۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۷۰۲۱۷۳
استاد حوزه علمیه قم:

آیت الله صافی گلپایگانی مرجعی انقلابی بود و از اصول کوتاه نمی آمد

آیت الله صافی گلپایگانی مرجعی انقلابی بود و از اصول کوتاه نمی آمد
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی گفت: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی 8 سال در شورای نگهبان خدمت کردند بدون آنکه ذره ای از اصول خود کوتاه بیایند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در مراسم بزرگداشت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی که شب گذشته پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد امام حسن عسکری (ع) برگزار شد، با اشاره به تلاش های علمای شیعه گفت: پس از جمع آوری حدیث توسط شیخ کلینی و طوسی و محقق حلی ها نوبت به تدوین فقه شیعه و پس از آن آفت زدایی از افکار، عقاید و مبارزه با فرق انحرافی رسید.

وی با اشاره به مجاهدت های علمی علما افزود: اگر تلاش و مجاهدت علما نبود شاید امروز از شیعه نیز اثری نبود، تاریخ شاهد مبارزه علمای شیعه در مراحل حساس با استعمار و استکبار نیز بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی اظهار کرد: در همه مراحلی که ذکر شد حضرت آیت الله صافی خدمات ارزنده ای انجام داده اند، اگر روزی شیخ کلینی به جمع آوری حدیث پرداخته است در عصر ما نیز حضرت آیت الله صافی کتاب ارزشمند منتخب الاثر که جامع ترین اثر در موضوع مهدویت می باشد را به نگارش در آورده اند.

وی دقت در تحقیقات را از ویژگی‌های بارز این مرجع انقلابی برشمرد و خاطرنشان کرد: ایشان می گفتند: برای تألیف کتاب منتخب الأثر، ۱۴ جلد تاریخ بغداد را صفحه به صفحه مطالعه کردم تا چند روایت متناسب با موضوعی که به دنبالش بودم را یافتم؛ این کتاب یک مرجع بی نظیر و از مصادر تاریخ شیعه است و بعد از گذشت ۷۰ سال به عنوان کتاب مرجع است.

استاد حوزه علمیه حضرت آیت الله صافی را از شاگردان مبرز و از اصحاب هیئت استفتائات حضرت آیت الله بروجردی برشمرد و تصریح کرد: حضرت آیت الله صافی تنها به فقه، کلام و تفسیر نپرداختند بلکه در میدان مبارزه با استعمار و استکبار حاضر بودند و در عرصه سیاسی بسیار دقیق و از یاران ممتاز امام در انقلاب به حساب می آمدند.

سخنران این مراسم، حضرت آیت الله صافی را مرجعی انقلابی دانست که از مواضع خود کوتاه نیامدند و خاطرنشان کرد: ایشان 8 سال در شورای نگهبان خدمت کردند بدون آنکه ذره ای از اصول خود کوتاه بیایند، انقلابی به معنای کوتاه آمدن از مواضع نیست.

وی با اشاره به متن سخنرانی های حضرت آیت الله صافی گلپایگانی گفت: پرتکرارترین واژگان در سخنرانی های این مرجع بصیر بانوان، هویت اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر است، دشمنان به دنبال گرفتن هویت دینی جوانان و فرزندان ما هستند، بارها به زنان می‌گفتند این عبایی که من به دوش گرفتم عبادت نیست، ولی چادری که شما به سر دارید عبادت است؛ ایشان مخالف با مجالسی بود که با اسم هنر انحراف را در میان جوانان رونق می‌دهند و از صدا و سیما گلایه داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با گلایه از شبکه خانگی اظهار کرد: در سریال ها و نمایش خانگی چه می گذرد؟ متاسفانه فروش غیرت است، از کلمات پرتکرار این مرجع امر به معروف و نهی از منکر بود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت آیت الله صافی فقیه دین شناس و متخصص بود، تصریح کرد: این مرجع با بصیرت اولویت ها، بایدها و نباید را می شناخت و بزرگان حوزوی باید از این مرجع الگو بگیرند، سی سال مرجعیت یک وجب به خانه ایشان اضافه نکرد.

ارسال نظرات