۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۷۰۲۱۱۷

گزارشی از نخستین کرسی آزاد اندیشی مدرسه علمیه امام خمینی تهران

گزارشی از نخستین کرسی آزاد اندیشی مدرسه علمیه امام خمینی تهران
نخستین کرسی آزاد اندیشی مدرسه علمیه امام خمینی(ره) شعبه ۲ تهران به همت معاون پژوهش و معاونت رسانه این مدرسه برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نخستین کرسی آزاد اندیشی مدرسه علمیه امام خمینی(ره) شعبه ۲ تهران به همت معاون پژوهش و معاونت رسانه این مدرسه برگزار شد.

در این نشست که در راستای تحقق مطالبات مغفول مقام معظم رهبری و به جهت ارتقای سطح کیفی فعالیت های پژوهشی طلاب این حوزه به انجام رسید، حجت الاسلام فرهاد داودی پور از اساتید سطوح عالیه حوزه و ریس گروه منطق و علوم عقلی حوزه علمیه امام خمینی به ارایه نظریه(ضرورت وجود احکام موقعیتی) پرداخت و بر اساس مهندسی فرآیند تشریع از سوی شارع، و مبتنی دانستن فرآیند تشریع بر الگوی بهینه سازی مقید پویا، و با توجه به تغییر شرایط و مناسبات حاکم بر زندگی انسان، ضرورت وجود تغییر در احکام و موقعیتی بودن برخی احکام را نتیجه گیری کرد.

در ادامه این نشست جناب حجه الاسلام مقدمی ریس مرکز مطالعات معاونت تبلیغ حوزه های علمیه ضمن تقدیر از برگزاری اصل نشست و تحسین شجاعت استاد داوودی که مقاله خویش را در حضور شاگردان خود در معرض نقد گذاشته است با وارد دانستن ایرادات شکلی و محتوایی به مقاله به بیان نظرات انتقادی پیرامون نظریه پرداخت و ضمن پذیرش اصل وجود برخی تغییرات در دین، اما در حدود و ثغور آن و اینکه تغیبر در اصل حکم صورت پذیرد را مورد مناقشه قرار داد و محدوده تغییر را تنها در تغییر موضوعات احکام ممکن دانست.

در بخش پسینی این نشست حجت الاسلام مرادی مدیر مدرسه علمیه امام خمینی شعبه ۲ نیز ضمن قدردانی از برگزاری نشست و مشارکت طلاب و اساتید در کرسی آزاد اندیشی، معیار بودن مسایل تربیتی و روحیه تعبد در عمل به احکام را شاخص نقضی برای این نظریه دانست و بیان داشت: چه بسا پروردگار به جهت آزمون روحیه تعبد پذیری بندگان یک موضوع را در زمان ها و شرایط مختلف تنها با یک حکم تشریع نماید!

وی ضمن هشدار نسبت به نزدیک شدن به نگاه نسبیت گرایی ورود نگاه های اقتصادی و برخی اصول شبه ریاضی در موضوع را زمینه ساز برخی اشتباهات در نتیجه گیری از بحث دانست.

در ادامه این نشست، حاضران نیز به ارایه نظرات و نقدهای مورد نظرشان پرداختند و در پایان جلسه با جمع بندی و دفاع حجت الاسلام داودی پور، به پایان رسید.

ارسال نظرات