحل و مناطق گردشگری استان به گونه ای است که امکان استفاده خانواده های مذهبی برای آنها وجود ندارد.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با استقبال از سخنان اخیر استاندار در خصوص تبدیل مازندران به قطب گردشگری مذهبی، تصریح کرد: باید این رویکرد مورد توجه متولیان و مسؤولان بخش های متولی این حوزه قرار گیرد.

وی با اشاره به این که در اسلام و فرهنگ اسلامی از سیاحت به عنوان سیر آفاق در برابر سیر انفوس مورد توجه قرار گرفته و در آیات و روایات دینی نیز به این مسأله اهمیت داده شده است، بیان داشت: انسان نیاز به استراحت و تجدید قوا دارد و می توان با بهره گیری از ظرفیت گردشگری و فراهم کردن بسترهای مناسب در این مسیر قرار گرفت.

حجت الاسلام اسماعیل زاده با اشاره به وجود اماکن مذهبی با قدمت در سطح استان خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز نتوانستیم این اماکن کهن دینی و تاریخی را معرفی کنیم و این ضعف بزرگی است.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، وجود مساجد و تکایای قدیمی، حوزه های علمیه با قدمت و همچنین سایر بناهای مذهبی کهن در استان را ظرفیت ارزشمندی در جهت حرکت به سوی گردشگری مذهبی دانست و تصریح کرد: باید از این ظرفیت ارزشمند در جهت تقویت گردشگری مذهبی استفاده شود.

وی با بیان این که 300 میلیون شیعه در سطح جهان داریم که می توان از این ظرفیت بالا در سوق دادن به سمت گردشگری مذهبی استفاده کرد، بیان داشت: با توجه به این که پایه گذاری نخستین حکومت علویان در دیار طبرستان، این خود می تواند پتانسیلی ارزشمند در جهت نیل به سوی گردشگری مذهبی باشد.

حجت الاسلام اسماعیل زاده بر ضرورت تشکیل کمیته تخصصی برای تحقق گردشگری مذهبی در مازندران تأکید کرد و گفت:  باید با تکیه بر فرهنگ بومی و ظرفیت دینی و تاریخی این استان، به سمت توسعه و تقویت گردشگری مذهبی حرکت کنیم.

وی در ادامه سخنان خود به برخی آسیب های موجود که به واسطه گردشگری بودن مازندران در جامعه شاهد آن هستیم، تصریح کرد: می توان با بهره گیری از ظرفیت گردشگری مذهبی این آسیب ها را به حداقل ممکن رساند و آنها را کاهش داد.

معاون حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ساخت شهرک تمدنی در استان تأکید کرد و گفت: با توجه به این که طبرستانی ها میزبان علویان بودند توجه به آداب و رسوم مذهبی و آیینی این منطقه با هدف تقویت گردشگری مذهبی ضروری است./950/ت301/

ارسال نظرات